"איטליה חצתה נקודת האל-חזור; משבר הוא בלתי נמנע"

בברקליס קפיטל מסרבים להיכנע לאופוריה בשווקים בעקבות התפטרות ברלוסקוני העתידית ■ מזהירים: הצמיחה וצעדי הצנע לא יספיקו לקיצוץ החוב האיטלקי ■ "קיים סיכון מערכתי כולל"

בבנק ההשקעות ברקליס קפיטל מסרבים להיכנע לאופוריה שאופפת כעת את השווקים, על רקע הודעתו של ר"מ איטליה ברלוסקוני כי יפנה את כיסאו. הודעתו של ברלוסקוני, שהתחייב לפרוש מתפקידו לאחר אישור צעדי צנע נוספים במדינה, מובילה בשעות אלה לעליות שערים בבורסות אסיה ואירופה. גם החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט מאותתים על פתיחה חיובית.

המסקנה המרכזית של ברקליס היא ברורה: "איטליה נמצאת מבחינה מתמטית אחרי נקודת האל-חזור". בעוד שרפורמות נדרשות כדי לאזן את התקציב האיטלקי, מאמינים בבנק ההשקעות כי מהלכים אלו בכל מקרה "לא יספיקו כדי למנוע משבר".

"הצמיחה וצעדי הצנע פשוט לא מספיקים כדי לקצץ את החוב האיטלקי", דברי כלכלני ברקליס. הם מסתמכים על יחד חוב-תוצר של 120%, גירעון תקציבי שלילי ושיעור צמיחה שנתי של 3% בלבד באיטליה.

לדידם, תשואות מעל רמה של 5.5% על האג"ח האיטלקיות ל-10 שנים, הן "השלב בו המשחק נגמר". בהתחשב בפרשנות זו, מצבה של איטליה לא טוב במיוחד - כאשר תשואות האג"ח האיטלקיות האמירו אתמול עד לרמה של 6.7%.

בברקליס מזהירים כי תרחיש של "אי-ספיקת אשראי ואף חדלות פירעון" אינו בלתי נמנע באיטליה, ומבהירים כי ניסיונות האיחוד האירופי למנף את קרן החילוץ (EFSF) "לא מספיקים". בברקליס מדגישים את יחס ההשתתפות בקרן של איטליה (19.15%) וספרד (12.73%), כאשר הורדת דירוג האשראי של אחת מהן תשפיע כולה על דירוג הקרן.

לדעת כלכלני בנק ההשקעות, "הבנק המרכזי האירופי צריך להיכנס לשוק, להדפיס כסף ולרכוש אג"ח". אולם מזהירים: "בסופו של דבר הסיכון המערכתי יגבר על הפתרונות האפשריים".