כפי שנחשף ב"גלובס": דייהו תייצא גז נוזלי מקידוח "תמר"

חברת המספנות מדרום קוריאה, אישרה היום כי חתמה על הסכם לקידום מיזם בקידוח "תמר", עם נובל אנרג'י, קבוצת דלק וישראמקו ■ המיזם: הקמת תשתית הנזלה צפה לייצוא גז

חברת המספנות דייהו מדרום קוריאה, הודיעה היום (ג') כי חתמה על הסכם לקידום מיזם בקידוח "תמר" עם ענקית הקידוח נובל אנרג'י, והשותפויות הישראליות קבוצת דלק, וישראמקו - בהמשך לחשיפת עמירם ברקת מ"גלובס" את קיום המגעים לעסקה, לפני כשבועיים. במסגרת המיזם, שהינו להקמת תשתית הנזלה צפה (‏FLNG‏) שתאפשר לייצא גז טבעי מ"תמר", תבצע דייהו בדיקות מקדימות לפיתוח התשתית כבר בשנה הבאה.

על פי הודעת דייהו, היא תערוך בדיקה לבחינת האפשרות להזרים גז טבעי ת"תמר" באמצעות ‏FLNG‏, במטרה לחתום על ההסכם הסופי לקראת סוף שנת 2012. בהודעה לא צויינה בהיקף העסקה או שווי המיזם.

אם ההסכם ייצא לפועל, ייצוא הגז יחל רק לקראת סוף שנת 2016.

‏המיזם יהיה מבוסס על אונייה שתיבנה במיוחד עבור הפרויקט במספנות דייהו, הנחשבות המובילות בעולם בתחום. האונייה תעגון בסמוך למאגר "תמר", מחוץ לגבולות המים הטריטוריאליים של ישראל, ותקלוט את הגז הנשאב מהבאר. הגז יקורר לטמפרטורה של מינוס 160 מעלות ויוזם למכליות מיוחדות שיובילו אותו לקוריאה. מחירו של גז טבעי נוזלי בקוריאה גבוה פי שניים-שלושה ממחיר הגז בישראל.

‏הקמת המתקן הצף תאפשר לשותפות "תמר" לקצר באופן משמעותי את משך האספקה של הגז. הקמת מתקן הנזלה יבשתי כרוכה בהליכי אישורים ממושכים וצפויה לעורר התנגדות רבה מצד התושבים ביישובים הסמוכים. יצוין כי שותפות "תמר" אינה מעורבת בתוכניות של השותפים ב"לוויתן" להזרים את הגז למתקן יבשתי שיוקם בקפריסין.