נעילה אדומה באירופה בצל אזהרת פיץ' וההצבעה בסלובקיה

למרות אישור הרחבת קרן החילוץ בסלובקיה ועל רקע הורדת הדירוג לבנקים בבריטניה על ידי פיץ' - סנטימנט שלילי באירופה ■ האצה באינפלציה בגרמניה ■ אלקטל-לוסנט זינקה

המסחר בבורסות אירופה התנהל לאורך כל היום (ה') בירידות שערים, על רקע הדיווחים האחרונים בדבר תוכנית להזרמת הון לבנקים באירופה, ולמרות הדיווחים כי ההצבעה בסלובקיה על הרחבת קרן החילוץ האירופאית עברה, והקרן תורחב להיקף של 440 מיליארד אירו. יחד עם זאת, גם דיווחים כי פיץ' הורידה את דירוג האשראי של רויאל בנק אוף סקוטלנד ולוידס ועלולה לפגוע בבנקים נוספים בבריטניה, השפיעו על הסנטימנט.

הפרלמנט הסלובקי אישר היום את הרחבת קרן החילוץ באירופה (EFSF), לאחר דחייה של 3 ימים את ההצבעה לאור מחלוקות פוליטיות. כעת, נראה כי הקרן תורחב להיקף של 440 מיליארד אירו - כפי שצופה מלכתחילה. נשיא הנציבות האירופית, חוסה מנואל בארוסו, אמר לפני ההצבעה כי הוא סמוך ובטוח שבסלובקיה מבינים את משמעות המהלך ואת חשיבותו לאירופה. עם זאת, ביבשת נשמעו קולות כי הרחבת קרן הסיוע יכולה לצאת לדרך גם ללא האישור הסלובקי, ולמעשה ללא הגדלת חלקה היחסי בקרן המדוברת.

עוד באירופה, דיווח בסוכנות SKY NEWS כי סוכנות הדירוג פיץ' עלולה להוריד את דירוג האשראי של הבנקים בבריטניה, תרמה לסנטימנט השלילי והובילה את מדד הפוטסי לירידות חדות. לאחר הדיווח, נודע כי פיץ' אכן אכן מורידה את דירוג האשראי של רויאל בנק אוף סקוטלנד ולוידס לרמה "A" מרמה של "AA-", בעוד ברקליס הוכנס למעקב שלילי.

"מחלוקת לגבי אופי הפיתרון למשבר החוב יוצר לחץ על השווקים, בדגש על הסקטור הפיננסי", מסביר לואיס בנגורל (Luis Benguerel), אנליסט מברצלונה. "אנו מגיעים ליום המסחר לאחר הראלי של הימים האחרונים בתקווה שמשבר החובות נמצא על סף פיתרון. כמו דיווח שיטיל ספק באפשרות זו, פוגע בשווקים".

האצה באינפלציה בגרמניה

בזירת המאקרו, היום דווח בגרמניה כי שיעור האינפלציה השנתי עלה ל-2.9% בספטמבר לעומת 2.5% באוגוסט. את העלייה הובילה העליות במחירי המזון והאנרגיה. מנגד, מדד המחירים לצרכן עלה ב-5.7% בספטמבר, בשיעור שנתי.

עונת הדוחות החלה

מניית קיירפור עוררה עניין לאחר שהרשת פרסמה אזהרת רווח. הרשת דיווחה על ירידה של 0.6% במכירות של חנויות זהות. הכנסות הרשת ברבעון השלישי עמדו על 22.8 מיליארד אירו, עלייה של 0.3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. אנליסטים ציפו להכנסות של 22.9 מיליארד אירו.

מנגד, אלקטל-לוסנט זינקה לאחר שהפיננשיאל טיימס דיווח שהחברה מתכננת למכור את חטיבת הציוד למרכזי פניה ושירות ל-Permira בכ-1.5 מיליארד דולר.

יום שישי ברציפות של עליות במזרח

בבורסות אסיה נרשמו היום עליות, יום שישי ברציפות, לאחר נעילה חיובית בוול סטריט אתמול. המגמה החיובית התקיימה על רקע שיפור באווירה בשווקים ברחבי העולם, ותקווה של המשקיעים כי משבר החובות באירופה הולך לקראת פתרון, זמני לפחות, לאחר הדיווחים בדבר הזרמת הון אפשרית לבנקים ביבשת.

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול בעליות שערים כאשר ברקע פתיחה חיובית לעונת הדוחות. המניות אירופה הצליחו להתאושש מסנטימנט שלילי אחרי דוחות חברות חיוביים. מדד הדאו ג'ונס עבר לטריטוריה חיובית לשנת 2011 במהלך המסחר, אולם לקראת סוף המסחר נרשמה ירידה במדד והוא ננעל בעליה של 0.9% ונקבע על 11,519 נקודות. מדד הנאסד"ק רשם עליה של 0.84% ונקבע על 2,605 נקודות. גם מדד ה-S&P 500 עלה ב-0.98% ונקבע על רמה של 1,207 נקודות.

בדיווחים האחרונים מאירופה, אתמול, שהשפיעו על הסנטימנט המזרח היום - עודכן כי המשקיעים המחזיקים באג"ח היווניות ייאלצו לספוג הפסדים ("תספורת") של עד 50% באג"ח שברשותם, וזאת במסגרת תוכנית כלל-אירופית שנועדה למנוע חדלות פרעון בלתי מבוקרת של יוון שתוביל ליציבות בכלכלה העולמית. במסגרת התוכנית, כך נראה, יוזרם גם הון לבנקים ביבשת, כדי לייצב אותם לאור ה"תספורת" המבוקרת.

ובחזרה לאסיה, בזירת המאקרו דווח היום כי הבנק המרכזי של יפן שוקל הרחבה מוניטארית נוספת ואילו הריבית בקוריאה נותרה ללא שינוי. בסין דווח על גידול של 17.1% בייצוא בחודש ספטמבר, בהשוואה לספטמבר 2010. העודף במאזן המסחרי עמד על 14.51 מיליארד דולר. הנתון היה נמוך מציפיות כלכלנים.

"יש בהחלט שינוי באווירה בשווקים ותקווה שהולכים לפתור חלק מהבעיות", אמר לבלומברג Mohammed Apabhai, מנהל השקעות בסניף של סיטיגרופ בהונג-קונג. "יש גם פעילות יותר ממוקדת של מנהיגים כלכליים בעולם וזה יוצר שינוי בשווקים".

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]