ישראלי, אמריקני וגרמני נפגשים

מה מציעים כיום שוקי האג"ח בארץ ובעולם, והאם כדאי להשקיע בשוק המקומי או לחפש פתרונות בשדות זרים

תשומת הלב של המשקיעים ברחבי העולם מרוכזת בתקופה האחרונה באפיק המנייתי, אשר סובל זה מספר חודשים ממגמה שלילית חריפה, על רקע משבר החובות הריבוניים באירופה וההאטה בצמיחה העולמית. על כן יש חשיבות רבה למשקלם של אפיקי השקעה בעלי ודאות תזרימית גדולה יותר בתיקי ההשקעות. ברוח החגים ביקשנו לבדוק את מצבם של משקיעי האג"ח בארה"ב, בגרמניה וכמובן בישראל.

בשוקי האג"ח בארץ ובעולם קיימים מכשירי השקעה רבים, ברמות סיכון מגוונות, שמאפשרים לכל משקיע קשת רחבה בבחירת התמהיל המתאים לפרופיל הסיכון האישי שלו ולצרכיו השוטפים. אפיקי איגרות החוב השונים קורצים היום למשקיעים בשל התנודתיות הנמוכה יחסית שבהם ומידת הוודאות בתשואה שהם מציעים.

לפני שנתייחס למשקיעים בחו"ל, נדגיש כי על המשקיעים בשוק האג"ח הישראלי לקחת בחשבון גם את הסיכונים הייחודיים לשוק המקומי, אשר נובעים מהרגישות לשינויים בסביבה הגיאו-פוליטית והשפעות אפשריות של המחאה החברתית. בהתאם לכך, בתקופה האחרונה חווינו עלייה חדה בתנודתיות השוק המקומי; כמו כן, תחזיות האינפלציה והריבית בארץ ביצעו לפני כחודשיים פניות פרסה, שבמסגרתן הונמכו משמעותית ציפיות האינפלציה העתידית, וריבית בנק ישראל אף הופחתה בשבוע שעבר.

תמונת מצב

ההחמרה במצב בשווקים הובילה לירידת תשואות חדה באג"ח הממשלתיות של המדינות המפותחות, לרבות ארה"ב וגרמניה. השתטחות עקום הריביות בשווקים אלו, מגלמת בתוכה ציפייה להאטה משמעותית בצמיחה העולמית, וייתכן אף שהיא מרמזת על מיתון מתקרב. מבנה עקום שכזה מותיר משקיעים רבים בתחושת חוסר אונים. התשואות על איגרות החוב הארוכות של ממשלות ארה"ב וגרמניה עומדות כיום על פחות מ-2% בשנה - תשואה שאף אינה מפצה על השחיקה האינפלציונית הצפויה במהלך השנים הבאות.

לפיכך, המשקיעים באפיק הממשלתי בארה"ב ובגרמניה נאלצים להסתפק כיום בתשואה ריאלית אפסית ואף שלילית על השקעתם. חששות אלו מטרידים פחות את המשקיע הישראלי, שכן למרות ההשתטחות היחסית של עקום התשואות הממשלתי בארץ, עדיין ניתן להשיג בשוק האג"ח המקומי תשואות נומינליות של 3%-5% לשנה. תשואות אלו צפויות להניב למשקיעים תשואה חיובית בכל טווח זמן לפדיון גם במונחים ריאליים.

כאשר בוחנים את החלופות המוצעות כיום בשוקי האג"ח התאגידיים בעולם, המשקיע הישראלי ממשיך ליהנות מאפשרויות עדיפות. איגרות חוב קונצרניות במח"מ ממוצע של 3.5 שנים צפויות להניב למשקיעים בארץ תשואה נומינלית ממוצעת של כ-7.5%. תשואה זו גבוהה בכ-4.5% מזו שיקבל משקיע אמריקני שישקיע באפיק הקונצרני במולדתו, וגבוהה בכ-3.5% מזו של משקיע גרמני שישקיע בחברות בעלות חוב נקוב באירו.

נציין כי התשואה על אג"ח של חברות גרמניות, ובכללן הבנקים במדינה, גבוהה מזו של אג"ח אמריקניות מקבילות. נתון זה מלמד על ירידת הביקוש לאפיק הקונצרני באירופה, שנובעת מההחרפה במשבר החובות הריבוניים ביבשת, ומעליית הסיכון בחשיפה לחברות ולבנקים בגוש האירו.

תיק לחגים

מי מכם שאירח בערב החג שני משקיעים זרים, האחד מארה"ב והשני מגרמניה, יכול היה לדון עמם בכדאיות ההשקעה בשוקי האג"ח בכל אחת מהמדינות.

איזה שוק מציג את פוטנציאל התשואה הגבוה ביותר כיום? לצורך כך נבחן בכל אחת מהחלופות תיק אג"ח שיורכב באופן הבא: 30% יושקע ברכיב נזילות באמצעות מק"מ לשנה, ו-30% נוספים יושקעו באג"ח ממשלתיות עם תקופות פדיון של 5 שנים ו-10 שנים בחלוקה שווה. 40% הנותרים בתיק יושקעו במגוון רחב של סדרות אג"ח קונצרניות - חציין לתקופה של שנתיים וחציין האחר באג"ח לפדיון בעוד 5 שנים.

נכון להיום תיק ישראלי שיורכב במבנה שתואר, צפוי להניב למשקיעים תשואה שקלית נומינלית של 5.2% בשנה. לעומת זאת, התשואות הצפויות בתיקי אג"ח דולר ואירו דומים הן 1.7% ו-2.2% בלבד בהתאמה. כלומר, בהינתן אינפלציה ממוצעת של כ-2% בשנה, משקיעי האג"ח האמריקנים והגרמנים צפויים לקבל תשואה שתהווה רק פיצוי לשחיקה האינפלציונית בארצם.

בשורה התחתונה, המשקיע הסולידי בישראל נהנה כיום הן מתשואה חיובית במונחים ריאליים, והן מעודף תשואה משמעותי בהשוואה לעמיתיו הזרים. אז לפחות בשוק האג"ח, יש למשקיעים בארה"ב סיבה טובה לפצוח במחאה חברתית.

הכותב הוא מנהל מחלקת מחקר ליועצים בפסגות בית השקעות. פסגות עשויה להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים שונים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות לעיל לתוצאות בפועל. פסגות אינה מתחייבת כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. פסגות בית השקעות עוסקת בשיווק השקעות ולא בייעוץ