פישר חושש ממיתון עולמי: חתך הריבית ב-0.25% ל-3%

בנק ישראל: "ההחלטה מתבססת בעיקר על התפנית השלילית במשק העולמי, היא עיקבית עם חזרת האינפלציה לתוך תחום יציבות המחירים, ונועדה לתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית" ■ "השווקים צופים הורדת ריבית באירופה כבר החודש"

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר מאותת היום (ב') באופן הכי ברור שאפשר כי הוא חושש מהאטה כלכלית חריפה בעולם - ונוקט בצעד מקדים בדמות הורדת ריבית בישראל. הנגיד חתך את הריבית בצעד מפתיע ב-0.25% ל-3% - בניגוד גמור להערכות האנליסטים בשוק שחזו הותרת הריבית על כנה.

"ההחלטה להוריד את ריבית בנק ישראל לחודש אוקטובר לרמה של 3% מתבססת בעיקר על התפנית השלילית במשק העולמי, היא עיקבית עם חזרת האינפלציה לתוך תחום יציבות המחירים, ונועדה לתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית", נכתב בהודעת בנק ישראל. עוד בנימוקים להחלטה מציין הבנק: "לאחרונה גברו ההערכות כי הירידה בצמיחה העולמית תהיה עמוקה מזו שנחזתה קודם לכן. כך, הורידה קרן המטבע הבינלאומית את תחזיותיה לצמיחת המשק האמריקאי ל-2012 מ-2.7% ל-1.8% ולצמיחת המשק האירופי ל-2012 מ-1.7% ל-1.1%, וההערכות הן כי מאזן הסיכונים שלילי".

הודעת בנק ישראל מראה על פסימיות רבה בהשקפה על המצב הכלכלי באירופה וההאטה בארה"ב: "החולשה במשק האמריקני והאירופי הניעה את קובעי המדיניות במשקים אלה לנקוט בצעדים מרחיבים יותר. כמו כן, נוצרו ציפיות בשווקים להפחתת ריבית הבנק המרכזי האירופי. בנוסף, בשוקי ההון בעולם גדלה התנודתיות ונמשכה מגמת הירידה במחירי הנכסים הפיננסים".

בבנק ישראל מציינים את נתוני המאקרו שהתפרסמו בארה"ב ובגוש האירו החודש וציינו כי מדובר בנתונים חלשים, ובעיקר מציינים את הסיכון מפני חדלות הפירעון ביוון. עוד בין האירועים הגלובליים המצביעים על החולשה בכלכלה העולמית: בשבוע האחרון הורידה S&P את דירוג האשראי של איטליה, עם תחזית שלילית; גבר החשש להתפשטות משבר החוב האירופי אל מערכת הבנקאות, ובתוך כך הורד דרוג האשראי של בנקים גדולים בארה"ב, צרפת ואיטליה. עוד מציינים בבנק ישראל הורדת תחזית הצמיחה העולמית ע"י בתי השקעות וקרן המטבע הבינלאומית.

בהתייחס לציפיות האינפלציה בעולם, מציינים בבנק ישראל כי הן נותרו נמוכות, לנוכח ההאטה הצפויה בפעילות הכלכלית והירידה של מחירי הסחורות.