דנקנר מוכר את שופרסל לנואי וברונפמן-פישר ב-2.4 מיליארד שקל

ליאו נואי יקנה 70%, ואת היתרה תקנה קבוצת ברונפמן-פישר ■ המחיר משקף לשופרסל שווי של 5.26 מיליארד שקל ■ הערכה: משפחת ברונפמן תיאלץ למכור את השליטה בבנק דיסקונט

נוחי דנקנר מוכר את השליטה בשופרסל : לפנות בוקר (ד') חתם דנקנר על מזכר ולפיו הוא ימכור את השליטה בחברה לאיש העסקים ליאו נואי ולשותפיו בשופרסל, קבוצת ברונפמן-פישר של אנשי העסקים מתיו ברונפמן ושולם פישר.

נואי ירכוש את עיקר מניותיה של אי.די.בי המהווים כ-32% מהמניות, ואילו קבוצת ברונפמן-פישר תרכוש כ-13.5% מהמניות. באופן זה יוכלו הצדדים להחזיק בשליטה בחלקים שווים בשופרסל.

העסקה תבוצע בתמורה ל-2.419 מיליארד שקל, מחיר המשקף לשופרסל שווי של 5.26 מיליארד שקל. מדובר ב-47% משווי החברה בבורסה. שופרסל נסחרת בבורסה לפי שווי של 3.573 מיליארד שקל.

קבוצת אי.די.בי מחזיקה באמצעות דיסקונט השקעות ב-45.95% ממניות שופרסל, ואילו קבוצת ברונפמן-פישר מחזיקה ב-18.56%. ליאו נואי הוא איש עסקים דתי ומקורב לשולם פישר.

לאחר משא-ומתן ארוך הגיעו הצדדים לפנות בוקר לסיכום וחתמו על מזכר הבנות למכירת השליטה. דנקנר ניהל מספר פעמים בעבר משא-ומתן למכירת השליטה בשופרסל לקבוצת ברונפמן-פישר, אך נסוג כל פעם ברגע האחרון.

הערכות הן כי משפחת ברונפמן תאלץ למכור את השליטה בבנק דיסקונט לאור עסקת שופרסל, מאחר שעל-פי מסקנות ועדת הריכוזיות שטרם עברו לחקיקה, אסור יהיה לבעל שליטה להחזיק בגוף בסדר גודל של דיסקונט ושופרסל ביחד.

על-פי ההמלצות, גוף ריאלי גדול מוגדר ככזה שהכנסות השנתיות שלו מעל 8 מיליארד שקל. הכנסות השנתיות של שופרסל הן כ-12 מיליארד שקל.

מאחר שיהיה קשה למצוא קונה לגרעין השליטה בבנק דיסקונט, סביר שברונפמן ימכור מניותיו דרך שוק ההון, והשליטה בבנק תהיה באמצעות חוק מראני.

תגובה ממשפחת ברונפמן לא נמסרה, אך בידיהם פרשנות משפטית שונה שתאפשר להם להמשיך להחזיק בדיסקונט. ההחלטה תהיה בידי הממונה להגבלים עסקיים, דיויד גילה.

נציין כי עיקר עסקיו של ליאו נואי בישראל נעשו באמצעות החברה הציבורית בריטיש ישראל. נואי החזיק בשליטה בבריטיש (71%) יחד עם פויו זבלדוביץ, והחברה נמכרה לקבוצת מליסרון תמורת 1.7 מיליארד שקל.

פישר משמש כיו"ר פעיל בשופרסל, יחד עם רפי ביסקר. בעקבות העסקה צפוי ביסקר, המייצג את אי.די.בי, לסיים את תפקידו.

דנקנר: "ליבי יהיה עם שופרסל תמיד"

יו"ר קבוצת אי.די.בי, נוחי דנקנר, אמר בעקבות עסקת המכירה: "שופרסל אינה עוד עסק עבורי, אני אוהב את שופרסל, וליבי יהיה עם שופרסל ועם עובדיה תמיד. אך כחברת השקעות המחויבת לבעלי מניותיה, עלינו לזכור שיש להפריד ולהבחין בין אהבתנו לשופרסל לבין שיקולים של כדאיות כלכלית".

עוד הוסיף דנקנר: "ברגע שקיבלנו הצעה עסקית טובה מאוד, חייב שיקול זה לגבור על ההיבטים האחרים. אנחנו צפויים לקבל מהקונים מחיר טוב, ומצד שני מסייעים להם במתן הלוואה שתאפשר להם נוחות ברכישה".

שופרסל היא רשת השיווק הגדולה ביותר בישראל. בשנת 2010 הסתכמו הכנסותיה של שופרסל ב-11.1 מיליארד שקל, שהניבו רווח תפעולי של 558 מיליון שקל (5% מהמכירות) ורווח נקי של 335 מיליון שקל. במחצית הראשונה של 2011 הסתכמו הכנסותיה של שופרסל ב-5.81 מיליארד שקל, שהניבו רווח תפעולי של 267 מיליון שקל (4.6% מהמכירות) ורווח נקי של 140 מיליון שקל.

עסקת המכירה נעשית בצל המחאה החברתית. אמש (ג') חשף "גלובס" כי שופרסל תצא מיד לאחר החגים במהלך התייעלות מקיף, הכולל קיצוץ בשכר בכירי החברה וקיצוץ במטה החברה. הסיבה למהלך - התחרות הגוברת הפוגעת ברווחיות. במסגרת ההתייעלות אין כוונה לפטר קופאיות או לפגוע בעובדים.

ההערכות הן כי יהיה קיצוץ וולונטרי רוחבי בשכר עובדי החברה, וזאת בשיתוף-פעולה עם ועד העובדים. ההערכה היא כי הוועד ישתף פעולה עם מהלך כזה שימנע פיטורי עובדים. בנוסף מתוכנן קיצוץ בשעות הנוספות, קיצוץ בבונוסים וכן בהטבות הניתנות לעובדי הרשת.

עסקת המכירה / צלם: תמר מצפי, איל יצהר
 עסקת המכירה / צלם: תמר מצפי, איל יצהר