אומדן הצמיחה בארה"ב הורד ל-2%; ירידות בשווקים

ארה"ב: הכלכלה צמחה ב-2% בלבד ברבעון השלישי לעומת צמיחה של 2.5% באומדן הקודם וצפי ל-2.4% באומדן הנוכחי ■ הסיבה לתיקון החד: ירידה במלאים, מה שמעיד על חשש החברות מהאטה כלכלית

אכזבה בארה"ב: הכלכלה האמריקנית צמחה ב-2% בלבד ברבעון השלישי - כך על-פי האומדן השני לצמיחה האמריקנית שפורסם היום (ג'). מדובר בירידה ביחס לאומדן הקודם שעמד על צמיחה של 2.5%. הנתון היום מאכזב גם ביחס לציפיות המוקדמות שעמדו על אומדן לצמיחה של 2.4%.

התגובה המיידית בשווקים הינה כמובן שלילית: החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט עברו מעליות של עד 0.6% לירידות של עד 0.5%. גם בבורסות אירופה ובבורסה בת"א עברו המדדים לירידות.

ברבעון השלישי עלתה הצריכה הפרטית ב-2.3%, לעומת 2.4% בקריאה הקודמת. הצריכה הפרטית מהווה כ-70% מסך הצמיחה בארה"ב. השקעות העסקים עלו ב-14.8% לעומת אומדן קודם לצמיחה של 16.3%

התיקון של אומדן הצמיחה כלפי מטה נבע בעיקר מהירידה במלאים שירדו ב-8.5 מיליארד דולר ברבעון השלישי, אחרי עלייה של מיליארד דולר ברבעון השני. באומדן השני דיווח הממשל האמריקני על עלייה של 5.4 מיליארד דולר במלאים. שינוי נתון זה לבדו "גילח" 1.55% מנתון הצמיחה הכולל. משמעות הקיטון המלאים היא שהחברות בארה"ב נערכות לירידות בביקושים מחשש להאטה כלכלית.

מהנתונים עולה גם שרווחי החברות ברבעון השלישי צמחו ב-3% לעומת צמיחה של 4.3% ברבעון השני, כך שגם רווחי החברות נמצאים בהאטה. היצוא עלה ב-4.3% לעומת עלייה של 4% באומדן הקודם, אם כי היבוא עלה בשיעור נמוך יותר של 0.5% לעומת 1.9% באומדן הקודם. ההאטה ביבוא מקורה בעלייה במחירי הדלקים בארה"ב וכן ברעידת האדמה הגדולה ביפן ששיבשה את היצוא היפני לארה"ב.

למרות הצמיחה האיטית של הכלכלה הגדולה בעולם ברבעון השלישי, אנליסטים בארה"ב מעריכים כי המשק האמריקני האיץ את הצמיחה ברבעון הרביעי של 2011 ועשוי לצמוח בקצב שנתי של יותר מ-3% - המהיר ביותר מזה 18 חודשים.