"אירופה עדיין בסכנה - מומלץ להתרחק מהאפיק הקונצרני"

כך מעריכים הכשרה - חברה לביטוח בסקירה שפרסמו: "גם לאחר שיסתיים הסיפור היווני לא תם המשבר" ■ "גם הסדרי החוב המתעתדים להגיע לשוק וגם הטלטלה באירופה יעיבו על כל האפיק הקונצרני"

"אירופה לא יצאה מכלל סכנה ונשמעים לא מעט ביקורות על התוכנית שהציגו מנהיגי אירופה. המשקיעים מבינים כי יתכן והתוכנית לא מספיקה ולא ניתן לסיים את הבעיות ב"זבנג וגמרנו", מה שגרם לשוק לחזור לימי הירידות שפקדו אותו ערב הצגת התוכנית", כך מעריך יוסי אפרתי, מנהל מחלקת ההשקעות ב'הכשרה'- חברה לביטוח, בסקירה שפרסמה המחלקה לחודש אוקטובר ותחזית לחודש נובמבר 2011.

על פי הסקירה, "השווקים הגיבו בעליות בשוקי המניות מספר ימים, בעקבות האופוריה של אישור התוכנית האירופית כמו גם הסכמה על תספורת של 50% למחזיקי האג"ח של יוון, אולם אחרי שהתפוגגה העננה וצריך לחזור לקרקע המציאות, רבים הבינו כי אירופה לא יצאה מכלל סכנה. בנוסף, קיים חשש כי מנהיגי אירופה לא יצליחו לגייס מספיק הון לקרן היציבות של האיחוד האירופי. בריטניה כבר הצהירה כי אין בכוונתה להזרים כסף לתוכנית שכן היא עסוקה בבעיותיה הפנימיות , גם סין אותתה כי לא תזרים כסף לקרן ואינה מתכוונת להיות המושיעה של אירופה".

"פסגת ה-G20 שהתקיימה בסוף השבוע הוכיחה כי מנהיגי אירופה עדיין עסוקים בויכוחים פנימיים בניהם איך שלא נסתכל על הדברים, לא מדובר במספר ימים עד שאירופה תתייצב אלא על מספר חודשים " קובע אפרתי .

מנהל מחלקת השקעות ב'הכשרה' גורס עוד כי "גם לאחר שיסתיים הסיפור היווני לא תם המשבר. צריך לזכור כי לאחר יוון, איטליה על הכוונת עם חוב של 1.9 טריליון אירו וממשלה אשר לא מקרינה אמינות פיסקאלית ומתקשה לבצע רפורמות תקציביות. לאיטליה יש בעיה בגיוס חוב כאשר בשבוע האחרון איטליה גייסה חוב בתשואה של 6.06% ומאז התשואות המשיכו לעלות כך שגם המשקיעים כרגע דורשים תוספת סיכון בגין רכישת איגרות החוב של איטליה".

"משבר החוב באירופה עשוי לגרום להורדת הריבית בארץ"

בהתייחס להשפעה של המשבר באירופה על ישראל מעריך אפרתי כי "לא מן הנמנע כי בעקבות משבר החוב באירופה וההאטה העולמית נהיה עדים להפחתה נוספת של 0.25% בריבית עד לסוף השנה".

הנתונים למשק הישראלי מראים סימני חולשה, היצוא התעשייתי ירד באוגוסט ב-0.6% ובשלושת החודשים יוני-אוגוסט ב-1.2%, התעשיינים צופים כי מעבר לצמצום ביצוא עקב המשבר באירופה גם המכירות לשוק המקומי יקטנו, הפדיון בענפי מסחר ושירותים ירד באוגוסט ב-3.2% ובחודשים יוני-אוגוסט ב-2.8% וניתן לראות כי המחאה החברתית נותנת את אותותיה". עוד מעריכים בהכשרה כי "הנתון החיובי היחיד היה שהאבטלה ירדה לכיוון 5.6% בחודש אוגוסט אך הציפיות כי לאחר הרמה הנמוכה היסטורית מכאן והלאה האבטלה תתחיל לטפס שוב לכיוון 6%".

יוסי אפרתי מדגיש בסקירתו כי "בימים של שוק מניות תזזיתי מהווה האג"ח הממשלתי חוף מבטחים ובייחוד האג"ח בעלי המח"מ הארוך, להורדת ריבית תהיה השפעה חיובית על האג"ח הממשלתי ". לדבריו, "יש לנצל כל עליה בשוק המניות כדי להקטין פוזיציות ,עדיין עדיפות של השוק בארה"ב על פני השוק בארץ. מהשווקים המתעוררים יש להתרחק כמו מאש עקב התנודתיות הגבוהה בעיתות משבר .

אפרתי לא ממליץ בשלב של טלטלה בשווקים ללכת לאג"ח קונצרני. "הצפייה היא לירידת מחירים וכתוצאה מהסדרי החוב שעדיין צפויים להגיע עקב אי יכולת לפרוע את החוב ע"י מספר חברות שגלגלו את החוב ב-2009 ויום הדין הגיע. גם הסדרי החוב המתעתדים להגיע לשוק וגם הטלטלה באירופה יעיבו על כל האפיק הקונצרני ומומלץ להתרחק בשלב זה מהאפיק הקונצרני".

לגבי האינפלציה - צפי למדד חודש אוקטובר 0.1% ,וחודש נובמבר 0%, צפי האינפלציה של 'הכשרה' ל-12 החודשים הקרובים הינו 2.2%. לגבי הדולר מעריך אפרתי כי יסחר בשבוע הקרוב בטווח של 3.61-3.70 שקלים לדולר ,ככל שיעמיקו הירידות והפחד בשווקים כך תהיה נהירה למטבע הירוק שיתחזק מול השקל.