רוב מניות תשובה בקבוצת דלק משועבדות לבנקים

רוב השעבוד הוא לבנק הפועלים, כשחלק מהמניות משועבד גם לדיסקונט ולסיטיבנק ■ בנקאי בכיר: "לתשובה אין את הנזילות של לבייב. גם אם הוא יעשה שמיניות באוויר אין לו יכולת לגייס מאות מיליוני שקלים כדי לספק את רצון מחזיקי האג"ח"

מאז חשף "גלובס" בשבוע שעבר את הצעת הסדר החוב בחברת דלק נדל"ן, נשמעות מכל עבר קריאות לפיהן על יצחק תשובה, בעל השליטה בחברה, להגדיל את תרומתו הכספית להסדר (שעומדת על פי הצעתו על רבע מיליארד שקל). הנכס העיקרי של תשובה הוא החזקתו ב-64% ממניות קבוצת דלק, החולשת על תגליות הגז לחופי ישראל, ששווי השוק שלהן הוא כ-5 מיליארד שקל.

ואכן, לכאורה, תשובה יכול היה למכור חלק ממניותיו בקבוצה, ולהזרים את ההון לכיסוי חובה של דלק נדל"ן למחזיקי האג"ח, בסך 2.1 מיליארד שקל. אך מבדיקת "גלובס" עולה כי רוב מניות דלק שבבעלות תשובה משועבדות לבנקים. בנוסף, על פי ההסכמים עם הבנקים, תשובה אינו יכול לרדת מהחזקת שליטה בדלק (51%), מכיוון שהדבר יגרום להפרת תנאי ההלוואה. מרבית המניות משועבדות לבנק הפועלים, וחלקן הקטן לבנק דיסקונט ולסיטיבנק.

זוהי הסיבה לכך שתשובה לא יכול לנקוט פעולה משמעותית להוצאת כסף מקבוצת דלק, או למכור נתח משמעותי ממניותיו בקבוצה ללא אישור כל הבנקים, ובעיקר ללא הסכמת בנק הפועלים.

מלבד דלק נדל"ן וקבוצת דלק, מחזיק תשובה גם בחברת הנדל"ן הפרטית אלעד גרופ, הפועלת בצפון אמריקה, אך לחברה זו יש חוב של 2.4 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח בישראל שגם אותו יש לשרת.

"לתשובה אין את הנזילות של לבייב", אומר ל"גלובס" בנקאי בכיר שמלווה את תשובה שנים רבות. "גם אם הוא יעשה שמיניות באוויר אין לו יכולת לגייס מאות מיליוני שקלים כדי לספק את רצון מחזיקי האג"ח (של דלק נדל"ן). פרקטית אין לו נכסים נזילים בהיקף משמעותי, וכמעט כל הרכוש שלו הוא במניות קבוצת דלק".

"לבייב הצליח בזמן קצר להביא לנושים מעל מיליארד שקל, אבל הוא החריג, תשובה לא יכול", מדגיש הבנקאי. "אני בספק אם יש איש עסקים אחד בארץ שכן יכול, כולם עד האחרון בהם ממונפים עד צוואר ומניותיהם משועבדות לבנקים".

"תשובה חייב למצוא פתרון ולשלם", אומר מנכ"ל אחד הבנקים, "אחרת זה יהיה מדרון חלקלק. לדעתי, הוא לא מבין את הנזק האדיר שנגרם למוניטין שלו. זה פשוט לא מחלחל אליו". בנקאי אחר סבור כי הבנקים לא יאפשרו לתשובה לפגוע באיתנות קבוצת דלק כדי למצוא פתרון לדלק נדל"ן, ולכן עליו להגיע להבנות ארוכות טווח עם מחזיקי האג"ח.

"תספורת של 40% מהחוב"

החברות הבנות של קבוצת דלק נמצאות בקשיים שלא מאפשרים להן לחלק דיבידנד. דלק ישראל מתמודדת עם הקטנת מרווחי השיווק; דלק רכב, נמכרה ברובה לגיל אגמון, וכעת נמצאת בבעיה בגלל התחזקות הין; הפניקס לא יכולה לחלק דיבידנדים מסיבות רגולטוריות, ודלק אנרגיה צריכה לגייס כדי לממן את קידוחי הגז.

במסגרת ההסדר שהציגה דלק נדל"ן ביום א' תמיר החברה חוב למחזיקי האג"ח בסך 2.1 מיליארד שקל בצורה הבאה: 400 מיליון שקל בסדרות חדשות של אג"ח להמרה לתשלום בשנים 2017-2018. סדרת אג"ח נוספת בת 800 מיליון שקל תונפק לעשר שנים, אך תתחיל להיפרע רק בשנת 2017. מחזיקי האג"ח יקבלו 70% ממניות דלק נדל"ן ששווין, לפי פרופ' אמיר ברנע, כ-950 מיליון שקל. תשובה עצמו יתחייב להזרים לחברה 250 מיליון שקל בחמש שנים. לאחר ההסדר תישאר דלק נדל"ן עם גרעון בהון העצמי בסך 550 מיליון שקל. על פי הערכות, ההסדר משקף לכל הפחות "תספורת" של 40% מהחוב, שהם כ-800 מיליון שקל.

