נא להכיר: "גייס העומק" של צה"ל לפעולות מחוץ לישראל

"מקורות זרים: מדובר באיראן ומדינות מפרץ עדן" ■ צה"ל שוקל לאחד את סיירת מטכ"ל, שלדג, שייטת 13 ויחידה 669 לכוח משימות מיוחדות מחוץ לישראל

המטכ"ל בוחן תכנית למזג את היחידות המיוחדות בצה"ל - סיירת מטכ"ל, שלד"ג (יחידת הקומנדו של חיל האוויר), שייטת 13 (הקומנדו הימי) ויחידת החילוץ והפינוי בהיטס (יחידה 669) - לכוח מאוחד למבצעים מיוחדים, שיכוון למשימות רב-תחומיות הרחק מגבולות ישראל. כך מדווח "דיפנס ניוז" בגיליונו החדש.

בידיעה מאת כתבתו בישראל, ברברה אופל-רום, מוסר השבועון, כי דבר קיומו של הכוח המוצע ידוע בשלב זה רק למעגל מצומצם של קצינים בכירים. לפי התכנית, יכונה הכוח "גיס העומק".

התכנית לאיחוד היחידות המיוחדות היא אחת מכמה תכניות לשינויים מבניים ותפיסתיים בצה"ל שנבחנות עתה על רקע האיומים המתעצמים נגד ישראל ואי היציבות שצפויה באזור. רבים בישראל סבורים שמה שמכונה "האביב הערבי" הוא, בעצם, מבחינת ישראל, "החורף האיסלמי" ולאור הערכה זו מכין עתה צה"ל תכניות חירום לתרחישים הגרועים ביותר, אומר "דיפנס ניוז". מדובר בתכניות ללוחמה אינטנסיבית בכמה חזיתות בעת ובעונה אחת ובמבצעים נועזים למהלומות מנע בטווחים גיאוגרפיים מרוחקים.

הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, הורה לבדוק את היתרונות והחסרונות של הקמת כוח מאוחד של יחידות מיוחדות. המלצות הבדיקה, שבראשה עומד אלוף גדי אייזנקוט, טרם הוגשו לרמטכ"ל, נאמר בידיעה.

לפי התכנית, הכוח המאוחד יהיה כפוף ישירות לרמטכ"ל. כל יחידה תוסיף לשמור על יכולותיה הייחודיות, אך הפיקוד המאוחד יעודד גישה הוליסטית, פחות תחרותית, עם דגש על שת"פ, בתכנון משימות ובאימונים. המצדדים בתכנית אומרים, שגישה כזו תאפשר יצירת כוח מבצעי נטול חיכוכים ובסופו של דבר יעיל יותר.

"אנו מדברים על שינוי ארגוני שישפיע על תכנון, אימונים ושרשרת הפיקוד, לא על תקציב", אמר חבר במטכ"ל לשבועון.

הוא ציין, שהכוח המוצע ייתן ביטוי מעשי לתפיסה מבצעית חדשה שמתגכשת עתה בצה"ל - "הזירה המבצעית בין המלחמות". לפי התפיסה הזו, צה"ל חייב להיות מוכן לנהל מבצעים נגד טרור, משימות נגד הברחות, פעולות לסיכול נשק השמדה המונית ומבצעים אחרים מעבר למעגל המיידי והמעגל הבינוני של האיומים על ישראל ממדינות אויב. במילים אחרות: גיס העומק ייצטרך לפעול במדינות של מעגל האיומים החיצוני.

הצנזורה הישראלית לא הרשתה לפרט אלו מדינות מהוות את המעגל החיצוני, מציין "דיפנס ניוז", אך לדברי מקורות זרים, שמצוטטים בשבועון, כלולות בו גם איראן ומדינות לאורך חופי מפרץ עדן, כלומר סומליה, ג'יבוטי ותימן.

"לפני השינויים שחלו באחרונה באזור, צה"ל התנודד כל הזמן בין תכנון מלחמות לבין ניהול מלחמות במקביל למבצעים השגרתיים שלנו נגד הטרור", אמר הקצין במטכ"ל. "אבל במציאות החדשה אנו מבינים שישנה (אפשרות של) מלחמה בין מלחמות... וזו פעילות הרבה יותר שקטה שמתפרשת על פני מעגלים הרבה יותר נרחבים".

"דיפנס ניוז" מצטט נאום שנשא מאיר דגן, לשעבר ראש המוסד, בכנס של המועדון המסחרי-תעשייתי, ב-2 בנובמבר, ובו תיאר את סומליה, תימן ולוב כ"מדינות כושלות", כלומר מדינות שבהן העדר ממשלה מרכזית מתפקדת עלול להעצים את האיומים לא רק נגד ישראל אלא נגד האזור כולו.

"את כל אחת מהמדינות האלה, בקני-מידה שונים, ניתן לסווג כמדינה כושלת", אמר דגן. "זה המאפיין הייחודי של האביב הערבי האיסלמי".

"ההיבט המדאיג ביותר מבחינת ישראל הוא סימנים שמצרים עלולה להימצא "בתחילת תהליך שיהפוך אותה למדינה כושלת, שנעה לעבר תוהו ובוהו", אמר ראש המוסד לשעבר.

"שלא תהיה לכם טעות", אמר דגן. "במצרים לא היתה מהפכה. הדבר היחידי שקרה במצרים הוא שמובארק הודח והושם בכלוב". אך הוא ציין שהשלטון הנוכחי במצרים יוסיף לקיים את הסכם השלום עם ישראל מפני שהוא מתאים לאינטרס הלאומי המצרי".

בכל זאת, המתכננים בצה"ל בונים לתכנית החומש הבאה את האימונים שנחוצים להתמודדות עם המצרים, אם יהיה צורך בכך, אך התכנית אינה כוללת בהכרח את הציוד ואת המאגרים שנחוצים להתמודדות כזו, כותב "דיפנס ניוז".