לחץ באירופה: "קרן החילוץ היא לא 'בזוקה' אלא אקדח מים"

שרי האוצר של אירופה נפגשו אתמול בבריסל כדי לדון במשבר על רקע הטלטלות ביוון והזינוק בתשואות האג"ח באיטליה ■ ה"פיננשל טיימס" מעדכן: פורום ה-G20 יתכנס בשנית ■ האם קברניטי אירופה יצליחו להציל את היבשת מהמשבר?

האם קברניטי אירופה יצליחו להציל את היבשת מהמשבר? שרי האוצר של אירופה שבו אתמול (א') לבריסל כדי להמשיך ולדון במשבר החובות הריבוניים, תוך שהם מנסים למנוע מהמשבר להתפשט מיוון לעבר כלכלות איטליה וספרד - השלישית והרביעית בגודלן באירופה. היום, נזכיר, נוסקות התשואות על האג"ח האיטלקיות לשיא כל הזמנים של 6.6% - רף המייצג חוסר אמון מטריד של המשקיעים בממשלה האיטלקית.

המטרה לפגישת שרי האוצר ברורה: להגיע להסכמה על הרחבת קרן החילוץ האירופאית להיקף של טריליון אירו (1.4 מיליון דולר), במטרה לספק מסגרת הון נזיל למערכת הבנקאים ביבשת לעיתות חירום. אולם המרחק ממינוף הקרן להיקף כזה, אשר על פי דעתם של מומחים פיננסים דוגמת נוריאל רוביני ופול קרוגמן יהווה ה"בזוקה" הדרושה לאישוש כלכלת אירופה, עדיין רחוק מאד.

"אולי מינוף קרן החילוץ יהווה 'בזוקה', אבל בינתיים היא נראית יותר כמו אקדח מים", מסביר חואקים פלס (Joachim Fels), מנהל השקעות במורגן סטנלי, שהוסיף והזהיר: "אל תצפו בדריכות לקרן הזו".

דברים אלו נאמרים לקראת פגישת בכירי פורום ה-G20 בשנית (לאחר הפגישה בסוף השבעו האחרון), אשר צפוייה להתרחש לפני חג המולד - כך מדווח ה"פיננשל טיימס" היום. זאת, במטרה לדון באספקת סיוע חיצוני נוסף ליוון, עקב העובדה שפגישת פורום ה-G20 בסוף השבוע האחרון העלתה בעיקר את רף הדאגה בשווקים, לאחר שמנהיגי היבשת היבשת התקשו להגיע להסכמות על פתרונות למשבר.