פרשנות / עירן פאר: אשליית העושר

("חובות צריך להחזיר. תשובה יכול לתת את מניות הגז, מניות במאזדה ובפורד, מניות בתחנות הדלק, ומניות בפלאזה ניו יורק", איש הפרסום אילן שילוח, השבוע בטוויטר).

מי שמצפה כי הלחץ הציבורי יגרום ליצחק תשובה להכניס את ידו עמוק לכיס ולהוציא משם 500-700 מיליון שקל - יש כאלו שדורשים אפילו מיליארד שקל - צפוי להתאכזב. מי שטוען שתשובה יכול להביא כבמטה קסם את הכסף למחזיקי האג"ח של דלק נדל"ן, ורק צריך להתעקש איתו ולדרוש בתוקף, משלה את עצמו.

האמת הלא נעימה היא שתשובה, כמו רבים מעשירי ישראל, לא ממש נזיל.

רוב מוחלט של ההון של עשירי ישראל - "הטייקונים", בשפת העם - נגזר מערך המניות שברשותם, ואלו בדרך כלל משועבדות. יש את לב לבייב ויש את בני שטיינמץ, שכנראה יכולים להביא מאות מיליונים בזמן קצר ואולי עוד אחד או שניים, וזהו.

מרבית אנשי העסקים שמככבים בדירוגי עושר הזויים של מגזינים שונים סוחבים על גבם הררי חובות. מול הנכסים יש התחייבויות לבנקים, ולמחזיקי האג"ח. ומי שקובע את נזילותם האמיתית הם הבנקאים שלהם.

לתשובה יש בעיה אמיתית

יחד עם זאת, את האשליה של עושר גדול ללא גבולות, אותה אשליה שבעטיה הוא נתבע כעת בזירה הציבורית לשלם מאות מיליונים, הביא תשובה על עצמו. החל באירוע המפואר להשקת הפלאזה בניו יורק לפני ארבע שנים, וכלה בחתונה המפוארת שערך לבנו, אלעד, במאי השנה ביער בן שמן. עכשיו, כשמתברר שתשובה מתקשה לעמוד בחובותיו, הדימוי של איש עסקים בינלאומי מצליח, אותו טיפח כל השנים, עומד בעוכריו.

כך שלתשובה יש בעיה אמיתית. גם אם ירצה לעמוד בדרישות מחזיקי האג"ח, גם אם ירצה להזרים מיליארד שקל לדלק נדל"ן, אין לו יכולת כזו. אין לו מניות גז או הפניקס בבעלותו הישירה - אלו נכסים של קבוצת דלק ומרבית מניותיו בקבוצה משועבדות לבנקים.

איכשהו קשה לנו גם לראות את הבנקים מוותרים על ביטחונות טובים שעומדים מול הלוואות כדי לסייע למחזיקי אג"ח שנטלו על עצמם ביודעין סיכון תמורת ריבית גבוהה, ולא טרחו לדרוש בטוחות. קיימת כמובן גם אפשרות נוספת, שתשובה ייקח הלוואות אישיות מהבנקים כדי לממן את חובותיו בדלק נדל"ן. אך תרחיש זה נראה לנו אפשרי רק בסבירות נמוכה מאוד.

ועוד עניין: אין ספק שתשובה צריך להחזיר את חובותיו, גם מוסרית כאדם שעומד במילתו, וגם פרקטית כדי לשמור על יחסיו עם שוק ההון. אבל בואו נראה איך התנהג טייקון אחר במצב דומה, טייקון הרבה יותר נזיל מתשובה שברגע האמת הרשה לעצמו הודיע לבית המשפט בנונשלנטיות: קחו ממני את החברה, היא לא מעניינת אותי.

אנחנו מתכוונים כמובן לשר האוצר, יובל שטייניץ, שברגע האמת התנער מאגרקסקו - חברה ממשלתית לכל דבר ועניין - ושלח אותה לפשיטת רגל ואת 400 עובדיה ללשכת התעסוקה. ואם מדינת ישראל שומטת חובות בלי להניד עפעף, מדוע שנדבר עם איש עסקים פרטי על מוסר ונצפה ממנו שיהיה צדיק יותר מהאפיפיור?

התוכנית של דלק נדלן לטיפול בחוב של 2.1 מיליארד שקל
 התוכנית של דלק נדלן לטיפול בחוב של 2.1 מיליארד שקל