שחיתות בממשל אובמה? סערה על הלוואת ענק לסולינדרה

חברת האנרגיה הסולארית הכושלת קיבלה הלוואה בהיקף כחצי מיליארד דולר ממשרד האנרגיה ■ אלא שהיועץ שהמליץ על ההלוואה נשוי לעורכת דין שייעצה לאותה חברה

כשנה לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב, הנשיא ברק אובמה מסתבך בפרשיה חדשה שאמנם לא נוגעת אליו ישירות, אך פוגעת בתדמית של הממשל בראשו הוא עומד.

במרכז הפרשה ניצבת הלוואת ענק של 535 מיליון דולר שהעניק משרד האנרגיה לחברת סולינדרה (Solyndra), העוסקת בייצור אנרגיה סולארית. מי שאישר את ההלוואה לחברה הכושלת היה בכיר במשרד האנרגיה שמונה ע"י ממשל אובמה. עד כאן הכל בסדר, אלא שאותו בכיר לא הרגיש צורך לדווח על כך שאישתו עובדת במשרד עו"ד שייעץ לסולינדרה. הפרשה נחשפה לאחר בדיקת ה-FBI שמצא תכתובות מיילים שהביאו לחשיפת הפרשה.

ממשל אובמה תמך בחברת סולינדרה על אף הקשיים מולם ניצבה החברה. בסופו של דבר החברה פשטה את הרגל וחוקרי ה-FBI פשטו את משרדיה ופתחו בחקירה.

חבר קונגרס רפובליקני בכיר אמר לרשת CNBC כי חשיפת תכתובות המיילים מעלות חשד ל"מערכת יחסים קרובה ומחשידה" בין הבית הלבן, תורמים לקמפיין הבחירות של אובמה ומשקיעים אמידים הקשורים לסולינדרה.

ה-FBI חוקר את האופן שבו סטיבן ספינר, שמונה ליועץ למשרד האנרגיה על ידי הבית הלבן, העניק הלוואות לחברות אנרגיה חלופית ובכללן סולינדרה. במשרד המשפטים האמריקני מסרו ל"ניו יורק טיימס" כי ספינר היה אמור לדווח על כך שאשתו מועסקת במשרד עו"ד שמייעץ לסולינדרה, אך לא עשה זאת.

במשרד האנרגיה, לעומת זאת, טוענים כי לספינר ניתנה הסמכות לייעץ לאילו חברות יש להעניק הלוואות, אך לא לאשר את מתן ההלוואות. בנוסף נטען כי אשתו של ספינר הסכימה לא לקבל תגמול מהמשרד בו הועסקה בכל הקשור לייעוץ לחברות שיקבלו את ההלוואות ממשרד האנרגיה.