סוכנויות הדירוג: לא צפויה הורדה מיידית לדירוג של ארה"ב

סוכנות פיץ' הודיעה כי ייתכן ותחליט לקצץ את הדירוג המושלם של ארה"ב, העומד היום על AAA אצלה

חברות דירוג האשראי מודי'ס ו-S&P הודיעו הלילה (ג') כי לא צפויה הורדת דירוג לחוב של המימשל האמריקני בתקופה הקרובה. זאת, לאחר ש"וועדת העל" של הקונגרס לא הצליחה להגיע להסכמות בנוגע לקיצוצים בתקציב (על כך בהמשך).

ואולם, סוכנות פיץ' הודיעה כי ייתכן ותחליט לקצץ את הדירוג המושלם של ארה"ב, העומד היום על AAA אצלה.

עוד בחודש אוגוסט הזהירה פיץ' כי כשלון של הוועדה יוביל ככל הנראה להורדת דירוג של ארה"ב בפרק זמן של כשנתיים, ייתכן ואף שביותר מדרגה אחת.

S&P, שבתחילת חודש אוגוסט הורידה את הדירוג של ארה"ב בדרגה אחת לרמה של +AA על רקע החובות ההולכים ותופחים שלה, מסרה כאמור כי כעת אין בכוונתה לבצע הורדה נוספת. מודי'ס מחזיקה בדירוג של AAA על ארה"ב עם צפי שלילי (כלומר סיכוי סביר להורדת דירוג בעתיד).

הקונגרס של ארה"ב, כאמור, הודה אמש שלא עלה בידו לגבש הסכם על קיצוץ 1.2 טריליון דולר מהגרעון התקציבי המתעצם. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הטיל מיד על הרפובליקנים את האחריות לפיאסקו. הכשל לא היה בלתי צפוי, אך במיין סטריט, ואפילו בוול סטריט, היבהב בעשרת השבועות שחלפו שביב תקווה, שהמחוקקים יצליחו איכשהו לגשר על השסע האידיאולוגי שחוצץ ביניהם.

בכך הצדיק הקונגרס את ההערכה הנמוכה שרוחשים לו אזרחי ארה"ב: רק ל-9% יש דעה חיובית על נציגיהם בוושינגטון. אפילו קומוניזם ופוליגמיות נהנים מתמיכה ציבורית גדולה יותר של האמריקנים. זה הכישלון השלישי של הממסד הפוליטי בארה"ב במאמץ לסכור את הגרעון התקציבי ב-12 החודשים שחלפו: ועדה דו-מפלגתית לקיצוץ התקציב, שמינה הבית הלבן בנובמבר ,2010 ניסתה וכשלה; שיחות אינטנסיביות בין אובמה ליו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, רפובליקן, עלו אף הן על שרטון אידיאולוגי.