כיסי מים וחלחול גז מעיבים על הקידוח בבלוק 12

כעת צפוי עיכוב של חודש בהשלמת הקידוח ■ הקידוח נתקל בכיסי מים שעלולים לסכן את המשך הקידוח, כפי שקרה במאי השנה ב"לוויתן" ■ גורמי מקצוע: סימני גז מעל שכבת המטרה - סימן ל"בריחת" הגז והסתברות הולכת וגדלה לכשלון הקידוח

בעיות בקידוח בבלוק 12 בקפריסין: כיסי מים וסימנים לחלחול גז מעיבים על השלב הראשון של קידוח האקספלורציה בבלוק 12 בקפריסין. ל"גלובס" נודע כי כבר כעת צפוי עיכוב של כחודש בהשלמת הקידוח, עיכוב שעשוי להביא לדחייה גם בפרויקטים הבאים המתוכננים לאסדה: השלמת הפיתוח של "נועה" וקידוחי האקספלורציה ב"מירה" ו"שרה".

בימים האחרונים נתקל הקידוח בבעיה מוכרת מישראל: כיסי מים שעלולים לגרום לחדירת מים לפיר ולסכן בכך את המשך הקידוח. כזכור הופסק קידוח "לוויתן 2" במאי האחרון בעקבות חדירת מים לפיר הקידוח, זאת לאחר שעבודת הדיפון של הפיר לא נעשתה כראוי. האסדה הקודחת בבלוק 12 הומר פרינגטון של חברת נובל קידוחים מקפידה לבצע את עבודות הדיפון אך ההקפדה המקצועית עולה בעיכובים בקצב התקדמות הקידוח, שהיה צפוי להסתיים בחודש הבא. ההערכות המוקדמות של נובל מדברות על מאגר גז בגודל של כ-10 טריליון רגל מעוכבת (TCF), גדול במקצת ממאגר "תמר" (9.25 TCF) וקטן ממאגר "לוויתן" (16 TCF).

בלוק 12 ממוקם צפונית למאגר "לוויתן" בסמוך מאד לגבול האזורים הכלכליים הבלעדיים של ישראל וקפריסין. הקידוח בבלוק 12 מעורר עניין עצום בקפריסין המטפחת תוכניות שאפתניות על-בסיס גילויי גז הצפויים. שרת המסחר והתעשייה של קפריסין פרקסולה אנטוניאדו ביקשה לאחרונה מאזרחי המדינה להתאזר בסבלנות. "אנו צופים כי קיימת הסתברות גבוהה למציאת מאגרים באזור" אמרה אנטוניאדו "אך נוכל לדעת זאת בוודאות רק כשנגיע למטרה, בעזרת האל והטבע".

כלי התקשורת בקפריסין דיווחו בשבוע שעבר בהתלהבות רבה כי סימני גז ראשונים נמצאו בעומק של 2,200 מתחת לקרקעית הים, כ-1,800 מטרים מעל לשכבת המטרה שאמורה להכיל גז טבעי. עיתונים מקומיים מיהרו לפרש את הסימנים כעדות לכך ש"תקרת" המאגר גבוהה מהמצופה ואף ציטטו הערכות שלפיהן עשוי המאגר להכיל כמות גז הגדולה ב-40 אחוז מהכמות שצפתה נובל אנרג'י. ואולם גורמי מקצוע ציינו כי לסימנים עשויה להיות דווקא משמעות שלילית. לדבריהם, ניתן להסביר את התופעה בכך שישנה "בריחה" של גז מהמבנה ובמקרה כזה גדלה ההסתברות לכישלון הקידוח.