אירופה העכירה האווירה: וול סטריט ננעלה במגמה מעורבת

הדאו ג'ונס רשם עלייה של 0.2% היום אך בסיכום שבועי איבד כ-3% ■ הבנקים במוקד לאחר אזהרות הדירוג של פיץ' ו-S&P ■ מאקרו: מדד האינדיקטורים המובילים הפתיע לטובה ■ אנליסטים מעלים את תחזית הצמיחה לרבעון הרביעי

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ו') במגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים לאחר שנפתח בעליות שערים קלות. מדד הנאסד"ק ירד ב-0.6% ואילו הדאו ג'ונס רשם עלייה קלה של כ-0.2% היום. בסיכום שבועי מדד הנאסד"ק צנח 4%, מדד ה-S&P ירד ב-3.8% ורשם את השבוע הגרוע ביותר מאז ספטמבר. מדד הדאו ג'ונס איבד השבוע 2.9%.

בראש סדר העניינים כמידי יום, ענייניה של אירופה, המשקיעים בניו-יורק נשאו עיניים מודאגות לאירופה, היבשת שמצננת את האופטימיות הזהירה העולה מנתוני המאקרו בארה"ב, נתונים שמתדלקים הערכות אופטימיות וגורמים להעלאת תחזית הצמיחה של הכלכלה האמריקנית לרבעון הרביעי. עוד השפיעו על כיוון המסחר היום אזהרותיהן של S&P ופיץ' בנוגע להורדת דירוג אשראי אפשרית לבנקים בארה"ב, בצל משבר החוב האירופי. שוב, בזירת המאקרו נתון חיובי נוסף בהמשך לשרשרת של נתונים מעודדים לאחרונה - מדד האינדיקטורים המובילים עלה מעל הצפי ב-0.9%. בזירת הסחורות, הנפט רשם ירידה של 1.4% וננעל במחיר של 97.4 דולר לחבית.

היום הצטרפה סוכנות הדירוג S&P לאזהרה של פיץ', כי תתכן הורדת דירוג לבנקים בארה"ב, כאשר נודע כי בסוכנות מתכננים לעדכן את דירוג האשראי של 30 הבנקים הגדולים בעולם בשלושת השבועות הקרובים. ביום רביעי, נזכיר, פרסמה סוכנות הדירוג פיץ' אזהרה מפני סיכון אשראי מתגבר לבנקים בארה"ב, בצל משבר החובות הריבוניים שפוקד את יבשת אירופה (פירוט הבנקים - בהמשך).

"אם משבר החוב לא ייפתר באופן מסודר ובתזמון הראוי, תחזיות דירוג האשראי לבנקים בארה"ב צפויות להרע משמעותית", כתבו כלכלני פיץ' בסקירה השבוע.

ממתינים למעט יציבות באירופה

בראש העניינים הממקדים את תשומת הלב, משבר החוב באירופה שגורר אחריו פחד שמפשיע באופן ניכר על השוק האמריקני. לפני פתיחת המסחר בארה"ב פורסם הדיווח על כוונת הבנק המרכזי האירופי להעניק הלוואות לכלכלות אירופה הפריפריאליות בתיווכה של קרן המטבע הבינלאומית - כך מסר מקור אנונימי ל"דאו ג'ונס". ידיעה זו לא מצליחה לדחוף את השווקים מעלה וגם המדדים המובילים באירופה לא התרגשו יתר על המידה מההודעה, הסנטימנט נותר שלילי ונרשמה נעילה שלילית.

עוד בגזרה האירופית, ה"דיילי טלגרף" חשף מסכמים של ממשלת גרמניה, החושפים את גודל הפסימיות: גרמניה, כך נראה, בוחנת אפשרות להקמת מוסד פוליטי-אירופי חדש, כהכנה לקריסתן של כלכלות נוספות באירופה בשל המשבר.

