החשש מיוון גרר את אירופה לנעילה בירידות של עד 5.4%

האירו צנח בכ-1.6% מול הדולר ■ הבורסה באיטליה התרסקה ■ יוון תערוך משאל עם בדבר תוכנית החילוץ שלה ■ גם איטליה מעוררת דאגה ■ קרדיט סוויס יפטר 1,500 עובדים

המסחר באירופה ננעל היום (ג') בירידות שערים חדות, על רקע סנטימנט שלילי חד בשווקים הגלובליים - לאור החשש מהחרפת משבר החוב באירופה. הסיבה העיקרית לירידות נעוצה מהתפוגגות האופוריה שליוותה את אישור התוכנית הכוללת לפיתרון משבר החוב בשבוע החולף, וכניסה לשלב חדש של אי וודאות בשווקים. גם המסחר בוול סטריט נפתח בירידות חדות של יותר מ-2% במקביל לנעילה באירופה, ותרם לסנטימנט השלילי.

במוקד המסחר, עומדת כאמור סוגיית משבר החוב: זאת, לאחר שאופוריית המשקיעים מהתוכנית הכוללת לטיפול במשבר, שגובשה בשבוע שעבר, הלכה והתפוגגה. כעת, המשקיעים טרודים במספר שאלות אקוטיות - דוגמת הסכמת הבנקים לספיגת ה"תספורת" היוונית, הדרכים למינוף והרחבת קרן החילוץ האירופאית, כמו גם יכולת הבנקים ביבשת לבצע גיוסים כדי להגדיל את יחס הלימות ההון שלהם לדרישות הרגולטורים.

החדשה המרכזית שתרמה לסנטימנט השלילי, הינה ההודעה כי ממשלת יוון תערוך משאל עם בדבר תוכנית החילוץ שגובשה לה בשבוע החולף - הכוללת "תספורת" של 50% לבעלי האג"ח היווניות. ראש ממשלת יוון, גיאורג פפנדריאו, אמר אתמול כי הממשלה תערוך במדינה את המשאל לקראת חודש ינואר. יש לציין כי סקר שנערך לאחרונה מראה שכמעט 60% מהיוונים חושבים שהעסקה שהגיע אליה האיחוד האירופי, להזרמת 130 מיליארד אירו, היא "שלילית", או "ככל הנראה שלילית".

לא רק יוון: גם איטליה במוקד

בצל החדשות הרעות, גם באיטליה נרשמו ירידות חדות והתשואות על האג"ח הממשלתיות הרקיעו שחקים - וחצו את רף ה-6.3%. בתוך כך, דיווחים באשר לפגישה חשאית של ר"מ איטליה ברלוסקוני עם מנהיגי גרמניה וצרפת, תרמו לחשש הגובר בשווקים כי התוכנית הכוללת לפיתרון המשבר - שגובשה בשבוע שעבר - אינה מספקת.

בזירת המאקרו, היום פורסם שהתוצר המקומי הגולמי של אנגליה צמח ברבעון השלישי של השנה ב-0.5%, מעל לתחזיות.

דוחות מאכזבים לקרדיט סוויס

הבנק השוויצרי קרדיט סוויס פרסם היום תוצאות מאכזבות לרבעון השלישי, הבנק הציג עלייה של 12% ברווח לרמה של 683 מיליון פרנק שוויצרי, לעומת צפי אנליסטים לרווח של כ-1.1 מיליארד פרנק שוויצרי.

הבנק הודיע גם על פיטורי 1500 עובדים של הבנק, לאחר שביולי האחרון הודיע הבנק על פיטורים של 2000 עובדים. המהלך צפוי לחסוך כ-2 מיליארד פרנק שוויצרי בהוצאות. הפיטורים האחרונים מהווים 3% מכוח העבודה של הבנק שמעסיק בסביבות ה-50 אלף עובדים.

אסיה ננעלה בירידות

המסחר באסיה ננעל היום בירידת שערים חדות, לאחר הירידות החדות בוול סטריט אמש ועל רקע פרסום נתוני מאקרו חלשים יחסית. החוזים על מדדי ניו יורק מאותתים על צפי לירידות של כ-0.4% בפתיחת המסחר היום.

אתמול, כאמור, הסתיים המסחר בוול סטריט בירידות חדות, כאשר המשקיעים עודם מודאגים מניסיונותיהם של קברניטי אירופה לגייס הון להרחבת קרן החילוץ האירופאית, במסגרת המתווה הכולל לפיתרון משבר החוב ביבשת. לאי הבהירות בנוגע לעתיד בשווקים הוסיפה הכרזתו של בית ההשקעות MF גלובל על פשיטת רגל.

"ההחלטה ביוון מכניסה את השווקים לרמה חדשה של אי ודאות. כל התקוות למסחר רגוע יחסית לפני הישיבות של הפד וה-ECB בימים רביעי וחמישי ולפני נתוני המאקרו של הימים הקרובים התנפצו", ציינו אסטרטגים ב-BNP Paribas.

בזירת המאקרו פורסם היום מדד מנהלי הרכש של התעשייה בסין. המדד ירד לרמה של 50.4 נק' באוקטובר לעומת 51.2 נק' בספטמבר, הנתון הנמוך ביותר מאז חודש פברואר 2009. כלכלנים ציפו לרמה של 51.8 נק' במדד. עם זאת, נתון הגבוה מ-50 נקודות עדיין מצביע על התרחבות.

באוסטליה קיצץ הבנק המרכזי, כצפוי, את גובה הריבית ל-4.5%.

מניית הונדה רשמה עלייה לאחר שהחברה פרסמה את תוצאותיה לרבעון האחרון. TDK Corp רושמת עלייה חדה בטוקיו לאחר שפרסמה דוחות חלשים והכריזה על ארגון מחדש בחברה.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]