"המלצות ועדת הריכוזיות לא לגיטימיות, מדובר בהלאמה"

(עדכון) - ועדת הריכוזיות נכנסה לשלב השימוע ונפתחה לדיון ציבורי ■ עו"ד דוד תדמור: אם מישהו רוצה להתמודד עם מבנים פירמידליים שיבוא ויאמר זאת במפורש ולא ימרר את החיים של בעלי השליטה

ועדת הריכוזיות נכנסה לשלב השימוע ונפתחה לדיון ציבורי. אתר "גלובס" העביר היום בשידור חי פאנל בהשתתפות מומחים על המלצות ועדת הריכוזיות, פאנל שנערך תחת הכותרת "המלצות ועדת הריכוזיות - חדשנות נועזת או הרפתקה מיותרת?".

בפאנל, באוניברסיטת ת"א, השתתפו פרופ' ישי יפה מהאוניברסיטה העברית, פרופ' אהוד קמר מאוניברסיטת ת"א, פרופ' עמיר ליכט מהמרכז הבינתחומי הרצליה, פרופ' עמרי ידלין ממכללת ספיר, עו"ד דוד חודק ועו"ד ד"ר דוד תדמור.

המשתתפים דנו בשאלות האם המלצות ועדת הריכוזיות הם חידושים נועזים או מהלכים קיצוניים והרפתקנים, מה תהיה השפעת תיקוני החקיקה שמציעה הוועדה על המשק הישראלי, על שוק ההון, על חברות ישראליות ועוד.

לדברי פרופ' קמר, "המלצות הריכוזיות לא יחוללו משבר במשק הישראלי - השוק יסתגל ויווצר מצב חדש של פירמידות שליטה חדשות אבל במתווה אחר - קטן יותר".

עו"ד דוד חודק אמר בכנס כי "הממשלה צריכה לזכור שצריך לעשות את הדברים הצורה אחראית, צריך לדעת לא לשפוך את התינוק עם המים גם אם הם קצת מוכתמים. הממשלה צריכה לאתר את הפגמים בפירמידות, להניח את ההנחות הנכונות מההמלצות ולבחור בהמלצות שתועלתן עולה על נזקן.

"לדעתי נפלו פגמים בהמלצות הוועדה ויש לי הערות. כולי תקווה שהוועדה תשקול מחדש את המלצותיה - יש לי ביקורת רבה אבל ראוי לשבח את העבודה המקיפה שעשתה הוועדה", אמר חודק.

פרופ' יפה אמר כי "הפגיעה בבעלי המניות חשובה לעתים להתפתחות השווקים הפיננסיים. לעתים יכולה להיווצר גם בעיה במצב של רצון להעביר את השליטה לבן או בת שאין להם כישורים מספיקים לניהול וזה עלול לפגוע לא רק בחברה אלא לעתים במדינה כולה, והוועדה לא דנה בזה".

"לקחת את השליטה זו הלאמה"

דוד תדמור אמר כי "אין אף אחד כאן שאומר שהמלצות הוועדה טובות ואני נתקלתי בזה בהרבה שיחות שניהלתי מאז שפורסמו ההמלצות לפני כחודש וחצי. כל אחד וסיבותיו עימו אבל בסך הכל יש קונצנזוס רחב כי ההמלצות כפי שהן כיום אינן טובות, יש כאן תקלה. יש קונצנזוס שנדרש כאן שינוי מהותי".

"בעיני השאלה היא לא אם יש או אין בעיית ריכוזיות. הוועדה רוצה להוציא את הנשמה למבנים עסקיים שהיא לא אוהבת. כמו שהיא כתובה היא תביא לפגיעה עסקית קשה בהרבה מאוד קבוצות במשק ותהפוך אותן לפחות יעילות. המשק בהחלט ייפגע להרבה מאוד שנים וגם שוק ההון ייפגע. המניות יפסיקו להיות נכס לצורך לקיחת מימון אז מי שיוכל לקנות יהיה זה שיש לו כסף, כלומר הגדולים ביותר, ואנחנו לא רוצים את זה".

עוד אמר תדמור כי "הדרך שהוועדה הולכת בה היא לא לגיטימית. הציבור גם נפגע, בעיקר בחברות פער בהן הציבור מחזיק ברוב האינטרס הכלכלי. אם מישהו רוצה להתמודד עם מבנים פירמידליים שיבוא ויאמר זאת במפורש ולא ימרר את החיים של בעלי השליטה. את ניהול החברה מפקידים בידי הנהלת החברה ולא בידי בעלי מניות המיעוט שאין להם מומחיות ועלולים לגרום נזק רב. לקחת את השליטה ולחלק אותה לבעלי המניות זו הלאמה. לא ייתכן לקחת נכס שבעלי השליטה שילמו עליו כסף, לעתים הרבה כסף, ולחלק אותו בחינם".