הסנאט באיטליה אישר תוכנית צנע בהיקף 59 מיליארד אירו

(עדכון) - תשואות האג"ח הממשלתיות של איטליה ל-10 שנים יורדות ל-6.6% ■ תוכנית הצנע כוללת קיצוצים במשרדי הממשלה, קיצוצים במגזר הציבורי, מכירת נכסים ממשלתיים ועוד ■ מחר: אישור סופי בפרלמנט והתפטרות סילביו ברלוסקוני

הסנאט באיטליה העביר היום (ו') את תוכנית הצנע הגדולה וסלל בכך את הדרך לאישור סופי של צעדי הקיצוצים בתקציב בבית התחתון של הפרלמנט מחר, ולהתפטרות ראש הממשלה סילביו ברלוסקוני. מדובר בתוכנית שאמורה להחזיר את אמון השווקים באיטליה, שהצהירה כי תאזן את הגירעון שלה עד שנת 2013.

תוכנית הצנע שהועברה היום בסנאט הינה בהיקף של 59 מיליארד אירו, והיא תכלול קיצוצים במשרדי הממשלה, קיצוצים במגזר הציבורי, מכירת נכסים ממשלתיים ועוד. התוכנית אושרה ברוב גדול של 156 תומכים מול 12 מתנגדים.

בתוך כך, תשואות האג"ח הממשלתיות של איטליה ל-10 שנים רושמות היום ירידה במסחר לרמה של כ-6.6% ומשלימות בכך ירידה דו-יומית של כ-1%. ירידת התשואות מהווה מעין צפירת הרגעה לשווקים ומאותתת שאולי איטליה יכולה לשקם את המצב הקשה שאליה נקלעה.

רק לפני יומיים תשואות האג"ח של איטליה זינקו לשיא של כ-7.4% ועוררו פאניקה בשווקים שגררה ירידות חדות בבורסות העולם. הזינוק באג"ח נתפס בעיני המשקיעים כאפשרות שהכלכלה השלישית בגודלה באירופה והשביעית בגודלה בעולם תגלוש למצב של חדלות פירעון ולא תוכל לעמוד בהחזר חובות הענק שצברה - גירעון של כ-1.9 טריליון אירו.

התוכנית שהועברה היום מהווה גם חיזוק ביטחון המשקיעים שאיטליה עוד לא אמרה את המילה האחרונה ואלו לא פרפורי גסיסה שיוצאים ממנה, וכן התוכנית תסלול את הדרך לכינון ממשלה חדשה בראשות מריו מונטי, כלכלן וחבר בנציבות האירופית לשעבר, שצפוי ליישם רפורמות אגרסיביות ולהביא לרגיעה בשווקים. אם תעבור תוכנית הצנע ייתכן וברלוסקוני יתפטר כבר היום או מחר.

"כינון ממשלה חדשה באיטליה, כמוה כצפירת הרגעה וזריקת עידוד לשווקים", אמר אסטרטג שווקים ב-UniCredit במינכן. "עם זאת, רמת אי-הוודאות נשארת גבוהה לאור הפערים הגבוהים בין תשואות האג"ח האיטלקיות לבין אלה של שאר מדינות הגוש כמו צרפת ואוסטריה", לדבריו.