20 אלף מפגינים בעצרת בת"א; דפני ליף: "אסור להפסיק"

העצרת בב"ש בוטלה בשל ההסלמה בדרום והאיסור על התקהלויות של מעל 500 איש במרחק של עד 40 ק"מ מרצועת עזה ■ מטה הסטודנטים החליט לא לקחת חלק בהפגנה הערב, עקב הסתיגויות מדרכה ופועלה של דפני ליף

לאחר חודשיים של הפסקה, יוזמי המחאה החברתית חזרו הערב (מוצ"ש) לרחובות. מובילי המחאה, בראשות דפני ליף, סתיו שפיר וחבריהן למחאה התכנסו בעצרת בכיכר רבין בתל אביב.

בניגוד לעצרת הקודמת בת"א, בה היו יותר מ-400 אלף מפגינים, הפעם באו רק כ-20 אלף מפגינים. בירושלים הפגינו כ-3,000 איש.

בשל ההסלמה בדרום והאיסור על התקהלויות של מעל 500 איש במרחק של עד 40 קילומטרים מהרצועה, בוטלה הערב (שבת) העצרת בבאר שבע. בעצרת בתל אביב צפויים להופיע הזמר שלום חנוך וחברי החמישייה הקאמרית. בירושלים מתקיימת הפגנה מול משכן הכנסת, עצרות מתקיימות גם בקריית שמונה, חיפה, מודיעין ואילת.

דפני ליף אמרה בעצרת: "כשאנחנו נאבקים על צדק חברתי אנחנו נאבקים על פני המדינה שלנו. אסור לנו להפסיק ואסור לנו לוותר. שינוי תודעתי זה חשוב, אבל אם המסע לא יימשך לא עשינו כלום ואף יותר מזה - עשינו נזק גדול".

ליף הוסיפה: "ביום שני מתחיל לפעול המשמר החברתי. אנשים כמוני וכמוכם שיפעלו במסדרונות של הכנסת כדי לדאוג שהקולות שלנו יישמעו. מה-14 ביולי כולנו מבינים בפוליטיקה בלי יוצא מן הכלל. המאבק הזה הוא של כל מי שרוצה לחיות במדינה כשהוא גאה איך שהיא מתייחסת לאזרחים שלה. אנחנו צריכים להזכיר לעצמנו כל יום שזה תלוי בנו. המסע הזה הוא הדבר החשוב ביותר עבורנו, עבור החברה שלנו ועבור העתיד שלנו. אין דבר מעורר השראה ותקווה יותר מאשר לדעת שאנחנו בדרך הנכונה ושאנחנו יכולים להצליח".

עורך הדין יאיר אולמרט, שהיה חלק מהמטה המשפטי של המאבק, הודיע כי התייאש ממה שהוא מכנה "פזיזות המנהיגים הצעירים" - שמדלגים בין יוזמות ומהלכים. "יש התנגשויות רבות", הסביר, "מתקבלות החלטות ספונטניות ואף היסטוריות מתוך כוונה להישאר במרכז התמונה כל הזמן".

הפעם החליטו הסטודנטים שלא לקחת הפעם חלק פעיל בעצרת, וסגן יושב-ראש ההתאחדות עופרי רביב מבהיר: "עם תחילת שנת הלימודים הדגשים משתנים - אין לנו עניין לריב עם יוזמי המחאה המקוריים".

עוד נודע על קרעים בין יושב ראש ההתאחדות, איציק שמולי, לבין יוזמת מחאת האוהלים, דפני ליף. על רקע חילוקי דעות עם מחנה ליף-קונטס-שפיר, שמולי לא ינאם בהפגנה בתל אביב.

בקיעים - וגימיקים

ההפגנה האחרונה התרחשה בשלישי בספטמבר, במטרה להפוך ל"צעדת המיליון": כ-400 אלף בני אדם הפגינו ברחבי הארץ - ההפגנה החברתית הגדולה ביותר בתולדות המדינה. בתל אביב בלבד נאמד מספר המפגינים בכ-300 אלף בני אדם. לירושלים הגיעו כ-60 אלף בני אדם, ובחיפה נאמד מספר המוחים בכ-35 אלף בני אדם.

הממשלה אישרה לאחרונה את המלצות ועדת טרכטנברג לטיפול ביוקר המחיה בישראל - המלצות שנדחו על-ידי יוזמי המחאה בטענה כי אינן נותנות מענה למצוקות האמיתיות של הציבור בישראל. דפני ליף וחבריה דורשים מהממשלה להנהיג "תקציב חברתי" בישראל, שייתן מענה למחירי הדיור הגבוהים, ליוקר המוצרים בפרט וליוקר המחיה בכלל. המלצות טרכטנברג, נזכיר, דחו את הרעיון של פתיחת תקציב המדינה והציעו תוכנית חומש לטיפול ביוקר המחיה.

השבוע, לקראת ההפגנה וכדי למשוך את הציבור, יוזמי המחאה נקטו במגוון צעדים: החל בסרטון של דפני ליף ביו-טיוב בו היא קוראת להמונים לבוא להפגנה, דרך טרנד חדש בקמפיין רשת פרובוקטיבי של סרטוני "פלאש מוב" בהם המוחים מבצעים התכנסות מפתיעה במקום ציבורי כלשהו ונוקטים במעין "הצגה" שנועדה למשוך את תשומת הלב, וכלה בהכרזה ברורה של דפני ליף: "נרעיד את הארץ עד שהממשלה תתעורר".

ליף וחבריה ניסו לרתום למאבק שלהם את בכירי חברות ההיי-טק בישראל, אך נתקלו בכתף קרה. יוזמי המחאה ניסו גם לרתום למאבק חברי כנסת ושרים וקיימו בחודשיים האחרונים פגישות עם רבים מהם - שר הביטחון אהוד ברק, שר הפנים אלי ישי, שר החינוך גדעון סער, המשנה לראש הממשלה והשר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום, חברת הכנסת רוחמה אברהם (קדימה), חברת הכנסת אורלי לוי (ישראל ביתנו) וחברי כנסת נוספים.