שרי האוצר באירופה התעוררו: הוגים תוכנית לחיזוק הבנקים

ההודעה הדרמטית בסיום התכנסות הנציבות הכלכלית של האיחוד האירופי היום, שלחה את וול סטריט לעליות בסיום ■ ראש הנציבות, אולי ראן: "יש תחושה של דחיפות, אנו צריכים להתקדם"

התפתחות דרמטית הגיעה מכיוון אירופה הערב (ג'), לאחר ששרי האוצר של האיחוד האירופי הודיעו היום, בסיום התכנסות של הנציבות הכלכלית האירופאית, כי הגיעו למסקנה שלא נקטו בצעדים מספקים לטיפול במשבר החוב באירופה. השרים מסרו כי הם בוחנים צעדים פיסקאליים נוספים לתמרוץ השווקים, ככל הנראה על בסיס הזרמת הון לבנקים, לטובת טיפול במשבר.

למרות ששרי האוצר מסרו כי תוכנית הזרמת ההון לבנקים עדיין נמצאת בדיונים, בכירים באיחוד האירופי - אשר התכנסו היום בלוקסמבורג כדי לדון, בין היתר, בהרחבת קרן החילוץ האירופאית בהיקף 440 מיליארד אירו - מסרו כי הם מרגישים שלא עשו מספיק כדי לשכנע את המשקיעים שהבנקים באירופה יוכלו לשאת תרחיש של משבר עמוק באירופה.

"כולם חולקים בתפיסה המשותפת שאנו זקוקים לתוכנית פעולה אחידה, ולגישה שונה אצל כל החברות באיחוד האירופי", אמר אולי ראן, העומד בראש הנציבות הכלכלית של האיחוד האירופי. "יש תחושה אמיתית של דחיפות בקרב השרים, ואנו צריכים להתקדם".

"יש להגדיל את יתרות האשראי של הבנקים כדי להעניק מרווח ביטחון למקרה של החרפת המשבר", אמר ראן. "המהלך הזה חייב להיחשב כחלק אינטגרלי מהאסטרטגיה של האיחוד האירופי להשבת האמון בשווקים והתגברות על המשבר הזה".

בתגובה להודעה החיובית המדוברת, אמר שר האוצר של גרמניה, וולפגנג שובל, כי גרמניה תוכל להפעיל מחדש מנגנוני תמיכה שהשיקה בצל משבר המשכנתאות ב-2008, במטרה להגדיל את הון הבנקים המקומיים. "המנגנונים כבר לא תקפים והממשלה הגרמנית התעקשה שהם לא נחוצים", אמר שובל. "אולם כולם מבינים שהמשבר באירופה קשור במידה רבה גם למצב הבנקים".

ההודעה המדוברת היא הסיפור הגדול של הערב, וגררה את המדדים המרכזיים בוול סטריט לעליות חדות, לאחר צניחה במדדים המרכזיים באירופה ואסיה מוקדם יותר היום. השורה התחתונה והמוחצת שהובילה את המשקיעים בארה"ב לשלוח את המדדים לעליות - הינה אחת: הפוליטיקאים באירופה מבינים סוף-סוף, כך נראה, את חומרת המשבר.