לא נגמר: אילו מדינות עוד לא אישרו הרחבת קרן הסיוע?

(עדכון) - אחרי האישור החשוב בגרמניה היום וכן באסטוניה, עוד 5 חברות בגוש האירו נדרשות לאשר את הרחבת קרן הסיוע האירופאית - כדי שתורחב בפועל ■ מיהן המדינות המדוברות, ומתי יערכו ההצבעות?

אמנם הפרלמנט הגרמני (בית תחתון) אישר היום (ה'), כצפוי, את הרחבת קרן הסיוע של גוש האירו למדינות שנקלעו למשבר (European Financial Stability Facility - EFSF), אולם הסיפור עוד לא נגמר - כשעוד 5 חברות בגוש האירו נדרשות לאשר את הרחבת הקרן, כל אחת בנפרד.

האישור להרחבת קרן הסיוע הושג היום בגרמניה, כאמור, ברוב מרשים של 523 צירים בעד לעומת 85 מתנגדים - וכעת יעלה חלקה של גרמניה בקרן מ-123 מיליארד אירו לכ-211 מיליארד אירו. גם באסטוניה אישר הערב הפרלמנט את הרחבת הקרן, כצפוי.

מנגד, הרחבת קרן הסיוע תתבצע רק לאחר אישור של כל המדינות החברות בגוש האירו - מה שלא יתרחש על ידי חלק מהחברות במרחב האירו, עד חודש אוקטובר. אם ההרחבה תאושר, תורחב הקרן לכ-440 מיליארד אירו ותוכל לרכוש אגרות חוב של מדינות במשבר, לספק קווי אשראי לממשלות ולתמוך בתוכניות ארגון מחדש בבנקים או בתאגידים אחרים.

מיהן המדינות שאישרו ההרחבה?

בלגיה, פינלנד, צרפת, יוון, אירלנד, איטליה, לוקסמבורג, פורטוגל, ספרד, סלובניה, אסטוניה (הערב) - וכאמור, גרמניה.

מיהן המדינות שעוד לא הצביעו על ההרחבה?

■ אוסטריה - ההצבעה תתרחש ב-30 לספטמבר.

■ קפריסין - הקבינט בקפריסין אישר את ההרחבה ב-27 בספטמבר. אולם, ההחלטה תצטרך לעבור אישרור בפרלמנט הקפריסאי - מה שיקרה לא לפני אמצע חודש אוקטובר.

מלטה - לא נקבע עדיין תאריך להצבעה.

■ הולנד - על פי הערכות שונות, ההצבעה על הרחבת הקרן לא דורשת אישור חקיקה בהולנד - אולם, הממשלה תזדקק לתמיכה פוליטיקה כדי להביא את המהלך להצבעה בתחילת אוקטובר.

■ סלובקיה - הפרלמנט צפוי לערוך הצבעה בנושא לפני התכנסות שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של גוש האירו, שתתקיים ב-17-18 לאוקטובר.