תומאס סרג'נט וכריסטופר סימס זכו בפרס נובל לכלכלה

הפרס הוענק על שני מחקרים עצמאיים שביצעו בשנות ה-70 וה-80 אבל רלוונטים היום יותר מאי פעם ■ הפרס יוענק בטקס חגיגי שיתקיים בשטוקהולם ב-10 בדצמבר

פרס נובל לכלכלה לשנת 2011 הוענק בשטוקהולם לשני פרופסורים מארה"ב, תומאס סרג'נט בן 68 מאוניברסיטת ניו-יורק וכריסטופר סימס בן 69 מאוניברסיטת פרינסטון על מחקרם בתחום הסיבה והתוצאה במאקרו העולמי.

הזכיה הינה על שני מחקרים ששני החוקרים ביצעו בצורה עצמאית בשנות ה-70 וה-80. אולם המחקר שלהם מקבל משנה תוקף בתקופה הזו, שבה בנקים מרכזיים ברחבי העולם מנסים למצוא דרכים למנוע מהכלכלות בעולם להיכנס למשבר.

האקדמיה השוודית המלכותית למדע אמרה שהשניים פיתחו שיטות הנותנות מענה לשאלות כדוגמאת: "איך צמיחה כלכלית ואינפלציה מושפעים מעליה זמנית בריבית?". "השיטות שפיתחו סרג'נט וסימס מהווים כלים חיוניים בניתוחים מאקר-כלכליים", נכתב בנימוקי ההחלטה של האקדמיה.

עם היוודע דבר הזכיה, יצרו המארגנים קשר עם הפרופסור סימס הנרגש, ובתורו אמר להם: "לא ציפיתי לזכות בפרס. אבל אני לא יכול להיות מאושר יותר מאשר להתחלק בפרס הזה עם עמיתי סרג'נט".

הזוכים יתחלקו בפרס שמוערך בכ-1.5 מיליון דולר, והם יקבלו אותו יחד עם תעודת הוקרה בטקס שיערך בשטוקהולם בירת שווידיה ב-10 בדצמבר, היום שבו מת הממציא אלפרד נובל שעל שמו נקרא הפרס.