חוזה הענק בין חח"י ל"תמר" קרוב לחתימה

הנושאים המרכזיים, בהם המחיר וכמויות הגז, כבר סוכמו ■ להערכת אחד הצדדים, הסכם הגז ייחתם עד סוף דצמבר לכל המאוחר. צד אחר מעריך כי ההסכם ייחתם כבר קודם לכן ■ מדובר בהסכם למשך 15 שנה, בהיקף של כ-20 מיליארד דולר

עסקת הענק בין חברת החשמל לשותפות "תמר" על סף חתימה. להערכת אחד הצדדים לעסקה הסכם הגז ייחתם עד סוף דצמבר לכל המאוחר. צד אחר מעריך כי ההסכם ייחתם כבר קודם לכן.

גורמים נוספים העוקבים אחר המו"מ אמרו ל"גלובס" כי הנושאים המרכזיים, בהם המחיר וכמויות הגז, כבר סוכמו וכי מספר סעיפים "לא-מהותיים", מעכבים את הגשת ההסכם לאישור דירקטוריון חברת החשמל. מדובר בין היתר בסוגיות משפטיות טכניות.

עסקת הגז בין חברת החשמל לתמר נחשבת עסקת-על במונחי משק האנרגיה הישראלי. מדובר בהסכם לרכישת גז למשך 15 שנה, שהיקפו הכספי הכולל עשוי להגיע ל-20 מיליארד דולר. לפי הערכות יעמוד מחיר הגז בעסקה על כ-5.5 דולר ליחידת חום. מחיר הגז במכתב הכוונות שנחתם בין הצדדים בינואר 2010 עמד על 4.5 דולר, השווים כיום לכ-5.2 דולר ליחידת חום.

"נמשך בלי סוף"

קבוצת דלק ואלון גז המחזיקות כ-36% מהזכויות ב"תמר" זקוקות להסכם עם חברת החשמל כדי לקבל את המימון הבנקאי עבור חלקם בהמשך הפיתוח של המאגר. בנוסף, אמורה חתימת העסקה לפתוח את הדרך לחתימה על הסכמים נוספים בין תמר ללקוחות עסקיים קטנים יותר, כמו תחנת הכוח הפרטית דליה אנרגיות, שאינה יכולה להשלים את הסגירה הפיננסית להקמת התחנה ללא הסכם רכישת גז.

בצעד חריג, מתח אתמול שר התשתיות, עוזי לנדאו, ביקורת על התמשכות המו"מ על העסקה. לדברי לנדאו, "הסיפור של הסכם הגז נמשך בלי סוף. אי אפשר להחזיק את כל המשק תלוי באוויר כל כך הרבה זמן. מי שמסתכל מבחוץ אומר שככה אי אפשר להמשיך. צריך שההסכם הזה יסתיים. לוח הזמנים שם נראה בלתי סביר בעליל".

לנדאו אף הזהיר כי אם החברה לא תסיים את המו"מ בהסכם, ייתכן שיהיה מקום למנות גורם חיצוני כקניין שינהל מו"מ לרכש מרוכז של גז טבעי מתמר. לנדאו גם אמר כי יש לפתח את משק החשמל כך שיותיר רזרבה של 20% ביכולת הייצור בשנת 2020.

בדיון על משק החשמל אמש הוסיף לנדאו: "אנחנו רוצים לראות תוכנית פיתוח שתבטיח למדינת ישראל שיהיה די חשמל בשנים הקרובות". הוא תקף את ניסיונות האוצר לאלץ את חברת החשמל להסכים לרפורמה. לדבריו, "זאת חברה שהוטמע בה הצופן הגנטי של 'ראשונים תמיד אנחנו'. ואז קופצת עלינו אידיאולוגיה של 'את החברה צריך להפריט'. התהליך הצליח להביא לכך שהחברה תרד על הברכיים ועכשיו יש לנו פתאום מוטציה גנטית. אתה שומע מהדירקטוריון שאין כסף, אז אין פיתוח. שכסף חשוב יותר מאחריות לאספקת החשמל".

מנכ"ל חברת חשמל, אלי גליקמן, אמר בדיון כי עלולות להיות הפסקות חשמל בשנים הקרובות כתוצאה מכך שלחברה אין רזרבת ייצור מספקת. "למדינה יש היום פריבילגיה היום, שנותנים לנו הוראה ואנחנו עושים. אני לא בטוח שזה יעבוד עם יצרני החשמל הפרטיים. כדאי שהמדינה תעריך את מה שיש לה. צריך רגולציה שתעודד את היצרנים הפרטיים מבלי לדרוס את חברת החשמל".

"אנחנו לא שווייץ"

גליקמן הזהיר כי חברת החשמל משקיעה רק 10% ממה שהיא צריכה להשקיע בחלוקה ובהולכה. "אנחנו מקבלים המון סימפטיה, אבל עם סימפטיה לא קונים במכולת". בהתייחסו למו"מ על הוצאתה של יחידת הניהול של המערכת מתוך חברת החשמל, כחלק מהשינוי המבני. "אני מתפלא על הבעלים שלנו (המדינה, ע.ב.) אפשר לחשוב שאנחנו בשווייץ, אין פה מלחמות, אנחנו מפעילים סוויץ' ועוברים לניהול מערכת. אני בעד הוצאת הניהול החוצה, אבל הדבר צריך להתבצע באחריות. אני לא מוכן להיות שותף לאחריות על הכאוס שיהיה פה, אם זה לא יתבצע בצורה אחראית".