בכיר בגוגל בארץ: "ישראל היא מהשווקים המוצלחים בעולם"

ניקש ארורה, סגן נשיא ומנהל עסקי בכיר בגוגל שהגיע היום לישראל: "יש 40 מיליון משתמשים בגוגל פלוס אחרי 4 חודשים - אנחנו מרוצים ושמחים מאיך שהוא היום" ■ לפעמים אנחנו צריכים להפסיק פעילות של מוצרים שלא מצליחים"

ניקש ארורה הגיע היום לביקור קצר במטה של גוגל בתל-אביב, 5 שנים אחרי הביקור האחרון. במהלך התקופה הזו הקריירה של ארורה פרחה - הוא הפך מהאחראי על פעילות גוגל העולמית (כולל באירופה ובישראל) ועד למספר 3 בענקית החיפוש. כיום הוא מכהן כסגן נשיא ומנהל עסקי בכיר, כפוף רק ללארי פייג' ולסרגיי ברין.

התפקיד הנחשק והמעמד של גוגל הופכים את ארורה לאחד האנשים המוכרים והמשפיעים בתעשייה. לאחרונה הוזכר שמו כמועמד לרשת את מקומה של קארול בארטס כמנכ"ל יאהו. בהתחשב במצבה הרעוע של חברת האינטרנט הוותיקה, אפשר להבין למה ארורה בחר להישאר בענקית החיפוש.

"בפעם האחרונה שהייתי בישראל לפני 5 שנים, היה בקושי עובד אחד - מאיר ברנד.
ישראל היא אחד השווקים המוצלחים בעולם והמיוחד בה שהיא מסתכלת כל הזמן על השוק העולמי ועל הטכנולוגיות בחוץ", כך אמר הערב (ג') ארורה במסיבת עיתונאים שנערכה בת"א.

"אנחנו מנסים להיות כמה שיותר מפוקסים לגבי השירותים והמוצרים שלנו. אנחנו צריכים לעשות עצירה לפעמים ולעצור דברים שלא מצליחים, כמו גוגל באזז. זה התפקיד של סרגיי (ברין, ר' ג') - להתמקד בדברים ובמוצרים מסוימים. אנחנו ממשיכים להשקיע בדברים חדשניים ומשוגעים", אמר.

באשר לטענות שגוגל העתיקה את המודל החברתי של פייסבוק, ענה ארורה "זו פרשנות אחת, שגוגל פלוס היא כמו פייסבוק. לנו חשוב להפוך את המוצרים שלנו ליותר חברתיים. אם תסתכלו על מה שעשינו בגוגל פלוס, הוא כבר בן ארבעה חודשים עם 40 מיליון משתמשים ואנחנו מרוצים ושמחים מאיך שהוא היום. לפני זה אנשים שאלו אותנו למה אין לנו רשת חברתית, והנה יש לנו. ואז שאלו אותנו למה הבכירים לא כותבים, אז סידרנו גם את זה. שאלו למה אין עמודי מותגים, ועכשיו השקנו אותם.

"הצורך שלנו בחיפוש ובמידע משתנה. פעם הייתי שמח אם מה שחיפשתי בגוגל היה מופיע בעמוד השלישי של תוצאות החיפוש. היום אני מצפה שהיא כבר תופיע בחלק העליון של העמוד הראשון", לדבריו.

עוד הוסיף ארורה: "לכולם יש תפקיד במהפכות החברתיות וזה לא קשור אם זה גוגל, פייסבוק או טוויטר. זה קשור לגישה למידע. טכנולוגיה מאפשרת להגיע למידע, ולאנשים לקבל מידע - כי קל יותר היום להגיע אליו".

ארורה התייחס גם לשאלות הפרטיות שעולות בהקשר של רשתות וכלים חברתיים. "השאלה של כמה אנחנו משתפים תלויה בנו. יש מקרים שבהם אנחנו צריכים לשתף חלק מהמידע. אם אני רוצה, למשל, לישון במלון בישראל אז יבקשו ממני את הדרכון שלי. אבל אם אני אתנגד לחשוף את המידע הזה על עצמי, אז אני לא אוכל לישון בו. פרטיות היא גם עניין של אמון וביטחון בפלטפורמה שבה אתה משתף את המידע. כרטיס האשראי שלי יודע עליי יותר מידע מאשר אשתי והמשפחה שלי. אבל אני משתמש בו כי אני בוטח בו ויש קשר של אמון".

"אנחנו מאמינים באנשים שאנחנו מעסיקים"

ארורה, 43, הגיע לגוגל ב-2004, לאחר שמילא תפקידים שונים בדויטשה טלקום בגרמניה ובחברות נוספות. את ראיון הקבלה שלו לגוגל ערך סרגיי ברין בלוקיישן יוצא דופן - המוזיאון הבריטי בלונדון. "הייתי אז בן 36 והם (סרגיי ולארי פייג', ר' ג') היו בני 28 - זו הייתה הפעם הראשונה בחיים שלי שעבדתי עבור אנשים שצעירים ממני", סיפר ארורה בראיון שהעניק לעיתון Indian Express.

