בכיר באוצר מודאג: "גירעון של 2.6% ב-2012 זה רף תחתון"

במשרד האוצר מיישרים קו עם ההערכות הפסימיות בשוק, לגבי החריגה מיעד הגירעון: "לא נופתע אם הגירעון יהיה גבוה מ-2.6%"

בכירי משרד האוצר פסימיים מאוד לגבי הגירעון הצפוי לשנת 2012 אשר לפי היעד אמור לעמוד על 2% תוצר בלבד. בשיחה עם "גלובס" אומר בכיר באוצר כי "גירעון של 2.6% נראה כעת כרף תחתון. התמונה העולמית קשה בהרבה ואני ממש לא אופתע אם הגירעון יהיה גבוה יותר". שר האוצר, יובל שטייניץ, יגיע מחר (ב') לוועדת הכספים של הכנסת כדי לתת את הסקירה הכלכלית הרבעונית והוא צפוי להתייחס לאותה סוגיה. פספוס יעד הגירעון בתקופה כה רגישה עלול להביא לאובדן אמון במדיניות הפיסקאלית של ישראל אשר זכתה לשבחים בשנים האחרונות, ובמקרה קיצוני, להורדת דירוג האשראי של ישראל, דבר שרק יקשה על גיוס הון בשווקים הבינלאומיים.

מחסור בהכנסות

דברי הבכיר מגיעים כתגובה להערכות של ד"ר מיכאל שראל, הכלכלן הראשי של קבוצת הראל ולשעבר הכלכלן הראשי של משרד האוצר, ויונתן כץ, היום כלכלן ראשי של בנק השקעות הבינלאומי HSBC בישראל, לשעבר החזאי הראשי של האוצר. להערכתם, הגירעון בשנה הקרובה יהיה כמעט כפול מהמתוכנן על ידי משרד האוצר.

"להערכתנו צפוי ב-2012 מחסור משמעותי בהכנסות ממסים - 1%-2% תוצר, או 9-18 מיליארד שקל - יחסית לתכנון התקציבי", כתב שראל לאחרונה. נזכיר כי לפי תקציב 2012, אשר גובש בסוף 2010, יעד הגירעון לשנה הזו עומד על 2% בלבד, בין 17-18 מיליארד שקל בלבד. כך שלפי שראל, הגירעון ב-2012 עלול להיות כפול מהמתוכנן.

לדברי שראל, "הדבר עלול לייצר בעיה קשה לקראת תקציב 2013, שבו הממשלה תידרש לקיצוצים נרחבים או העלאת מסים אם ברצונה לעמוד ביעד הגירעון שנקבע בחוק (1.5% תוצר)".

"תקציב 2012 מניח גידול נומינלי בהכנסות ממסים של 8.8%, יעד בהחלט שאפתני על רקע ההאטה הגלובלית והישראלית הצפויה. תת ביצוע בהכנסות מהווה איום על השגת יעד הגירעון, ולא יישום של המלצות וועדת טרכטנברג", מסביר כץ אשר סבור גם כי הגירעון ב-2012 יהיה גבוה משמעותית מהמתוכנן ויעלה ל-3.5%-3.7% תוצר. יחד עם זאת, הוא אופטימי וסבור כי "נתוני הפתיחה של המשק הישראלי טובים, כך שלא צפויה פגיעה באמינות הפיסקאלית במידה והגירעון בשנת 2012 יגיע לשיעורים כאלו".

כפי שנחשף ב"גלובס" בתחילת אוקטובר, משרד האוצר כבר עדכן את תחזית הכנסות המדינה ממסים לשנת 2012 כלפי מטה בכ-0.6% תמ"ג שהם כ-5 מיליארד שקל, כאשר בכירים באוצר ציינו כי מדובר בעדכון ראשון כלפי מטה וצפויים עדכונים באותו כיוון כבר בקרוב. הגורמים הסבירו כי כבר בשלב זה, ללא כל שינוי נוסף, הגירעון יעלה אוטומטית לרמה של 2.6% לעומת יעד של 2% תמ"ג כאמור.

יעדי הגירעון 2009 2010
 יעדי הגירעון 2009 2010