הישג: שטייניץ הסכים לקליטת עובדי הוסטלים כעובדי מדינה

מעבר לצעד הסימבולי, ל"גלובס" נודע כי באוצר מוכנים להעסקה ישירה של כמה אלפי עובדים נוספים בלבד – בעיקר בקרנות המחקר של בתי-החולים

ההסתדרות רשמה היום (ג') הישג ראשון במאבק למען עובדי הקבלן, לאחר ששר האוצר יובל שטייניץ הודיע ליו"ר ההסתדרות עופר עיני, במהלך פגישה שערכו השניים, כי האוצר מסכים לקליטתם של מעל 200 העובדים המועסקים ב-3 הוסטלים לניצולי שואה, כעובדי מדינה לכל דבר. מדובר בעובדים המועסקים מזה שנים על-ידי קבלן חיצוני אף על-פי שמדובר בהוסטלים ממשלתיים, וזאת לאחר שהאוצר סירב עד עתה לקליטתם בטענה כי מדובר ב"פרויקט זמני" - רמיזה מביכה לגילם המבוגר של הניצולים.

קליטתם של עובדי ההוסטלים הוא צעד סמלי בלבד, לאחר שעיני בעצמו הפך אותם לסמל של המאבק. עיני אף סיפר השבוע את סיפורה של רוחל'ה אברהמי, עובדת באחד ההוסטלים, לנשיאת בית הדין הארצי לעבודה, נילי ארד, וביקש במהלך דבריו לצאת לשתות מים בטענה כי הוא מתרגש מהדברים. יצוין כי עובדי ההוסטלים ניהלו מאבק ארגוני מזה שנתיים וחצי למען קליטתם כעובדי מדינה ללא הועיל - עד לאותו מאבק שמנהלת כעת ההסתדרות. שטייניץ הגדיר היום את ההסכמה שלו בעניין כ"מחווה של רצון טוב".

בצד המהלך הסימבולי הזה, משרד האוצר דבק בעמדתו שלא להעסיק באופן ישיר את מרבית עובדי הקבלן בשירות המדינה ובראשם עובדי הניקיון והאבטחה, זאת גם לאחר החלטת בית הדין הארצי לעבודה מאתמול (ב') שהכירה למעשה במה שהוגדר באותה החלטה כ"תבניות העסקה חורגות" - שעליהן יש לקיים משא-ומתן אינטנסיבי עד יום חמישי הקרוב. ואולם, ל"גלובס" נודע כי במשרד מביעים נכונות לקלוט כמה אלפי עובדים המועסקים במסגרת מה שמכונה "קרנות מחקר" שליד בתי-החולים הממשלתיים, וכן עד כמה אלפי עובדים נוספים המועסקים ברשויות המקומיות בתפקידים הזהים לאלה המבוצעים על-ידי עובדי הרשויות המועסקים מן המניין.

קרנות המחקר, או בהגדרתן הרשמית "תאגידים", הוקמו במקור על ידי בתי החולים הממשלתיים על מנת להפעיל את תשתיות בתי החולים לאחר שעות הצהריים. אותן קרנות אמורות היו בעיקר לשלם שכר לרופאים עבור פרוצדורות המבוצעות כאמור לאחר שעות העבודה הרשמיות, אולם בפועל הן החלו להעסיק עם השנים מערך שלם של כוח אדם במקביל למערך כוח האדם בבית החולים. כך, מועסקים במסגרת הזו טכנאים, מהנדסים, סניטרים ואפילו אחיות, זאת באמצעות חוזים מיוחדים ובתנאים שונים מההסכם הקיבוצי שחל על עובדי בית החולים.

במשרד האוצר היו מעדיפים להחיל על קרנות המחקרים הסכמים קיבוציים במקום לקלוט את העובדים בבתי החולים, אולם כעת הם נכונים לדבר גם על העסקה ישירה. באופן אירוני, ההסתדרות הכללית וההסתדרות הרפואית דרשו מזה שנים להחיל על קרות המחקרים הסכמים קיבוציים, והאוצר התנגד בתוקף. בתקופה האחרונה, עוד לפני המאבק בעניין עובדי הקבלן, הבינו באוצר כי הסכם קיבוצי בקרנות המחקרים ישרת גם את המדינה - זאת במיוחד לאור המשבר עם הרופאים, אז התברר כי בתי החולים מתלוננים מצד אחד על מחסור בתקנים ומצד שני מעסיקים לא מעט עובדים באמצעות הקרנות.

באשר לרשויות המקומיות, באוצר מוכנים לבחון העסקה ישירה של עובדים המועסקים באופן טכני בלבד באמצעות גורם חיצוני, בעוד שבפועל הם מבצעים עבודה זהה, שכם אל שכם עם עובד הרשות המקומית. כך למשל, אם ישנו עובד סוציאלי המועסק דרך קבע בשירותי הרווחה של רשות מקומית מסוימת, ניתן יהיה לקלוט אותו כעובד הרשות. לעומת זאת, אם מדובר בעובד סוציאלי המועסק במסגרת עמותה שמעניקה שירות ייחודי, כדוגמת ניהול הוסטל לנערים חוסים, העובד הזה לא ייקלט כעובד הרשות.

שטייניץ: "לא מוכנים לקלקול כלכלי"

שר האוצר, יובל שטייניץ, הבהיר היום בפתח הפגישה עם עיני, שנערכה בלשכת יו"ר ההסתדרות, מדוע הוא אינו מתכוון להיענות לדרישה לקלוט מספר גבוה של עובדי קבלן. בצד נכונות להחיל "אכיפה דרקונית" נגד קבלנים שיפרו זכויות, הבהיר: "אנחנו לא מוכנים להצעיד את המדינה 30-40 שנה אחורה. אנחו לא מוכנים לעשות מהלך שיפגע במשק וביעילות הממשלתית. אני מניח ומאמין שגם בסוגיה הזאת נצליח לפתור את הבעיה ולהגיע להסכמות - ולהביא לתיקון חברתי אבל בלי קלקול כלכלי".