"עד אשר נראה בבירור יציבות באירופה, התנודתיות שאנו עדים לה לאחרונה תמשיך לאפיין את השווקים", אמר מארק ברונזו המנהל נכסים ב-Security Global Investors בניו-יורק. "עלייה בצמיחה בארה"ב תספק את התמיכה שהשווקים זקוקים לה ועשויה באופן פוטנציאלי להניח את היסודות לראלי נחמד אם וכאשר אירופה תתיצב מעט", אמר.

"יש הרבה גורמים המשפיעים באירופה, חלקם כלכליים או פיננסיים אבל רובם פוליטיים, וזו הסיבה לעלייה במפלס האי ודאות בשוק המניות", אמר שלזינגר, כלכלן ב-FBB Capital Partners.

"הסוחרים בשווקים מצפים שהבנק המרכזי האירופי ייקח את העניינים בידיים", אמר הנק פוטס, אנליסט בברקליס וולת' מלונדון. "ראינו רמות שונות של רכישות מצידו, שודאי מיתנו את תשואות האג"ח מעט, אולם זה לא מספיק כדי להרגיע לגמרי את העצבים בשווקים. הנתונים בארה"ב השתפרו והשוק ממשיך לצפות למחצית שנה שנייה טובה יותר, שתמשיך בעלייה לתוך 2012".

קצת נחת מהכלכלה האמריקנית

בחזרה לארה"ב, אנליסטים וכלכלנים שרק לפני חודשים ספורים עוד צפו מיתון או האטה של הכלכלה הגדולה בעולם, משנים את התחזיות לאור רצף של נתוני מאקרו חיוביים. יותר ויותר כלכלנים צופים כי הכלכלה האמריקנית תסיים את שנת 2011 עם עלייה בצמיחה. בסקירה שנערכה באתר "בלומברג" קיים קונצנזוס בקרב הכלכלנים כי ברבעון הרביעי תהיה עלייה בצמיחה, הגבוהה ביותר מזה 18 חודשים - כך על פי הערכות האנליסטים שהעלו את תחזית הצמיחה לרבעון הרביעי. (לסיפור המלא)

זירת המאקרו היום ממשיכה לחזק את הערכות החיוביות והמעודדות של האנליסטים, היום פורסם ב-17:00 (שעון ישראל) מדד האינדיקטורים המובילים במשק, שעלה מעל הצפי ב-0.9% לעומת צפי לעלייה של באוקטובר, ולעומת עלייה של 0.1%בחודש שעבר. הכלכלנים הודיעו בהודעתם על מדד האינדיקטורים המובילים כי הנתונים מצביעים כי הסיכון למיתון נסוג. נציין כי העלייה במדד זה החודש היא הגבוהה ביותר שנרשמה מאז חודש פברואר.

הבנקים במוקד

הבנקים בארה"ב ניצבו מוקד לאור אזהרות הדירוג של פיץ' ו-S&P בדבר הורדת דירוג למוסדות אלה, בצל משבר החוב. נציין את בנק אוף אמריקה , וולס פארגו , גולדמן זאקס , JP מורגן , סיטיגרופ ומורגן סטנלי .

חברת המזון נסטלה משכה עניין לאור תוכניותיה להכפיל את השקעותיה בשוק הקפה בסין לאורך שלוש השנים הבאות.

חברת היינץ ריכזה עניין, לאחר שפרסמה היום את דוחותיה הכספיים לרבעון השני הפיסקאלי של שנת 2011. החברה דיווחה על רווח של 0.73 דולר למניה, לעומת 0.78 דולר למניה ברבעון הקודם. הכנסות החברה עמדו על 2.73 מיליארד דולר.

חברת בואינג ריכזה עניין, לאחר שהודיעה אתמול כי חתמה על עסקה בהיקף 21.7 מיליארד דולר עם חברת התעופה האינדונזית ליון אייר, לרכישת 230 מטוסים.

מוטורולה מוביליטי ריכזה עניין גם היא, לאחר שכמעט כל מחזיקי המניות של החברה שהצביעו בפגישה מיוחדת אתמול, הצביעו בעד המיזוג עם ענקית האינטרנט גוגל .

[לטבלת ישראליות בעולם][לארביטראז]