אפל מאכזבת: אין שינויים פורצי דרך באייפון 4S

אין אייפון 5 - אבל יש דור חדש למוצר מבית אפל ■ בין השדרוגים: מעבד מהיר פי 2, מצלמה 8 מגה-פיקסל, סוללה משופרת ■ מחיר: בין 200 ל-400 דולר ■ יושק בישראל עד סוף 2011

ענקית הטכנולוגיה אפל נוהגת להפתיע לטובה את מי שעוקב אחריה, אבל אתמול זה פשוט לא קרה. טים קוק, מנכ"ל החברה הנכנס, עלה אתמול בערב ב-19:00 (שעון ישראל) על הבמה במשרדי החברה בקופרטינו והכריז על האייפון החדש. "זוהי השקת המוצר הראשון שאני עושה מאז שמוניתי למנכ"ל", אמר קוק בתחילת הנאום, "אני בטוח שלא ידעתם את זה. אני אוהב את אפל ואני חושב שזוהי פריבילגיה של פעם בחיים לעבוד בחברה הזו כבר 14 שנים".

המעריצים של אפל ציפו להכרזה על האייפון 5, אבל אפל הכריז על סמארטפון חדש ששמו S4. המכשיר הזה לא מציע שינויים בתחום העיצוב החיצוני, אבל כולל יכולת חדשה, שנקראת Siri, שעשויה לשנות את אופן השימוש במכשיר, לפחות לדוברי אנגלית, צרפתית וגרמנית.

היישום נולד מחברה בעלת אותו שם, אותה רכשה לפני כשנה. מדובר באפשרות לשאול את המכשיר שאלות בקול ולקבל עליהן תשובות. דוגמה לשאלה כזו היא: האם הולך לרדת גשם היום? המכשיר יענה "נראה שהולך לרדת גשם". אפשר גם לשאול מה צפוי להיות מזג האוויר או מה השעה בפריז.

התוכנה החדשה מאפשרת לקבוע פגישות, ללא מגע. מעבר לעובדה שהמכשיר מדבר - האייפון החדש גם "חושב", ברמה מסוימת. בניגוד לטלפונים סלולריים שיודעים להשיב על רשימת שאלות שמנוסחות באופן מסוים, ה-Siri מסוגל לענות גם על שאלות שנשאלות בניסוח כמעט חופשי.

הכרת המשתמש

יכולת נוספת של ה-Siri קשורה להכרת העדפות המשתמש. אם התוכנה למדה לזהות את שמו של אדם מסוים. אחרי שליחת SMS או פעולה אחרת - התוכנה תדע לקבוע פגישה עם אותו אדם - והכל על בסיס קולי.

הפיצ'ר הזה של אפל מציע, לפחות על הנייר, מהפכה בתחום הזיהוי הקולי. השאלה הגדולה היא האם היכולות האלה יעבדו בצורה מרשימה כל כך גם בחיי היום יום הרועשים ולא רק במעבדות של אפל. מבחינת צרכנים שאינם דוברים את השפות של האייפון, מדובר בתכונה לא רלוונטית.

למרות שה-Siri היא טכנולוגיה פורצת דרך, לא בטוח שהלקוחות ירוצו לקנות את האייפון 4S, שמסתמן מכשיר ביניים, עד להשקה המתוכננת של האייפון 5, בעוד כשנה פחות או יותר.

מה עוד שודרג בדגם החדש? הסוללה אמורה לעבוד שעה אחת יותר בזמן ניהול שיחות וקצת פחות כאשר מדובר בזמן המתנה. הבעיה הגדולה באנטנה של המכשיר - שגרמה לבעיות קליטה אצל משתמשים שלא הרכיבו על האייפון נרתיק - תוקנה ככל הנראה. בנוסף, המכשיר מצויד במעבד מסוג A5, בדומה לאייפד 2, שמאפשר מהירות גבוהה פי 2.

האייפון החדש כולל גם שיפור ביכולת הגרפית ובקצב הגלישה באינטרנט, שהוכפל ל-14.4 מגה לשנייה, לעומת 7.2 מגה לשנייה. העובדה שהמכשירים תומכים במהירויות גלישה גבוהות לא מבטיחה שהרשת הסלולרית תצליח לספק אותן.

שיפור נוסף נוגע למצלמה, שאובזרה בחיישן ברזולוציה של 8 מגה פיקסל לעומת 5 מגה פיקסל באייפון 4. צילום הווידיאו יתבצע ברזולוציה של 1080p לעומת 720p (שתיהן ב-HD).

למרות שמדובר בשיפורים מוצלחים, התחושה שלפחות מסך קצת יותר גדול מ-3.5 אינץ', היה משפר את תחושת הצרכנים, שרואים אצל המתחרים מסכים בגדלים של 4.7 אינץ'.

החל מ-200 דולר

כמה יעלה המכשיר למי שלא מסוגל להתאפק עד להגעת האייפון 5? גרסת 16 ג'יגה עולה 200 דולר, 32 ג'יגה תעלה כ-300 דולר וגרסה של 64 ג'יגה תימכר ב-400 דולר. עלות האייפון 4 ירדה ל-100 דולר ואילו האייפון 3GS ישווק בחינם, בכפוף להתחייבות למפעילה סלולרית.

מכירה מוקדמת של המכשיר החדש תתחיל ב-7 לחודש. המכשיר יתחיל להימכר באופן סדיר ב-14 לאוקטובר בארה"ב, קנדה, אוסטרליה, אנגליה, צרפת, גרמניה ויפן. הגל הבא של ההשקות, שיתרחש ב-28 לאוקטובר, יכלול 22 מדינות, שישראל איננה אחת מהן. ההשקות הנוספות יתרחשו עד סוף שנת 2011, ב-70 מדינות נוספות, ככל הנראה גם אצלנו.

אייפון נולד / צלם: רויטרס
 אייפון נולד / צלם: רויטרס