דב מורן בגילוי לב על מודו: "טעיתי כשסגרתי את החברה"

היזם, בפורום MIT ליזמות באוניברסיטת תל אביב: "מודו היא כישלון מבחינתי. חווינו חוויה נוראית ב-2008" ■ "רציתי להקים חברה גדולה... הייתי צריך לדעת לא לגייס הון מקרנות הון סיכון"

"טעיתי כשסגרתי את החברה. שמעתי לעצות של עורכי הדין ורואי החשבון, וסגרנו את החברה. היינו יכולים להשאיר את החברה עובדת. מכרנו בחמישה מיליון דולר את פטנטים לגוגל, ובדיעבד אני יודע שהיינו יכולים למכור את הפטנטים ב-50 עד 100 מיליון דולר. עכשיו אני יודע את זה בוודאות".

דוב מורן סיכם היום את הקמתה וסגירתה של חברת מודו, שהקים לאחר שמכר את אם-סיסטמס לסאנדיסק תמורת 1.5 מיליארד דולר. מודו פיתחה וייצרה טלפון נייד. מורן חשף את חשבון הנפש שעשה, בפורום MIT ליזמות באוניברסיטת תל אביב: "מודו, הוא כשלון מבחינתי. חווינו חוויה נוראית ב-2008. יצאנו לגייס כסף לחברה כשהכל התמוטט מסביב. זה היה קשה מאד. בנוסף, חברת התוכנה שהייתה אמורה לפתח את התוכנה למכשירים שלנו התמוטטה".

מורן אמר ליזהר שי, שותף בקרן ההון סיכון קיינן פרטנרס שהנחה את המפגש ולעשרות השומעים כי את השגיאה הגדולה ביותר, במודו הוא עשה בשבוע הראשון לחייה: "לא ברברבנות אני אומר שרציתי להקים חברה גדולה. זה מה שרציתי שיקרה. הייתי צריך לדעת אז, שלא הייתי צריך לגייס לחברה הון מקרנות הון סיכון אלא מקרן פרייבט אקוויטי גדולה. אבל הלכתי בדרך הקלה. קפצו עלי אנשי ההון סיכון ולקחתי מהם את הכסף. שגיאות שעושים בשבוע הראשון של החברה הן אלה שהכי קשה לתקן אחר כך".

מודו גייסה בשלוש וחצי השנים שהתקיימה 124 מיליון דולר ונסגרה בחודש נובמבר 2010, אחרי שכשלה לגייס 40 מיליון דולר בבורסה בתל אביב.

כנשאל במה הוא מתגאה, מורן אמר: "בשלושה ניווטים בבה"ד 1 הגעתי ראשון". מורן, סיפר שהוא מעורב בחמש חברות סטרט אפ חדשות, כמשקיע או יזם: "אני אוהב את מה שאני עושה אני עובד עם אנשים נהדרים שגורמים לי להיות יותר חכם ממה שאני. זה חלק מההוויה שלי. להשיט יאכטות ולטפס על הרים אני כבר לא אהיה".

במפגש היום השתתף גם גיל שוויד, יזם ומנכ"ל צ'ק פוינט. שוויד, שלמד לימודי תואר ראשון במקביל ללימודי בית הספר התיכון אמר שב-18 השנים שהוא מנהל את צ'קפוינט לא היה רגע שהוא רצה לפרוש מתפקידו: "אבל היו רגעים קשים. האתגר היה הכי קשה עבורי היה שלבי המכירות הראשונות. היה צריך לשכנע את הלקוחות שיש אינטרנט ויש פוטנציאל מסחרי. המשקיעים בלחברה שלחו אותי לארה"ב ואמרו אל תחזור עד שתמצא מפיצים ובלי חוזה של מיליון דולר חוזה. זה לקח שלושה חודשים, וחזרתי לישראל עם חוזה של 3 מיליון דולר מסאן מיקרוסיסטמס".