אנליסט: "תשואת אג"ח של 7% באיטליה - נקודת אל-חזור"

תשואת האג"ח ל-10 שנים של איטליה טיפסה כבר ל-6.35% - ובשווקים מרגישים היטב את הלחץ ■ לחצי אשראי מורגשים גם בקרב הבנקים באירופה, שחוששים להלוות כספים אחד לשני

איטליה ממשיכה להוות את הדאגה הגדולה ביותר בשווקים בימים אלה, ובזמן שתשואות האג"ח שלה ממשיכות לעלות גם אחרי הצגת התוכנית הכוללת לפתרון משבר החוב באירופה, אנליסטים חוששים ממצב בו התשואות ייצאו מכלל שליטה ואיטליה תזדקק לסיוע. החוב של איטליה עומד על 1.9 טריליון אירו, כך שלא ברור האם לקרן המטבע הבינלאומית ולאיחוד האירופי יש מספיק כוח לחלץ את איטליה, במידת הצורך.

"אם תשואת האג"ח ל-10 שנים של איטליה תגיע ל-7% - זו נקודת אל-חזור", אומר ל"ניו יורק טיימס" מארק מקורמיק, אסטרטג מט"ח ב-Brown Brothers Harriman. "כבר היום התשואה מדאיגה".

תשואת האג"ח ל-10 שנים טיפסה ביום ו' ל-6.35% - תשואה גבוהה ב-1.5% ממה שהיא שילמה על האג"ח שלה ל-10 שנים רק בקיץ האחרון. כלכלנים מעריכים כי העלייה בתשואות מייקרת את תשלומי האג"ח של איטליה ב-3 מיליארד אירו בשנה.

כאמור, אנליסטים מודאגים ממצב שבו תשואות האג"ח של איטליה ימשיכו לעלות, מה שיקשה עליה לגייס הון בשווקים ולמחזר את החובות שלה. גם בהנפקות האג"ח האחרונות הביקושים לאגרות החוב הממשלתיות של איטליה לא היו חזקים, והיא הסתייעה בביקושים שהזרים הבנק המרכזי האירופי.

הבנק המרכזי של אירופה הכפיל השנה את היקף האג"ח הממשלתיות שהוא מחזיק במאזן שלו לרמה של 150 מיליארד אירו. לפי פרסומים בתקשורת הזרה, הוא רכש בעיקר אג"ח של ממשלות איטליה וספרד, שתיים מהכלכלות הגדולות באירופה ומי שמהוות את עיקר הדאגה בשווקים.

בנקים וגופים מוסדיים באירופה דורשים ריביות גבוהות יותר על הסיכונים שהם נוטלים על עצמם בבואם לקנות אג"ח של ממשלות אירופה עמוסות החובות. הבנקים גם דורשים ריביות גבוהות יותר על ההלוואות שהם מעניקים אחד לשני, כפי שהדבר משתקף במדד הנקרא Euribor-OIS; הריבית במדד זה עמדה על 0.2% בלבד בחודש יוני, אך לאחרונה זינקה לרמה של 0.9%-1%. תופעה זו מתחילה להזכיר את משבר האשראי של 2008, אם כי במשבר הגדול עמדה הריבית האמורה על יותר מ-2%.

אלכס רובר, אנליסט בבנק ההשקעות האמריקני JP מורגן, טוען כי גם התוכנית הכוללת לפתרון המשבר באירופה, שהוצגה לאחרונה בבריסל, לא הרגיעה את השווקים כיוון שלא ברור כיצד האירופים יחברו את כל חלקי הפאזל יחדיו ויוציאו לפועל את התוכנית. כבר עתה הם נתקלים בקשיים, כמו למשל במינוף קרן הסיוע EFSF לטריליון אירו מרמה של 440 מיליארד אירו.

"לקח להם כל כך הרבה זמן לגבש את התוכנית וכעת לא ברור כיצד עם יבצעו אותה, כך שישנו חוסר אמון מצד המשקיעים", אומר רובר.