לכל אחד מגיע מייל: שירות ה-Gmail מתרחב באפריקה

שיעור חדירת האינטרנט במדינות המתפתחות באפריקה נמוך מאוד וענקית האינטרנט רואה בכך פוטנציאל של מיליוני משתמשים ■ משיקה גישה לשירות הדואר האלקטרוני שלה דרך מכשירי סלולרים פשוטים

אין אחד מאיתנו שלא רואה את עצמו היום מסתדר יממה אחת ללא תיבת המייל האינטרנטית שלו, וזאת בהנחה שיש לנו רק חשבון מייל אחד, ובטח שלא בלי הסמארטפון המשוכלל שלו. אבל במדינות שאינן חלק מהעולם המערבי המצב קצת יותר מסובך, היות ומחסור במשאבים ובתשתיות מתקדמות לא מאפשר לאזרחים רבים להתחבר לרשת האינטרנט דרך מחשב אישי, או דרך טלפון סלולרי חכם. המשמעות היא שמיליוני בני אדם בעולם לא משתמשים כלל ברשת האינטרנט, או שהם מצליחים לגשת לרשת רק לעיתים רחוקות.

גוגל, איך לא, מזנקת על הפוטנציאל. צוות הפיתוח של Gmail (שירות המייל של גוגל) באפריקה הכריז לפני מספר שעות, בבלוג הרשמי שלו, כי מהיום יוכלו מיליונים במדינות המתפתחות ביבשת אפריקה לפתוח ולגשת לחשבון דואר אלקטרוני בג'ימייל באמצעות מכשיר הסלולר הפשוט שלהם, זאת במידה ויש בו איזשהו דפדפן מובנה שבאמצעותו ניתן לגלוש לכתובת Mail.google.com, ובמילים אחרות - ללא אפליקציה ייעודית שמצריכה סמארטפון.

"זה מאוד קל היום לפתוח חשבון בג'ימייל", נכתב בהודעה הרשמית של גוגל. "כל מה שצריך לעשות זה לגשת למחשב ולהתחבר. אפשר להתחבר גם מהסמארטפון שלכם. אבל מה אם אין לכם גישה קלה למחשב או לטלפון חכם ויקר? זה מה שקורה למיליוני בני אדם ברחבי העולם".

גוגל לא הראשונה שחושבת כיצד ניתן לגייס למוצריה מיליוני בני אדם שבשבילם גישה לאינטרנט היא לא דבר מובן מאליו. לפני כשלושה חודשים השיקה גם פייסבוק את האפשרות של הרשמה והתחברות לרשת החברתית מכל מכשיר טלפון פשוט עם דפדפן מובנה, באמצעות אפליקציה שפיתחה חברת הסטארט-אפ הישראלית סנאפטו, שנרכשה על ידי פייסבוק. באמצעות גלישה לכתובת m.facebook.com ניתן לקבל כמעט את כל התכונות שמציעה פייסבוק באפליקציות המשוכללות שלה לסמארטפונים, לדוגמה ניוז-פיד, קיר, תיבת הודעות וגם תמונות, רק על גבי טלפונים סלולריים שהם הרבה פחות מתקדמים.

אחרי שהשתלטו כמעט לחלוטין על כל העולם המערבי, גוגל, וגם פייסבוק, מכוונות לעולם השלישי ולמדינות המתפתחות בשביל להשיג עוד ועוד גולשים ומשתמשים. נכון לחודש מרץ השנה, מדינות אפריקה נמצאות במקום האחרון בעולם בשיעור החדירה של רשת האינטרנט ביבשת - 11.4% בלבד מכלל האוכלוסיה שמונה למעלה ממיליארד בני אדם. רק לשם ההשוואה, בצפון אמריקה חיים כיום כמעט 350 מיליון בני אדם ושיעור חדירת האינטרנט שם עומד על 78.3% מכלל האוכלוסייה.