אלוני מיתר תמוזג לשפע ימים - ותחפש יהלומים בקישון

שפע ימים תזכה לקבל חזרה חוב בסך 75 מיליון דולר, באמצעות גיוסי הון עתידיים, אם יתבצעו, כך שבכל גיוס הון יועבר לשפע ימים 85% מהתמורה

אלוני מיתר , חברת הנדל"ן שנקלעה לקשיים בשל השקעות כושלות במזרח אירופה, תמוזג לחברת שפע ימים, העוסקת בחיפוש יהלומים בצפון הארץ - בין היתר בנחל הקישון. כך עולה מהודעת החברה לבורסה, במסגרת הסדר החוב אליו הגיעה החברה עם נושיה.

אלוני מיתר תקצה 99% ממניותיה לקבוצת פארטו ולשפע ימים, ובתמורה תעביר פארטו כחלק מההסכם 1.25 מיליון שקל לקופת החברה. שפע ימים תזכה לקבל חזרה חוב בסך 75 מיליון דולר, באמצעות גיוסי הון עתידיים, אם יתבצעו, כך שבכל גיוס הון יועבר לשפע ימים 85% מהתמורה.

יוסף רוזנברג הוא יו"ר אלוני מיתר ומחזיק נכון להיום 19.45% מהמניות. לאחר ההסכם, הוא יקבל את האופציה לרכוש 1% מהמניות ב-250 אלף שקל, כלומר לפי שווי חברה של 25 מיליון שקל. אלוני מיתר נסחרת היום ברשימת השימור בבורסה לפי שווי של 3.1 מיליון שקל בלבד.

כרוניקה של כישלון

השליטה באלוני מיתר נרכשה מידי אהובה אגם בנובמבר 2006, בתקופת בועת הנדל"ן במזרח אירופה. קבוצת הרוכשים הייתה מעניינת וכללה כמה שמות מוכרים: אריה וובר, לשעבר עוזר בכיר למנכ"ל מזרחי-טפחות, שכיהן כיו"ר אלוני מיתר; דוד מרידור, בנו של השר לשעבר יעקב מרידור ז"ל; ועו"ד דורון כהן. אל השמות הללו חברו חברים ובני משפחה נוספים, והשקיעו בחברה. הקבוצה רכשה 49.9% ממניות החברה תמורת 12.6 מיליון שקל במזומן. ביוני 2007, ערב פרוץ משבר הסאב-פריים, היא גם גייסה אג"ח בקלות.

וכך, עם שמות מכובדים וכסף שהגיע מהמוסדיים, יצאה חברת הנדל"ן להשקעות במזרח אירופה. באפריל 2007 חתמה על הסכם לרכישת 30% ממניות חברה פולנית המחזיקה ב-200 דונם בעיר פיאסצ'נו הסמוכה לוורשה, במטרה להקים פרויקט מגורים גדול ברווח של כ-14 מיליון אירו, לטענתה. החברה העמידה במסגרת הסכם הרכישה הלוואה של 3.4 מיליון אירו לחברת "איזפול", אך הזמן חלף וההלוואה לא הוחזרה.

הכישלון בפולין לא עצר את אריה וובר, וביולי 2008 הוא פנה לרומניה, שם חתמה החברה על עסקה לרכישת 50% מחברה המחזיקה ב-60 דונם בבוקרשט. גם כאן נחתם הסכם הלוואה, אם כי בסכום צנוע יותר של 650 אלף אירו, עם עו"ד רון הרבט ורפי טל.

בשורה התחתונה, אלוני מיתר גייסה הון בישראל והעבירה אותו לגורמים שונים שחלקם מקורבים לוובר. הכסף לא הוחזר והקרקעות שנרכשו אינן רשומות על שם החברה. חוסר השקיפות והידרדרות המצב הביאו לתביעות הדדיות, התפטרות דירקטורים ומנהלים והקמת ועדת בדיקה. מרבית הכסף שהושקע כבר נמחק בדו"חות הכספיים, והחברה צברה הפסדים כבדים כתוצאה מירידת ערך שווי הוגן וגידול בהוצאות המימון.

הפעילות המרכזית של אלוני מיתר כיום היא "בית אורן" באילת, שמשמש שנים רבות למגורים של עובדי בתי מלון בעיר.