התפנית הגיעה? מומחים: הגיע הזמן לקנות בית בארה"ב

אנליסטים ב-JP מורגן המליצו השבוע להתחיל להשקיע בשוק הדיור האמריקני - והציתו דיון בארה"ב על כדאיות ההשקעה

כ-5 שנים מאז התנפצות בועת הנדל"ן בארה"ב, כשבדרך הוצת משבר משכנתאות הסאב-פריים ומשבר האשראי שממנו מתאוששת הכלכלה האמריקנית עד היום, מומחים בארה"ב מתחילים להמליץ לקנות בית להשקעה. הנושא עלה לדיון השבוע לאחר שאנליסטים בבנק ההשקעות JP מורגן הוציאו סקירה תחת הכותרת: "דיור: זמן לקנות", בה המליצו ללקוחות לגוון את תיק ההשקעות ברכישת בית.

"שוק הדיור האמריקני עדיין חלש, אך אנו מעריכים שלאור המחירים הנמוכים והמגמות הדמוגרפיות, הגיע הזמן לשקול לקנות בית בארה"ב", כתבו האנליסטים דייוויד קלי ודייוויד בורוביץ בסקירה שהוציאו.

האנליסטים התייחסו בסקירתם לשפל בריבית המשכנתאות ל-30 שנה, שפל של 3.94% שלא נראה מאז החלו המדידות ב-1971. "קשה לדמיין ריבית משכנתאות ל-30 שנה נמוכה יותר מהרמות האלה", כתבו האנליסטים.

מחירי הבתים בארה"ב נפלו בממוצע ביותר מ-30% מאז התנפצות בועת הנדל"ן בשנת 2006. רבים ניסו לתזמן את השפל בשוק הדיור ויש מי שסימן אותו בשנת 2009 ובשנת 2010. המציאות הוכיחה ששוק הדיור האמריקני היה בלתי צפוי ושהמיתון בו היה קשה יותר מכפי שרוב האנליסטים העריכו.

אך נתונים שפורסמו לאחרונה מצביעים על התייצבות בשוק הדיור, עם התאוששות במכירות והתייצבות במחירים לאחר תקופה של ירידות. ההערכות הן כי ההתאוששות בשוק תהיה איטית, בין היתר בגלל שקשה יותר לאמריקנים לקבל היום משכנתא מבעבר.

בשנים האחרונות עבר שוק הדיור האמריקני תיקון לא פשוט. אם בשנת 2006, ערב התנפצות הבועה, בנו הקבלנים 1.28 מיליון בתים חדשים, הרי שהשנה הם יבנו רק 313 אלף בתים חדשים. המשמעות היא שמלאי הבתים החדשים מידלדל, מה שיוצר קרקע פוריה לעליית מחירים בעתיד, כשקצב המכירות יואץ.

"כשביטחון הרוכשים יעלה, לא יהיה מספיק היצע לתמוך בביקוש", אומר אריק לנדרי, כלכלן בכיר בחברת המחקר מורנינגסטאר, לאתר מרקטוואץ'.

מי שמעוניין להיחשף לשוק הדיור האמריקני דרך שוק המניות יכול למצוא עניין במניות חברות הבנייה, כמו למשל פולטיגרופ (סימול: PHM) או KB Home , שנסחרות במחירים הנמוכים עד 85% מהשיא שלהם לפני 5 שנים. בשוק האמריקני ישנם גם קרנות נאמנות החשופות לשוק הדיור, כמו למשל קרן JPMorgan US Real Estate (סימול: SUSIX) של JP מורגן, או T. Rowe Price Real Estate (סימול: TRREX).