פישר: "השווקים מרגישים שאין כסף לחילוץ ספרד ואיטליה"

נגיד בנק ישראל: "אל תקשיבו לרעש של הפוליטיקאים בישראל כי אז תחשבו שיש באלגן מוחלט - הנתונים הכלכליים שלנו טובים" ■ "אירופה מתקשה לגייס כסף? שהממשלות ידפיסו כסף" ■ "המשבר באירופה ישפיע עלינו - זה בדרך"

"המשק הישראלי במצב טוב. אנחנו צומחים בקצב של כ-3.5% ברבעון השלישי והרביעי, זו אומנם צמיחה בקצב נמוך מזה שהתרגלנו אליו בשנים 2003-2008, אבל עדיין מדובר בקצב מכובד ביחס למדינות עם רמות הכנסות דומות לאלה של ישראל, ובמיוחד כשלוקחים בחשבון את המצב של המשק העולמי והמשקים שאנחנו מייצאים להם - שהוא הרבה פחות טוב", כך אמר נגיד בנק ישראל סטנלי פישר באירוע שהתקיים אמש (ד') בהרצליה למען המרכז לחיילים בודדים ע"ש מייקל לוין.

יחד עם זאת, פישר התייחס להשפעה של משבר החוב האירופי על ישראל, ואמר כי אנחנו עלולים להיכנס לבעיה רצינית: "הייצוא שלנו ייפגע מהמצב באירופה, ואם יש משבר פיננסי וחולשה של הבנקים באירופה זה ישפיעו גם עלינו - וזה בדרך! איך בדיוק זה ישפיע עלינו - לא ברור", לדבריו.

הנגיד הבהיר כי בבנק ישראל מריצים כל הזמן תרחישים ונערכים להתמודד עם הבעיות שיגיעו מכיוון אירופה: "אנחנו מסוגלים להתמודד עם כל האתגרים, עשינו את זה כבר ב-2008, כל עוד לא ניכנס לפאניקה המשק שלנו יישאר במצב טוב יחסית", אמר.

"מה שחיוני כעת בישראל זה לא להאזין לרעש שהפוליטיקאים עושים, כי אם תקשיבו להם תחשבו שיש כאן באלגן מוחלט. צריך להסתכל על הנתונים, והנתונים של המשק הישראלי טובים - אנחנו צומחים מהר יחסית, האינפלציה יחסית נמוכה, הבנקים שלנו חזקים, השקל יחסית חזק, הגירעון בתקציב קטן, החשבון השוטף במאזן התשלומים היה בעודף עד לתחילת השנה הזו", אמר פישר.

לדברי הנגיד, "מה שאנחנו צריכים לעשות עכשיו זה לשמור על המשמעת בניהול המשק הישראלי - אסור לתת לאינפלציה לחזור, עלינו לעשות הכל כדי למנוע כניסה למיתון, אסור לממשלה לפגוע או לפתוח את התקציב, כי הוא במצב טוב. החובות של משקי הבית שלנו בהשוואה בינלאומית הם קטנים - אנחנו אנשים שמרניים בישראל ויש יתרונות בזה, וצריך לשמור על המצב הנוכחי".

"מתקשים לגייס חוב באירופה? שידפיסו כסף"

פישר הרחיב על משבר החוב האירופי, והמצב הבעייתי של המדינות בגוש: "באירופה צריכים עכשיו לגייס כ-2 טריליון אירו, לתת הלוואות לממשלות, להכניס כסף לבנקים ואולי אפילו להלאים אותם. הבעיה היא מאיפה מביאים את הכסף. אם הממשלות באירופה מתקשות לגייס כסף בגלל המצב שלהן, יש דבר מאוד קל שהן יכולות לעשות - להתחיל להדפיס כסף. יש להן את היכולת לעשות זאת, אבל ספק אם יש להן את היכולת הפוליטית", אמר פישר.

עוד אמר נגיד בנק ישראל, כי "מעבר לבעיות החוב של המדינות, יש בעיה חמורה יותר - השווקים הפיננסיים מתחילים להרגיש את הבעיות האלה. אם ספרד ואיטליה ייכנסו לחדלות פירעון, אין מספיק כסף בידי המדינות בכל גוש האירו לטפל בזה - וזה יוצר בעיה חמורה. גם יוון כידוע בבעיה חמורה - ככל הנראה היא לא תצליח לחמוק מחדלות פירעון וזו בעיה גדולה כי למדינות האיחוד האירופי אין הרבה אפשרויות פעולה".

הדאגות החמורות יותר לדברי פישר, הן החשיפה של הבנקים האירופאיים למדינות הבעייתיות בגוש האירו - בנקים צרפתיים, גרמניים ואנגליים. "אם אחת מהמדינות לא יוכלו לשלם את חובותיהן הלאומיים, הבנקים במדינות אחרות ייפגעו ויזדקקו לחילוץ ממשלתי - וזה צפוי להמשיך אצל בנקים רבים אם האירופאיים לא יצליחו לטפל בבעיות", אמר.

לסיכום, פישר אמר כי כל המצב של אירופה הוא בסימן שאלה - לא יודעים אם הממשלות מבינות מה צריך לעשות, לא ידוע אם הן יוכלו לעשות משהו גם אם יבינו, גם בהקשר כלכלי וגם פוליטי. הממשלות באירופה צריכות להסביר לאנשים שלהם שאין פיתרון יפה - אם לא ידפיסו כסף או יספקו חילוץ גם למדינות שלא כל כך אוהבים -המצב לא יתסדר. הממשלות צריכות לקחת את הסיכון שלא יצליחו בבחירות הבאות במדינות שלהן - אם הן רוצות להציל את גוש האירו והמטבע האירופי. אבל אם לא יעשו זאת, אז בכל מקרה הן יפסידו בבחירות הבאות".