רות דיין: "ליברמן הוא האדם הנורא ביותר בישראל, דוברמן"

רות דיין, גרושתו של משה דיין ופעילה ותיקה למען דו-קיום בשלום בין ישראלים לערבים, שופכת קיתונות של זעם על ממשלת ישראל ועל מדיניותה כלפי הפלסטינים בראיון ב"ניוזוויק"

רות דיין, גרושתו של משה דיין ופעילה ותיקה למען דו-קיום בשלום בין ישראלים לערבים, שופכת קיתונות של זעם על ממשלת ישראל ועל מדיניותה כלפי הפלסטינים בראיון ב"ניוזוויק". הוא מכריזה ש"הציונות מיצתה את עצמה", ששר-החוץ, אביגדור ליברמן, הוא "האדם הנורא ביותר בישראל... דוברמן מטורף", ושח"כ אבישי ברוורמן צריך להית המנהיג הבא של ישראל.

"ניוזוויק" מתאר את דיין, בת 95, כ"כריזמטית, עירנית ואינטיליגנטית במידה יוצאת דופן". המראיינת היא רולא ג'בריל, עיתונאית פלסטינית ילידת חיפה, שגדלה בירושלים, למדה באוניברסיטת בולוניה, באיטליה, ועובדת בכלי תקשורת איטלקיים. ספרה, "דרך הפרחים של מיראל", היה הבסיס לתסריט הסרט "מיראל", בבימויו של ג'וליאן שאנבל, שצולם בישראל.

דיין מעולם לא הסתירה את דעותיה הפוליטיות. היא הביעה את סלידתה מהממשלה הנוכחית בישראל ואת תמיכתה בוויתורים מפליגים למען שלום בין ישראל לבין הפלסטינים וערבים אחרים בראיונות בתקשורת הישראלית. אך הראיון ב"ניוזוויק" מצטייר כאחד מההתקפות הקשות ביותר על מדיניות ישראל שהיא השמיעה אי פעם.

על הציונות אמרה דיין: "בנינו את המדינה הזו סנטימטר אחר סנטימטר והקרבנו חיים רבים כל כך. בנינו מוסדות ציבוריים וחברתיים, בתי-ספר, בתי-חרושת. מה שקורה היום (בישראל) הוא איום ונורא. הם (ההנהגה הנוכחית) הורסים את המדינה הזו. אני ישראלית גאה. עברתי את כל המלחמות. התנסיתי בכל דקה של סבל, אבל אף פעם לא חדלתי מלהאמין בשלום. איבדתי חברים ובני משפחה. אני עושת שלום, אך הממשלה הנוכחית בישראל אינה יודעת כיצד לעשות שלום. אנו נעים ממלחמה למלחמה, וזה לא ייפסק אף פעם. אני חושבת שהציונות מיצתה את עצמה".
על המצב בשטחים: "(כמנהלת רשת חנויות פריטי האמנות 'משכית') שכרתי ערבים מכל רחבי ישראל כדי שיארגו שטיחים וייצרו סחורה אחרת. זו המשמעות של לחיות יחדיו, לעבוד יחדיו, להקים גשר. כיום אנו מעסיקים עובדים זרים בישראל מפני שלפלסטינים אסור להיכנס. וההתרחבות המתמשכת של ההתנחלויות בכל מקום - אינני יכולה לקבל זאת. אינני יכולה לסבול את ההידרדרות בשטחים ואת המחסומים בכל מקום. והחומה הנוראה הזו. זה לא בסדר... היו הסכמי אוסלו, אך שום דבר לא השתנה. מספר ההתנחלויות גדל מ-60 ל-200.. וחירות התנועה למעשה אינה קיימת. אלימות היא השפה המדוברת היחידה"...
על גירושיה ממשה דיין: "ב-1972 ביקרתי בשכם... המושל הצבאי ביקש ממני לבקר נשים ערביות בכלא כדי לראות אם אוכל להניע אותן (להעסיק עצמן) בעבודות רקימה. למחרת, כאשר חזרתי הביתה, משה מתח עלי ביקורת: 'אני שם את הנשים האלה בכלא ואת הולכת לבקר אותן. מה את עושה'? אז החלטתי שזה הזמן להתגרש". היא מזכירה ש"נשים נפלו כמו זבובים לרגליו של משה, אבל לי לא היה אכפת; הכריזמה מתפוגגת בארוחת הבוקר". למרות בגידותיו של משה דיין, גרושתו אומרת שהיא נחושה להגן על זכרו: "את יכולה להתגרש מבעל, אך אינך יכולה להתגרש מאגדה".
על ההנהגה הנוכחית בישראל: "בשביל (ראש הממשלה) נתניהו, שלום הוא רק מילה... אני דוחה את המדיניות שלו. היא מתכון לאסון. הוא אינו מוכן להתייחס לנושא. זו מנטליות של בונקר... ו(שר החוץ) ליברמן? הוא האדם הנורא ביותר במדינה. האופן שבו הוא מדבר על הערבים שלנו, ערביי ישראל שלנו, אינו קביל. אני מכנה את ליברמן 'דוברמן'; איך יכול איש כזה ליצג את המדינה שלנו?... אפילו אמרתי זאת בטלוויזיה - הדוברמן הזה מטורף". בה בעת, דיין מכריזה שח"כ אבישי ברוורמן, לשעבר השר לענייני מיעוטים, הוא בחירתה להיות המנהיג הבא של ישראל: "התרשמתי מעבודתו באוניברסיטת בן גוריון. הייתי גם רוצה שמישהי כמו ציפי לבני תהיה שרת החוץ. היא היתה נציגה נהדרת של ישראל כאשר היא כיהנה בתפקיד זה. היא מבינה דיפלומטיה ומעל לכל, יש לה נימוסים טובים, בניגוד לאביגדור ליברמן".
מה אומרת דיין לפלסטינים: "אינני מנסה לנסוך תקווה בידידיי הפלסטיניים. מתוך נימוס אני אומרת להם שאני מקווה שמשהו ישתנה. אבל אינני מדברת יותר על השלום. אין לי אומץ. יש לי המון ידידים ערביים. חברת הנפש שלי היא ריימונדה טאוויל, חותנתו של יאסר ערפאת. ממשלת ישראל אינה מייצגת את ערכיי. היא הרחיקה לכת. שני הצדדים חושבים שהם לוחמי חירות".
על מחאת האוהלים: "כיום ישראל אינה חלום. זו מדינה שנתונה במצוקה קשה. זו חברת היי-טק שמתקשרת באמצעות איי-פד, איי-פון ופייסבוק במקום שילדיה ידברו זה עם זה. הצעירים שלנו חיים ברחבי תבל, בכל מקום שבו הם יצליחו למצוא עבודה. יש בריחת מוחות. אני מודאגת מאוד לאן כל זה יוביל אותנו. אני גאה מאוד ב-300 אלף המוחים שהפגינו למען צדק חברתי. אני קוראת להם לכלול את הנושא הפלסטיני באג'נדה שלהם. זו שאלה של צדק ושל עתידנו".