המנכ"לים נויברגר ושמריך פרשו מניהול דש אייפקס

בשוק ההון מעריכים כי צמד המנכ"לים של דש-איפקס יפנה להקמת פעילות פרטית, ייתכן שבאמצעות קרנות השקעה ■ לפי בדיקת "גלובס", גרפו השניים 200 מיליון שקל מ-2005

יום לאחר שאלונה ברקת, הבעלים של קבוצת הכדורגל של הפועל ב"ש, איבדה את איש המקצוע המרכזי במועדון (עם התפטרותו הדרמטית של המאמן ניר קלינגר), עומד גם בעלה, אלי ברקת, בפני פרידה מצמד המנכ"לים המשותפים של בית ההשקעות שבשליטתו, דש-איפקס.

לפי דיווח של בית ההשקעות, השניים, עידו נויברגר ו-ויקטור שמריך, החליטו שלא להאריך את תקופת העסקתם מעבר לתקופה הקבועה בהסכם הנוכחי שלהם - פברואר 2012. נויברגר ושמריך יוצאים לדרך חדשה, 18 שנה אחרי שחברו להקמת חברת ניהול תיקים קטנה בשם איפקס, שהפכה במהלך השנים לבית ההשקעות השלישי בגודלו בשוק ההון, המנהל כיום 63 מיליארד שקל.

צמד המנכ"לים המשותפים, שצברו בשבע השנים האחרונות כ-200 מיליון שקל בשכר, דיבידנדים ובעיקר ממכירת מניות, שקלו ככל הידוע להישאר בתפקידם, ואף היו קרובים לחתימה על הסכם העסקה חדש, אף שהסכם זה כלל הפחתה בתנאיהם.

ברקת, בעל השליטה בבית ההשקעות, שבשנת 2010 שילם לחמשת המנהלים הבכירים בדש-איפקס לא פחות מ-42 מיליון שקל, החליט לשנות את אופן התגמול בקבוצה, ובהסכם החדש העניק לשניים בעיקר אופציות כתגמול על ביצועים בעתיד.

לצד ההבנה כי כעת ישנו מעליהם בעל בית חדש ודומיננטי, גם תחושתם של שמריך ונויברגר כי בשוק קיימות כיום הזדמנויות רבות שלא ניתן לנצלן במסגרת בית ההשקעות, תרמה להחלטתם לסיים את דרכם בדש-איפקס. ההערכות בשוק הן כי השניים - אנשי שוק הון ותיקים ויזמים באופיים - מיצו את תפקידי הניהול בהם עסקו בדש-איפקס, וכעת הם יפנו להקמת פעילות פרטית משלהם. ייתכן שהדבר ייעשה באמצעות קרנות השקעה, ולא מן הנמנע שגם בהן יימשך שיתוף הפעולה עם ברקת (בדומה לשת"פ שיש לברקת עם קובי לוינסון, לשעבר מנכ"ל חברת הבת דש, במיזם במזרח אירופה).

עבור ברקת, עזיבתם של השניים היא אינה דבר של מה בכך, מכיוון שכעת כל שדרת הניהול של דש-איפקס התחלפה.

ראשון לעזוב את הספינה היה לוינסון, שחתום במידה רבה על ההצלחה של דשו, לאחרונה עזב גם אורן חנוכה, מנכ"ל דש גמל. ברקת יצטרך כעת למנות מנכ"ל חדש, אך רשימת המועמדים הראויים בבתי ההשקעות המתחרים מתמצה בכמה שמות בודדים, אם בכלל.

תנאי שכר מפנקים

שורשי שיתוף הפעולה המוצלח בין שמריך לנויברגר נטועים בשנת 1993, עת הקימו את איפקס, חברה לניהול תיקים. שנה לאחר מכן קיבלו השניים דחיפה משמעותית, לאחר שהטייקון מוזי ורטהיים (בעלי קוקה קולה ישראל ובנק מזרחי טפחות) רכש 25% מהחברה.

קפיצת מדרגה מהותית בפעילות השניים התרחשה בשנת 2005, כשמכרו את השליטה באיפקס לבית ההשקעות ברגר הולדינגס, מכירה ששלשלה לכיסי כל אחד מהם 8 מיליון שקל. איפקס מוזגה לתוך דש ני"ע, החברה הבת של ברגר הולדינגס, ואילו נויברגר ושמריך הפכו למנכ"לים של החברה המאוחדת, דש-איפקס, שנשלטה אז בידי הסתדרות העובדים הלאומית.

בשנים שחלפו מאז הובילו נויברגר, שמריך ולוינסון את החברה בהצלחה רבה, ועיבו את ההון העצמי שלה בעזרת הכנסת משקיעים חדשים, וגיוסי הון בהיקף מצטבר של קרוב ל-300 מיליון שקל.

השניים זכו במהלך השנים האלה לתנאי שכר מפנקים, כאשר לפי ההסכם האחרון הם זכו לדמי ניהול חודשיים של מעל 100 אלף שקל בחודש, שעולים מדי שנה ב-5% (ובלבד שהרווח שהשנתי עולה על 10 מיליון שקל), וכן בונוס בגובה 5% מהרווח השנתי לפני מס, שמעל ל-10 מיליון שקל. בנוסף, השניים מכרו את מניותיהם בדש-איפקס וכן נהנו מדיבידנדים שחילק בית ההשקעות. את מכירת חבילת המניות הראשונה הם ביצעו בזמן מכירת השליטה לברקת, לפני כשנתיים, וגרפו כ-42 מיליון שקל, כל אחד. את יתרת המניות מכרו השניים באחרונה לברקת תמורת 18 מיליון שקל (יחד).