שר האוצר האיטלקי לברלוסקוני: "אם לא תתפטר יהיה אסון"

(עדכון) - כך מצוטט ג'וליו טרמונטי, שר האוצר של איטליה, ב"פייננשל טיימס" ■ גוברים הלחצים על ברלוסקוני להתפטר מראשות ממשלת איטליה ■ תשואת האג"ח של איטליה ל-10 שנים בשיא - 6.4% ■ ברלוסקוני: לא זקוקים לסיוע, נחזיר החובות

הלחץ על ר"מ איטליה סילביו ברלוסקוני גדל: ג'וליו טרמונטי, שר האוצר של איטליה, לשעבר בן ברית של ברלוסקוני והיום אויב מר שלו, קורא לברלוסקוני להתפטר לאלתר מתפקידו ואף מזהיר כי אם לא יעשה זאת - השווקים יירדו בחדות ביום שני. כך דווח היום ב"פייננשל טיימס", ביום בו תשואת אגרות החוב הממשלתיות של איטליה ל-10 שנים עלו לשיא של 6.4%.

"ביום שני יהיה אסון בשווקים אם אתה, סילביו, תישאר בתפקידך ולא תתפטר, כי הבעיה הכי גדולה של אירופה ושל השווקים היא אתה", צוטט טרמונטי ב"פייננשל טיימס".

בכיר שנכח בפסגת ה-G20 אומר ל"פייננשל טיימס" כי מרבית הדיונים נסובו סביב איטליה, הכלכלה השלישית בגודלה באירופה ומי שמהווה את ה"משקולת" הכבדה ביותר היום מבחינת משבר החוב. החוב של איטליה מסתכם ב-1.9 טריליון אירו. ברלוסקוני עצמו התחייב כי איטליה תעמוד בהחזרי חובותיה ומסרב לפי שעה לקבלת סיוע חיצוני, אולם אמינותו מוטלת בספק בין היתר בשל האופי שלו ומעורבותו בשערוריות מין.

בתוך איטליה גוברים הלחצים על ברלוסקוני להתפטר ובתקשורת הזרה טוענים כי השאלה היא לא האם הוא יתפטר, אלא מתי.

איטליה הסכימה היום לפיקוח של קרן המטבע הבינלאומית (IMF), בעקבות לחץ שהפעילו עליה מנהיגי אירופה וארה"ב במסגרת פסגת פורום מדינות ה-G20 בצרפת. פקחי קרן המטבע, שעד כה פיקחו גם על צעדי הצנע שננקטו ביוון, יעקבו אחר יישום הרפורמות המבניות והקיצוצים התקציביים באיטליה, הכלכלה השלישית בגודלה באירופה.

בין היתר, קרן המטבע תעקוב אחר הרפורמה בפנסיה של עובדי הציבור באיטליה, ההפרטות והרפורמות בשוק העבודה. מקור אירופי בכיר מסר לסוכנות AP כי ר"מ איטליה סילביו ברלוסקוני נכנע ללחץ מנהיגי ה-G20 בעוד ממשלתו ניצבת על סף התפרקות. המקור ציין כי בניגוד לאולטימטום שהוצב ליוון, אשר בעקבותיו בוטל משאל העם במדינה, הדיונים עם איטליה התנהלו ברוח טובה.

"עלינו לוודא שהיעדים של איטליה אמינים, שהיא יכולה לעמוד בהם", אמר המקור האירופי. "החלטנו שפקחי קרן המטבע יפקחו אחר איטליה כדי שזו תנקוט צעדים לפי המתודולוגיה של קרן המטבע, צעדים שהעם האיטלקי יכול להשלים עימם".

ברלוסקוני אמר היום כי איטליה לא זקוקה כעת לסיו של קרן המטבע והודה כי סיוע כזה הוצע לאיטליה: "קרן המטבע הציעה לנו סיוע כמה פעמים אך סירבנו כי אין לנו צורך בכך".

הלחץ על איטליה גובר לא רק מכיוון המנהיגים אלא גם מכיוון השווקים. תשואת האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים באיטליה עלתה היום ל-6.4%, מה שמעיד על התגברות חוסר האמון של המשקיעים במדיניות הכלכלית של איטליה. החוב הכולל של איטליה מהווה יותר מ-120% מהתוצר שלה והמשקיעים מביעים חשש שמא היא לא תוכל לעמוד בהחזר חובותיה בעתיד. 2 סקרים שפורסמו השבוע הראו כי כלכלת איטליה בדרך למיתון, מה שיקשה עליה עוד יותר לעמוד ביעדי הקיצוץ בגירעון.

"איטליה היא המפתח במשבר החוב באירופה", כתב אנליסט בבנק הצרפתי BNP פאריבה בסקירה שהוציא ללקוחותיו אמש. "ההתפתחויות באיטליה קריטיות לאמינות האיחוד האירופי כולו".

הצעדים בהם נקטה איטליה עד כה נועדו לאזן את הגירעון שלה עד שנת 2013.