גלעד עדיין לייק

עשינו לייק לדפים שלו, שמנו תמונה שלו בפרופיל, וכתבנו עליו סטטוסים. כך הפך גלעד שליט לחלק בלתי נפרד מהפייסבוק

במלאת 1,000 ימים לנפילתו בשבי של גלעד שליט, פורסמה בנענע10 סדרת כתבות. אחת מהן היתה "1,000 ימים: כמה זה במכשירים סלולריים?", רשימת כל דגמי הסלולר שיצאו מאז השבי. כתבה אחרת שאלה "איך מסבירים מה זה פייסבוק למי שלא שמע על הרשת החברתית?", והביאה מבחר מתגובות הגולשים.

מאחורי הטעם הרע התחבא ניסיון להפגין הזדהותעם תחושת ההחמצה המתמדת. פייסבוק נפתח לכלל הגולשים חודשים ספורים אחרי ששליט נחטף, והוא לא זכה לקחת חלק בחוויה המעצבת של בני גילו בארץ ובעולם המערבי - פתיחת פרופיל, בחירת תמונה, פרסום סטטוס מצחיק מהסלולרי, העלאת אלבום תאילנד, שינוי סטטוס ל"נשוי" וקציר בפארמוויל.

מבין אינספור הפעילויות הספונטניות התבלטה החלפת תמונת הפרופיל לתמונה של שליט, שהפכה אותו לאחד הישראלים המפורסמים בפייסבוק בלי שהיה לו אפילו חשבון. "אתה לא יכול להיות בפייסבוק", אמרנו לו, "אז אנחנו נהיה שם בשבילך. נזכור ונזכיר שאתה חסר במקום שבו אנחנו מבלים את רוב שעותינו. נשמור לך מקום עד שתחזור, כמו הכיסא הריק שמשאירים לאליהו הנביא".

"נוצר סוג של מרחב ציבורי בעידן הדיגיטלי, תחושת ביחד שגרמה לאנשים לדבר בגוף ראשון רבים: 'נצליח, נוכל, נדבר'. השיח הזה היה של כולם", אומר מנכ"ל ובעלי iSocia, קובי גמליאל, שניהל את המדיה החברתית של קמפיין השחרור. "הרבה אנשים התגייסו ויצרו תוכן ושמרו אותו בתודעה לאורך זמן". יותר מכך: גולשים רבים איבדו את בתולי האקטיביזם המקוון שלהם עם שליט. בשלושת עמודי שליט שתחזק גמליאל נרשמו מאות אלפי חברים, 7.7 מיליון חשיפות לסטטוסים, 268 אלף תגובות ו-21 אלף סטטוסים שהעלו הגולשים. "גלעד הוא אמנם לא במבה", הוא אומר, "אבל הוא המותג הישראלי הכי חזק שהיה פה הרבה זמן".

ביומו השלישי כאדם חופשי נחשף שליט לפייסבוק, בשבילנו רשת חברתית ובשבילו רשת הצלה. לקבוצה "מנכ"ל פייסבוק: אם יצטרפו מיליון איש תמונת גלעד שליט תהיה ליד סמל האתר" נרשמו 230 אלף איש. בהבטחה השקרית שלה יש אמת: עבור אומת האינטרנט הישראלית הסיפור של גלעד שליט הוא חלק בלתי נפרד מהסיפור של פייסבוק.