"ניו יורק טיימס": "עסקת שליט תדחה עוד יותר את השלום"

במאמר מערכת כותב העיתון: "עתה, לאחר שנתניהו הגיע לפשרה עם חמאס, אנו מודאגים מהאפשרות שנתניהו יחזק את קשיחותו" ■ בעימות טלוויזיוני של מתמודדים רפבוליקניים הדגישו המתמודדים: "אנו מתנגדים למו"מ עם טרוריסטים"

במאמר מערכת כותב היום (ד') "ניו יורק טיימס", כי הוא מצטרף לשמחת עם ישראל על שחרור גלעד שליט, אך "אנו חוששים שהעסקה הזו תביא לדחייה נוספת של הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים, הערובה הריאלית היחידה לביטחונם של שני הצדדים". העיתון מתייחס בבוז מסוים ל"נפתולים האידיאולוגיים" של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

"עתה, לאחר שנתניהו הגיע לפשרה עם חמאס, אנו מודאגים מהאפשרות שכדי להוכיח את קשיחותו, הוא יגלה פחות נכונות לעשות את הפשרות ההכרחיות כדי לחדש את המו"מ עם הפלסטינים", כותב העיתון. "אנו גם חוששים שנשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, ופלג הפתח שבראשו הוא עומד, אשר היו מחוץ לתמונה בעסקת החילופין, יחלשו עוד יותר".

"הן נתניהו והן חמאס רצו לנחול ניצחון פוליטי לאחר שעבאס זכה בתהילה גלובלית והפופולריות שלו נסקה, בעקבות בקשתו מאו"ם לקבל את פלסטין, חסרת הגבולות המוגדרים, כחברה מלאה בארגון", מציין ה"טיימס". "נתניהו נאלץ להכפיף עצמו לנפתולים אידיאולוגיים כדי להגיע לעסקה עם חמאס. רק לפני חמישה חודשים הוא רצה להפסיק את העברת תקבולי המיסים הפלסטיניים לידי הרשות, וקרא לארה"ב להפסיק את הסיוע לפלסטינים מפני שעבאס ביקש להקים ממשלת אחדות עם חמאס".

"צריך לשאול: אם נתניהו יכול לנהל מו"מ עם חמאס - שמשגר רקטות לעבר מטרות ישראליות, מסרב להכיר בקיומה של ישראל, וקורא לתפוס ישראלים נוספים - מדוע שהוא לא ינהל מו"מ רציני עם הרשות הפלסטינית, שעליה נשענת ישראל להשלטת סדר בגדה המערבית"?

"תומכי נתניהו טוענים, שהקואליציה שלו כל כך שבירה עד שהוא אינו יכול לעשות את הפשרות הנחוצות להחיאת המו"מ", אומר העיתון. "אך הוא היה חזק דיו כדי לצאת נגד המשפחות השכולות, מוכות היגון, שיקיריהן נרצחו ע"י אלה ששוחררו".

"'אני יודע שזה מחיר כבד מאוד מבחינתכם', כתב נתניהו למשפחות אלה. מדוע הוא אינו יכול להשמיע פניה משלהבת כזו בזכות הקפאת ההתנחלויות, למען ביטחון ישראל"?

"ביום ג' ראינו שבעייתו של נתניהו אינה שהוא אינו יכול להתפשר ולקבל החלטות קשות, אלא שהוא אינו מוכן לעשות זאת, וזה לא יבטיח את בטחון ישראל", אומר ה"טיימס".

בעימות בלאס-וגאס של הפוליטיקאים הרפובליקניים שמתמודדים על מועמדות מפלגתם בבחירות לנשיאות, אמרו שלושה מהמועמדים השמרניים ביותר - מישל בקמן, הרמן קיין וריק סנטורום - כי הם מתנגדים עקרונית לכל צורה של מגעים עם טרוריסטים, אך הם נמנעו מלמתוח ביקורת ישירה על ממשלת ישראל בגין עסקת שליט.

קיין אמר, כי הוא משוכנע שנתניהו נאלץ לשקול גורמים רבים לפני שקיבל החלטה לשחרר 1,000 אסירים, ולכן הוא אינו יכול לומר אם נתניהו קיבל החלטה טובה או לא.