שמעון פרס: ישראל מתקרבת לפעולה צבאית נגד איראן

המתח סביב סוגיית תקיפת מתקני הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית הולך וגובר, ונשיא המדינה - שקורא "לדבר ולפעול בשכל ובלי עצבים" - אישר כי לפי הערכתו ולנוכח המצב, גוברים הסיכויים לפעולה צבאית על פני פתרון דיפלומטי

נשיא המדינה, שמעון פרס, מעריך כי כדי למגר את תכנית הגרעין של איראן, קרובה ישראל יותר לפעולה צבאית נגד הרפובליקה האיסלאמית מאשר לפתרון המצב בדרכים דיפלומטיות. כך הוא אמר הערב (ו') בריאיון מיוחד לחדשות 2.

"כנראה שאיראן הולכת ומתקרבת לכך שיהיה לה נשק גרעיני", הסביר הנשיא - וביקש להעביר מסר לקהילה הבינלאומית: "בתקופה שנותרה, אנחנו צריכים לפנות לאומות העולם ולתבוע מהן שהגיע הזמן לקיים את ההבטחה ואת האחריות שלהן, שהיא לא רק הטלת סנקציות. צריך לעשות מה שצריך לעשות כדי להפסיק (את איראן), ויש תפריט ארוך מאוד של אפשרויות שאני לא רוצה להגביל או לפרט. אני רוצה להזכיר את ההתחייבות המוסרית הפוליטית הדחופה (של מדינות העולם). זו לא רק בעיה שלנו, אלא גם שלהם".

פרס העריך כי גם בקרב מנגנוני הביטחון של מדינות שונות בעולם מודעים לסכנה הגוברת הנשקפת מהאפשרות שאיראן תחזיק בנשק גרעיני: "אני מעריך ששירותי הביון של כל הארצות האלה מסתכלים על מחוגי השעון - שמזהירים את המנהיגים שלא נותר הרבה זמן". עם זאת, הוא אמר באשר לאחרונים: "אינני בטוח שהם כבר הסיקו את המסקנות לכך".

בשאלת השיח על אפשרות התקיפה באיראן והתבטאויותיהם בנושא של אישי ציבור ובכירים, קרא פרס "להכניס את כל הדיבורים האלה לתוך מסגרת מדינית אחראית", ואמר כי "במצבים קשים, צריך לשמור על שקט נפשי ולא להיכנס להיסטריה. יש לשקול אלטרנטיבות, וכך גם לדבר ולפעול בשכל ובלי עצבים. שרי הממשלה מודעים לכך שהם צריכים לפעול לפי החוק ואני מניח שכך הם יעשו".

"אם נתעלם מפתח, נקבל את חמאס"

פרט להתרחשויות בסוגיית איראן, התייחס פרס גם למצב המדיני. "אנחנו במצב שאנו שכמעט בכל המזרח התיכון אנו מוקפים באנשים שאין עם מי לדבר, אם בגלל מהפכות או הקצנה", הזהיר הנשיא. "עדיין נשאר לנו האשנב הפלסטיני שבראשו עומדים אבו מאזן וסלאם פיאד. להערכתי, שניהם אנשים רציניים ביותר ואני מאמין שהם רוצים הסדר. אסור לסגור את החלון הזה. אם עכשיו נתעלם מפתח, נישאר עם חמאס. אין ברירה. לראש הממשלה אין אפשרות לשלוט על המצב הבינלאומי והמצב החיצוני".

הנשיא גם תקף את התבטאותו של ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, שאמר כי "גלעד שליט אינו גיבור". "על המילה גיבור יש ויכוח", הסביר פרס - שפירט: "יש גיבור בשדה הקרב ויש גיבור גם בעצמו. הרי אפשר לצאת מהדעת ולהתאייש. זה שהוא עמד חמש שנים וחצי וחזר צלול, למרות כל סבל... אני חושב שזו גבורה. הוא גיבור במובן הזה של עמידה בתנאי לחץ אדירים. במבחן שלו הוא עמד".