ארה"ב מפסיקה התמיכה באונסק"ו בגלל צירוף הפלסטינים

הבית הלבן: ההצבעה בעד קבלת הפלסטינים "מוקדמת מדי" ■ אובדן התמיכה האמריקנית - 60 מ' ד' - מכה קשה לארגון ■ הפלסטינים: "אפשר לחשוב שברצוננו להצטרף לאל קאעדה"

ארה"ב הודיעה הערב (ב'), כי החליטה להפסיק את תמיכתה באונסק"ו במחאה על החלטת הרוב המכריע של חברות הארגון לקבל לשורותיו את הרשות הפלסטינית כחברה לכל דבר.

התמיכה השנתית של ארה"ב באונסק"ו מסתכמת ב-80 מיליון דולר, כ-22% מתקציב הארגון. הפסקת התמיכה נחשבת מכה קשה מאוד לאונסק"ו וצפויה לפגוע בפעולותיו לשימור מורשות תרבותיות וארכיטקטוניות ברחבי תבל. דוברת משרד החוץ האמריקני, ויקטוריה נולנד, אמרה, כי וושינגטון לא תעביר לאונסק"ו תשלום מתוכנן בסך 60 מיליון דולר. לא ברור אם 20 מיליון הדולר הנותרים כבר שולמו קודם לכן, או שהיו מתוכננים להעברה במועד מאוחר יותר.

ההחלטה אינה מפתיעה. ממשל אובמה איים כמה פעמים בשבועות שחלפו, כי יפסיק את התמיכה באונסק"ו אם הפלסטינים יצורפו לארגון. שגריר ארה"ב באונסק"ו, דייוויד קיליון, התריע שההצבעה "מסבכת את יכולתנו לתמוך" בארגון. דובר הבית הלבן, ג'יי קארני, אמר שההצבעה על צירוף הפלסטינים "מוקדמת מדי" ולא תסייע במאמצים לחידוש שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים.

שגריר ישראל באונסק"ו, נמרוד ברקן, אמר כי ההצבעה היא "טרגדיה". לדבריו, הארגון "עוסק במדע, לא במדע בדיוני... הפלסטינים כפו על אונסק"ו נושא פוליטי שחורג מתחומי עיסוקיו".

בהצבעה על צירוף הרשות הפלסטינית לארגון, הצביע 107 מדינות בעד, ורק 14 הצביעו נגד. 52 מדינות נמנעו. דיפלומטים מארה"ב והאיחוד האירופי ניסו לדחות את ההצבעה. גורמים אמריקניים הדגישו, כי חוק מ-1990 אוסר מתן סיוע אמריקני לכל ארגון שמקבל לשורותיו פלסטינים.

נאביל שעת, חבר בוועד המרכזי של פתח ולשעבר שר החוץ של הרשות הפלסטינית, אמר הערב: "היה אפשר לחשוב שאנו רוצים להצטרף לאל קאעדה".