פישר: "מחכים בכיליון עיניים להודעה מאירופה - ודואגים"

נגיד בנק ישראל בכנס לשכת המסחר ישראל-צ'כיה: "ישראל חשופה במידה רבה לגוש האירו" ■ "אם היו אומרים לי לפני כמה חודשים שגוש האירו יעמוד על סף קריסה ויהיה צורך בסיוע לבנקים, הייתי אומר שהסבירות לכך קרובה לאפס"

"אנחנו מחכים בכיליון עיניים להודעה מכיוון אירופה. ישראל חשופה במידה רבה לגוש האירו - היצוא שלנו למדינות הגוש הוא 40% מסך כל היצוא שלנו, וגם היבוא משם, רחב ואנחנו דואגים מאוד", כך אמר נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, בכנס של לשכת המסחר ישראל-צ'כיה שהתקיים אמש (ג') בתל-אביב.

פישר אמר כי התרחישים באירופה רבים, וכי ישראל, כמו כל העולם, מקווה שיינתנו כבר היום פתרונות מעשיים למשבר האירופי שיאפשרו לכולם להירגע ולהמשיך בעסקים כרגיל. היום מתקיימת פסגה חשובה באירופה ממנה אמורה לצאת בשורת התוכנית הכוללת לפתרון המשבר. על הפסגה מעיבים קשיים וחיכוכים פוליטיים רבים. (לסיפור המלא)

"אירופה עשתה הרבה צעדים, אבל מאוחר מדי. אם הצעדים שננקטו לאחרונה היו מוכרזים לפני שלושה חודשים, הם היו משפיעים הרבה יותר - אירופה בעקביות נמצאת כמה צעדים מאחור", ציין פישר.

עוד אמר הנגיד, כי אם היו שואלים אותו לפני כמה חודשים האם ייתכן מצב שבו שמנהיגי אירופה יצטרכו להכריז צעדים דרמטיים כדי להגן על הגוש מקריסה ולשמור על הבנקים באירופה, הוא היה אומר שהסבירות לכך קרובה לאפס.

"רק לפני 4 שבועות וחצי בכירי אירופה בכלל לא הבינו שהבנקים שלהם בבעיה רצינית. הם חייבים לנקוט צעדים משמעותיים כדי לשנות את הדינמיקה שמשפיעה על אירופה בשנה האחרונה", הוסיף פישר.

הנגיד פישר חזר ואמר כי ישראל נמצאת במצב טוב יחסי: "מערכת הבנקאות שלנו חזקה ואיתנה, התקציב שלנו במצב טוב, מאזן התשלומים סביר ביותר עם גירעון קטן יחסית - אבל בהחלט נושפע ממה שיקרה באירופה ועלינו להתכונן, כפי שעשינו ונעשה בחודשים הקרובים".

לסיכום, פישר העריך כי למרות הקשיים גוש האירו ישרוד את המשבר: "באיזה צורה ואילו מדינות יהיו בפנים, אנחנו לא יודעים עדיין. אבל, בהתחשב בביצועים הטובים של אירופה בהקמת גוש האירו והמטבע האירופי שהפך מהר מאוד לשני בחשיבותו בשוק המט"ח העולמי ונהיה הסמל לאירופה ולמה שהם מנסים ליצור - ניתן להעריך כי הם לא יוותרו עליו כל-כך מהר וגם לא על הגוש".