עכשיו, כשהוא כבר נחשב לאחד הבכירים ולאחד המשתכרים הגבוהים בחברה, הוא בעצמו משקיף על העובדים החדשים שמגיעים לגוגל. "אנחנו מאמינים באנשים שאנחנו מעסיקים. לפני המוצרים ולפני המותג שלנו - מה שחשוב לנו זה האנשים שעומדים מאחוריהם", הוא סיפר לאחרונה בראיון לתחנת הטלוויזיה ההודית NDTV. "אנחנו בודקים מי האנשים שצריכים להיות אצלנו ואנחנו מחפשים כאלה שהם פורצי דרך ושיש להם את הרצון לעשות משהו שונה. אני מקווה שאני בעצמי עדיין כזה".

חוויה לא קלה

ארורה נולד בהודו ואת רוב שנות ילדותו העביר בנדודים ברחבי המדינה לאור עבודתו בחיל האוויר של אביו, שעדיין מתגורר בניו דלהי עם אשתו. "כל שנתיים-שלוש עברנו מקום, אני חושב שעברתי בין 6-7 בתי ספר. זו חוויה לא קלה לילד קטן - לעזוב את החברים, להכיר חדשים ולהתרגל למערכת בית הספר מחדש", הוא סיפר. על פיצול הזהויות שלו לאור ילדותו בהודו ושנותיו הרבות באירופה ובארה"ב אמר לאחרונה: "אני מרגיש יותר הודי מהרבה אנשים אחרים".

לצד האמונה שלו בעבודה רצינית וקפדנית, ארורה מאמין גדול באווירה הכיפית והקלילה שמשרה גוגל על עובדיה. בראיון ל-NDTV סיפר ארורה בהתלהבות על כך שלקראת ליל כל הקדושים שחל לאחרונה בארה"ב, הוא ועמיתיו הבכירים בגוגל החליטו לעצב מחדש את תמונותיהם בגוגל פלוס, שיכללו צלקות מאוירות כדי לדמות אותן לחזותו של פרנקשטיין, כחלק מהשקת פיצ'ר חדש ברשת החברתית של החברה.

"בתחילת אוגוסט אפילו הבאנו בריכה מיוחדת לגלישת גלים לקמפוס של גוגל ועובדים הגיעו עם בגדי ים, באמצע יום העבודה, והתחילו לגלוש עליה", הוא סיפר. "אנחנו אוהבים לעשות דברים משוגעים. אני חושב שדברים כאלה מדרבנים ומעודדים אנשים ומראים שלא צריך לקחת את החיים כל כך ברצינות. זה בסדר לחשוב אחרת לפעמים".

ציטוטים שפורסמו לאחרונה מהביוגרפיה החדשה של מייסד אפל שהלך לעולמו, סטיב ג'ובס, יצאו נגד גוגל וטענו כי מערכת ההפעלה הסלולרית שלה, אנדרואיד, היא העתקה של האייפון של אפל. כשנשאל על כך לאחרונה, ענה ארורה בדיפלומטיות כי "ג'ובס היה גאון. המייסדים שלנו למדו ממנו והרבה אחרים למדו ממנו. הוא עשה הרבה דברים טובים אבל אני מעדיף לא להתעמת עם דברים שהוא אמר".

"האינטרנט הוא מראה חברתית"

באחת ההתייחסויות שלו למתחרה פייסבוק, בכנס DLD שנערך בחודש ינואר השנה, עוד לפני השקת גוגל פלוס, ציין ארורה כי "הקרב בין גוגל לפייסבוק אינו משחק של סכום אפס - אם חברה אחת תצליח מאוד, זה עדיין לא אומר שהשנייה תיכחד. יש עוגת פרסום עצומה שעושה את דרכה לרשת, ויהיו כמה חברות שינגסו ממנה וישגשגו. כמה, לא אחת".

בהתייחסות אחרת שלו לתחרות בתעשייה, אמר ארורה באותו כנס של DLD כי "אני לא מודאג מהמתחרים הקיימים, אלא משני חבר'ה צעירים שיושבים עכשיו בגראג' איפשהו וממציאים את הדבר הבא". בראיון בשבוע שעבר ל-NDTV הסביר ארורה בהקשר זה כי "גוגל הגיעה ממוסך. פייסבוק נולדה מחדר במעונות. וגם טוויטר נולדה מכמה חבר'ה צעירים. זה לא הגיע מאף חברה גדולה".

בראיון שהעניק בסוף השבוע לעיתון "The Economic Times" התייחס ארורה למחאות החברתיות שרצו לאחרונה דרך פייסבוק ורשתות חברתיות אחרות באינטרנט. "כשאתה בונה כביש, אנשים נוסעים בו מכל מיני סיבות. אותו הדבר לגבי האינטרנט: אנשים משתמשים ברשת לכל מיני דברים, כולל לאקטיביזם חברתי ופוליטי כמו שראינו באביב הערבי ובמחאה בוול סטריט", אמר ארורה. "האינטרנט הוא מראה חברתית. כל הבעיות היו קיימות קודם, פשוט אנשים לא ידעו עליהן. העובדה שהיום יודעים עליהן, זה אומר שצריך לטפל בהן".

לדבריו, יש לכך גם השלכות על הדמוקרטיה. "היום אתה כבר לא צריך לחכות 5 שנים בשביל להגיד למי שבחרת בו מה אתה חושב עליו. אתה פשוט יכול לכתוב משהו בפייסבוק, ביו-טיוב או בגוגל פלוס ופשוט לספר על זה לכל העולם".

מחפשת מוצאת המספרים של גוגל
 מחפשת מוצאת המספרים של גוגל