שוק אתרי הקופונים בארה"ב: יותר מיזוגים אבל בפחות כסף

עפ"י דוח של CB Insights, מאז 2009 נרשמו 72 מיזוגים ורכישות בתחום הקופונים ■ אחת הסיבות לירידה בערך החברות קשורה בהיעדר חסמים שמביא להצפה במספר האתרים

שוק הקופונים בארה"ב נהנה בשני הרבעונים האחרונים מעלייה ניכרת במספר המיזוגים, אך סבל מירידה בערך החברות הנרכשות - כך עולה מדוח שערכה חברת CB Insights. על-פי הדוח, מאז 2009 נרשמו 72 מיזוגים ורכישות בשוק הקופונים, כש-44 מתוכם (61%) נרשמו ברבעונים השני והשלישי של 2011.

בחברה מסבירים את העלייה בכמות המיזוגים והרכישות בניסיונות של שחקנים חדשים להיכנס לשוק בכלל ולמדינות ולשווקים חדשים בפרט. לצד זאת, המיזוגים נבעו גם מרצון של חברות קיימות בתעשייה לגייס לטובתן טכנולוגיות וטאלנטים חדשים. כמו כן, המצב הכלכלי הבעייתי בכלכלות השונות בעולם הביא חלק מהאתרים למצב של למכור או לחדול.

עוד עולה מהדוח כי בעוד שרף הרכישות עולה, נרשמה ירידה משמעותית בערך של החברות הנרכשות. מאז השיא שרשמו ברבעון הראשון של השנה, המחיר פר לקוח והמחיר פר קופון ירדו ב-36% וב-40% בהתאמה במהלך הרבעון השלישי השנה.

ב-CB Insights מסבירים את ירידות הערך לאור היעדר החסמים בשוק הקופונים שהביא להצפה במספר האתרים בענף.

סיבה נוספת שהביאה לירידה של עשרות אחוזים בערך החברות הנרכשות בחודשים האחרונים, נבעה מההשפעה השלילית שהייתה לתשקיף שהגישה ענקית הקופונים גרופון לרשות ניירות ערך האמריקנית (SEC) לקראת הנפקה עתידית.

המספרים שהציגה גרופון שפכו אור על התנהלות החברה, שהיוותה סממן להצלחת תעשיית הקופונים. התשקיף שהציגה החברה העלה יותר שאלות מתשובות בנוגע להתנהלות הפיננסית של אתרי הקופונים לאורך זמן.

שוק צפוף

הדוח מצביע על כך שגרופון ו-livingsocial הן החברות שביצעו את הכי הרבה רכישות מאז 2009, כשלצדן קיימות עוד 29 חברות שביצעו רכישות.

על אף הצפיפות שבשוק, מעריכים עורכי הדוח כי בתור נמצאות עוד מספר חברות שמתכננות רכישות נוספות כדי להיכנס לתעשיית הקופונים. עם זאת, העורכים מביעים חשש שמא משקיעים חדשים יחששו להזרים כסף נוסף לתעשיית הקופונים לאור המומנטום השלילי שיצרה גרופון בחשיפת התשקיף וההתנהלות הפיננסית שלה.

בעוד שמספר ההשקעות בתחום הגיע ברבעון השני השנה לכ-35, ברבעון השלישי מספר ההשקעות צנח לכ-10 - בדומה למספר ההשקעות ברבעון השני של 2010.

משאבים כלכליים הם המנוע העיקרי של התעשייה, שכן בעוד אין חסמים טכנולוגיים להיכנס לשוק הקופונים, על מנת להגדיל את העסקים דרוש כסף רב על מנת להעסיק אנשי מכירות רבים כדי ליצור שיתופי-פעולה נרחבים עם בתי עסק. לכן, ירידה בהיקף ההשקעות עשויה לקבור את תוכניות ההתרחבות של אתרים בתחום.

עלייה במספר עסקאות מיזוגים ורכישות
 עלייה במספר עסקאות מיזוגים ורכישות