מרקל מנפצת התקוות: "פתרון כולל למשבר לא יוצג השבוע"

בשווקים התפתחו לאחרונה ציפיות להצגת תוכנית כוללת לפתרון משבר החוב בכינוס האיחוד האירופי בסוף השבוע, אך גרמניה מכנה היום תקוות אלה "חלומות" ■ מסתמן: בסוף השבוע יוצג מתווה התוכנית, כאשר "השלמות" יוצגו בשנה הבאה

פורום ה-G20 הציב בסוף השבוע לאירופה "דד-ליין" של שבוע להצגת תוכנית כוללת לפתרון משבר החוב, אך קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מנפצת היום (ב') את תקוות המשקיעים, שציפו להצגת התוכנית ביום ראשון הקרוב במסגרת פסגת האיחוד האירופי בבריסל.

דוברה של מרקל הוציא הודעה רשמית בה הזהיר את המשקיעים שלא לצפות להצגת פתרון כולל למשבר במהלך סוף השבוע, במהלך פגישת מנהיגי האיחוד האירופי.

"הקנצלרית מבהירה כי החלומות על חבילה הנרקמת לפתרון כולל של משבר החוב לא יוגשמו", לשון ההודעה שפורסמה בסוכנות רויטרס. דוברה של מרקל ציין כי מנהיגי אירופה עובדים על תוכנית גדולה ועבודה זו עלולה להימשך "היטב לתוך השנה הבאה, אז יוצגו גם צעדים משלימים". במילים אחרות, גרמניה מבהירה כי פתרון של "זבנג וגמרנו" לא יתקיים.

בתגובה מיידית להודעת גרמניה, החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט מחקו כמעט לחלוטין עליות של עד 0.8% שנרשמו מוקדם יותר היום. בורסות אירופה כמעט ומחקו גם כן את העליות ובבורסת ת"א החריפו הירידות.

לפני כשבועיים החל ראלי בשווקים לאור הודעת מרקל ונשיא צרפת סרקוזי לפיה פתרון כולל למשבר יוצג עד סוף החודש. ה"וול סטריט ג'ורנל" חשף בסוף השבוע כי צרפת וגרמניה קרובות לגיבוש התוכנית, שתכלול "תספורת" לבעלי האג"ח של יוון, חיזוק ההון של בנקים באירופה כדי שיוכלו להתמודד עם המחיקות, הגדלת קרן הסיוע האירופית מעבר ל-440 מיליארד אירו ואולי אף עירוב של סין ומדינות נוספות שירכשו אג"ח של ממשלות אירופה.

התקוות בשווקים להצגת פתרון כולל למשבר באירופה ביום ראשון הקרוב התגברו אף יותר לאחר שפורום מדינות ה-G20, שנפגש בסוף השבוע האחרון בפריז, הוציא הודעה ביום שבת ובה קריאה למנהיגי אירופה להציג תוכנית פתרון למשבר ב-23 באוקטובר.

אך מרקל מבהירה היום כי בניגוד לציפיות ל"בזוקה", כלומר הצגת תוכנית גדולה באופן מיידי, על המשקיעים לצפות ל"תוכנית מתגלגלת", כלומר הצגת מתווה התוכנית בסוף השבוע כשלאחר מכן יוצגו לאורך זמן צעדים משלימים נוספים.