"גוש האירו עלול להתפרק תוך שבועות"

מאמר מערכת ב"אקונומיסט" מציג תרחיש בלהות תחת הכותרת "האם זהו באמת הסוף?" ■ "בשבוע האחרון של ינואר, איטליה צריכה לגייס 30 מיליארד אירו. אם השווקים לא יאפשרו לה והבנק המרכזי ימצמץ - היא תגיע לחדלות פירעון"

"אם מנהיגי אירופה והבנק המרכזי האירופי לא יפעלו מהר - גוש האירו יתפרק תוך שבועות" - זוהי האזהרה ששיגר בסוף השבוע העיתון "אקונומיסט", במאמר מערכת שכותרתו "האם זהו באמת הסוף?". במאמר מפרטים עורכי האקונומיסט את האתגרים הגדולים העומדים בפני אירופה בשבועות הקרובים - ובראשם הצורך של איטליה לגייס 30 מיליארד אירו בהנפקות אג"ח במהלך חודש ינואר, מה שנראה משימה מאתגרת במיוחד נוכח הזינוק בתשואות האג"ח של המדינה.

כותבי המאמר לא חוסכים בתיאורי בלהות באשר לתרחיש בו גוש האירו תתפרק: "התפרקות זו תצית מפולת גלובלית חריפה יותר מזו של 2008. בנקים יקרסו. האיחוד האירופי יתחלק לגוש אחד גדול בצפון וגושים קטנים יותר בדרום".

רוב האנשים בעולם, לפי המאמר, מאמינים שהפוליטיקאים יעשו הכל כדי למנוע התפרקות של גוש האירו. ואולם, לפי ה"אקונומיסט", "האיום שמהווה האסון הזה לא יספיק כדי למנוע אותו. הסיכוי שגוש האירו יתפרק עלה באופן ניכר לאחרונה".

חרף הניסיונות הרבים של ממשלות אירופה להכיל את משבר החוב, תשואות האג"ח של המדינות בגוש זינקו בשבועות האחרונים. איטליה, למשל, משלמת יותר מ-7% על אגרות חוב ל-10 שנים ויותר מ-6% על אג"ח קצרות טווח, מה שמעיד על חששות בשווקים ממשבר מיידי. גם תשואות האג"ח של ספרד, בלגיה ומדינות אחרות זינקו, ובשבוע שעבר נכשלה גרמניה בגיוס 6 מיליארד אירו והסתפקה ב-3.9 מיליארד אירו בלבד בשל ביקושים נמוכים. המשמעות: משקיעים חוששים אפילו מאגרות החוב של הכלכלה הגדולה באירופה.

"משבר פיננסיים קודמים הוכיחו כי ניתן למנוע התמוטטות אך ורק באמצעות צעדים נועזים שיחזירו את אמון המשקיעים", נכתב במאמר. "אך קובעי המדיניות באירופה אינם מסוגלים או אינם רוצים לנקוט בצעדים הללו. התוכנית הגדולה עליה הוכרז באוקטובר מתקדמת לשום מקום... מצב זה לא יכול להימשך עוד זמן רב. ללא פעולה דרמטית מצד הבנק המרכזי ומנהיגי אירופה, גוש האירו יתפרק תוך מספר שבועות. כל אירוע - מקריסת בנק ועד הנפקות אג"ח כושלות - עלולים להצית את האסון. בשבוע האחרון של ינואר, איטליה צריכה לגייס 30 מיליארד אירו בהנפקות אג"ח. אם השווקים לא יאפשרו לה והבנק המרכזי ימצמץ - איטליה עלולה להגיע לחדלות פירעון".

האם ניתן למנוע את האסון? לפי כותבי המאמר, התשובה חיובית, אך יש צורך בפעולות מהירות כיוון שהזמן אוזל. ה"אקונומיסט" שם את מלוא יהבו בבנק המרכזי האירופי: "המוסד היחיד שיכול לספק פתרון מיידי הוא הבנק המרכזי. הוא המלווה לעת צרה וחייב לעשות יותר כדי לסייע לבנקים ולספק נזילות למערכת. עליו לרכוש כעת אג"ח בכמויות גדולות".

עורכי ה"אקונומיסט" קוראים למעשה להדפסות כספים על ידי הבנק המרכזי, כפי שעשו ארה"ב ובריטניה במשבר 2008. מהלך זה של הקלה כמותית (QE) יביא לפיחות של האירו, יתמוך בהאצת הצמיחה בגוש ויספק הקלה בשווקים הפיננסיים בעת הנפקות האג"ח.

אך זהו פתרון לטווח קצר שנועד למנוע אסון ולרכך את המיתון הצפוי באירופה. הפתרון לטווח ארוך יותר, לדעת ה"אקונומיסט", טמון בהסכמים כלכליים חדשים בגוש, כמו למשל מתן ביטחונות אירופיות להנפקות האג"ח של המדינות השונות. גרמניה דוחה פתרון של הנפקת אג"ח כלל-אירופיות, אך לדעת ה"אקונומיסט" ניתן להגיע לפשרות בנושא זה.

"חייבים שינוי בגישה, או שגוש האירופ יתפרק", נכתב בסוף המאמר.

המשבר באירופה הולך ומחמיר השבוע שהיה
 המשבר באירופה הולך ומחמיר השבוע שהיה