אובמה: "האיחוד האירופי צריך לבנות 'קיר אש' נגד המשבר"

נשיא ארה"ב: "מדינות אירופה הניחו יסוד עליו אפשר לבנות את האמון מחדש; חשוב שמדינות אירופה יעמדו בחלקן בהסכם" ■ על חלקה של ארה"ב בפתרון המשבר: "נמשיך להיות הכלכלה החזקה ביותר; גם אנחנו צריכים להאיץ את הצמיחה"

נשיא ארה"ב ברק אובמה כתב אמש (ה') בטור דעה ל"פייננשל טיימס" כי ההסכם אליו הגיעו מנהיגי האיחוד האירופי הרגיע את השווקים הגלובליים ועכשיו העיקר הוא שהמדינות יקיימו את שהסכימו עליו במסגרת אותו הסכם. כמו כן, אובמה הדגיש את הדחיפות בה קברניטי אירופה צריכים להקים "קיר אש" במטרה לרסן את משבר החוב.

"יש לפתור את המשבר באירופה בהקדם האפשרי", כתב אובמה. "השבוע בני בריתנו האירופיים עשו צעד חשוב כחלק מהאסטרטגיה הכוללת להחזיר את אמון המשקיעים לשווקים באירופה. הם הניחו יסוד עליו אפשר להתחיל לבנות מחדש את האמון".

דבריו של אובמה נכתבו על רקע החששות בתקופה האחרונה בוושינגטון מכך שהמשבר באירופה עלול לפגוע בשיקום הכלכלה האמריקנית הנמצאת גם ככה במצב עדין, ואובמה כבר התבטא בעבר ואמר כי הוא מקווה שמנהיגי אירופה יתקדמו בתהליך מציאת הפיתרון למשבר עוד לפני ועידת ה-G-20 בשבוע הבא.

"חשוב לכולנו שהאסטרטגיה עליה הסכימו מנהיגי אירופה תצא לפועל בהצלחה - בין היתר שמדינות אירופה יצליחו לבנות 'קיר אש' שימנע את התפשטות המשבר, יחזקו את סקטור הבנקים באירופה ויביאו לפיתרון הבעיות ביוון שעומדת בלב המשבר האירופי", הוסיף אובמה.

במאמרו ציין אובמה כי ההחלמה של הכלכלה הגלובלית עדיין שבירה. "האתגר שלנו ברור, הפוקוס שלנו צריך להיות על צמיחה חזקה ומאוזנת שתסייע גם לכלכלה הגלובלית ותאיץ את קצב יצירת המשרות מסביב לעולם", כתב אובמה.

לגבי כלכלת ארה"ב אמר אובמה כי היא תמשיך להוביל את הכלכלה העולמית. "הדבר הכי האפקטיבי שאנו יכולים לעשות לטובת הכלכלה הגלובלית הוא האצת הצמיחה אצלנו", ציין אובמה. "לכן, בראש סדר העדיפויות שלי נמצא החזרתם של האמריקנים רבים לשוק העבודה".

"האיחוד האירופי הוא השותף הכלכלי הגדול ביותר של ארה"ב ושחקן מרכזי בכלכלה העולמית", הוסיף אובמה. "אני בטוח שלאיחוד האירופי יש את היכולת הכלכלית לעמוד באתגרים בפניהם היא ניצבת, וארה"ב תמשיך לתמוך בשותפייה האירופיים בעוד הם עובדים במטרה לפתור את הבעיות שלהם".