פרק המיסוי של טרכטנברג אושר במליאת הכנסת

(עדכון) - במסגרת הפרק שאושר - ביטול התוספת למס על הדלקים (בלו) ■ אושר מתן 2 נקודות זיכוי לגבר לכל ילד עד גיל 3 שיתבטא בתוספת של 418 שקל לחודש עבור כל ילד עד גיל 3 ■ הפחתה במס למשתכרים 8-14 אלף שקל

ברוב של 41 תומכים אישרה הערב (ב') מליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית את רפורמת המס החדשה, בהתאם לסיכומים בין יו"ר ועדת הכספים ח"כ הרב משה גפני לבין משרד האוצר.

מדובר ברפורמה במס ההכנסה שאושרה בועדת הכספים לפני כמה חודשים ומאז לא קודמה במליאת הכנסת. הרפורמה כוללת מספר שינויים חיוביים אשר נועדו לשפר את מצבם הכלכלי של המעמד הביניים והשכבות החלשות בנושא המיסוי, וגם בנושא הדיור.

על פי הרפורמה החדשה שתיכנס לתוקף כבר בינואר הקרוב, המשתכרים בין 8,000 שקל ל-14,000 שקל יזכו להפחתה של שני אחוזים במס ההכנסה באופן קבוע, צעד שיעלה לקופת המדינה כמיליארד שקלים. משמעות ההחלטה היא שחלק משמעותי מאזרחי המדינה יזכו להפחתה קבועה בתשלום מס ההכנסה. בחוק הוכנסו סעיפים נוספים, ביניהם הענקת שתי נקודות זיכוי נוספות לאב לילדים עד גיל שלוש, שוב כחלק ממדיניות כלכלית וחברתית לסייע למעמד הביניים.

במהלך הדיונים על החוק, דרש יו"ר הוועדה ח"כ הרב משה גפני להכניס סעיפים נוספים אל החוק של הרפורמה במס, ביניהם הטבה של חמישים אחוז תוספת של מס הכנסה שלילי לנשים הזכאיות לכך.

סעיף נוסף עליו התעקש יו"ר הוועדה גפני להכניס לרפורמה עוסק בנושא הדיור, ועל פיו, הריבית על ההלוואות למשכנתאות של משרד השיכון לזכאים, תהיה מקסימום שלושה אחוזים - פחות מאשר בהלוואות בבנקים. על פי ההחלטה, ועדת הכספים של הכנסת תתכנס מידי רבעון לבדוק האם כמות הזכאים שיממשו את ההלוואה אכן עולה, והיא תעקוב אחר הנושא.

ח"כ הרב גפני אמר בעת הדיונים בוועדת הכספים כי הסעיף על הדיור הוא שינוי מהותי משתי סיבות עיקריות - מאחר ובדו"ח טרכטנברג אין כל פתרון לדיור, ובסעיף החדש שכעת הוכנס לרפורמה במס, תהיה הטבה משמעותית באחוז הריבית לאלה הזכאים לכך במשרד השיכון, ושינוי נוסף הוא כי הוכנס לחוק בצורה ברורה כי ועדת הכספים תהיה מחויבת לעקוב אחר נושא הדיור, במסגרת המעקב אחר יישום ההחלטה הזו בדבר שיעור הריבית לזכאי משרד השיכון. ח"כ גפני אמר כי "נושא הדיור היה זה שבגינו יצאו לרחובות, וזהו פיתרון חלקי נוסף בסדרת פתרונות שהממשלה צריכה לתת בנושא מצוקת הדיור".

במסגרת החוק לרפורמה במס, הוכנס בתחילה סעיף 'מס יסף' - שעיקרו תוספת של שני אחוזים במס לבעלי הכנסות של מעל מיליון שקלים בחודש, אך בשל ליקויים שנמצאו בסעיף זה במהלך הדיונים בוועדת הכספים ובהם עלה כי גם מוכרי דירה ששווייה מעל מיליון שקל, ואף אזרחים הפודים חסכונות של שנים יצטרכו לתת את התוספת במס, ח"כ גפני דרש ממשרד האוצר למצוא פיתרון שיפריד את המס על העשירים לבין המס על אלו שייפגעו מכך, ומשכך הסעיף על 'מס יסף' לא נכלל בשלב זה ברפורמה במיסוי.

הרפורמה במס על מתכונתו הנוכחית אושרה בשבוע שעבר בוועדת הכספים פה אחד, והיום השינויים החדשים וביניהם התוספת שהשיג יו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני בנושא הפחתת אחוז הריבית במשכנתא לזכאי משרד השיכון, אושרו אף הם בוועדה. הערב יאושרו סופית במליאת הכנסת לקריאה שנייה ושלישית , יעשו שינוי מהותי במס ההכנסה ובכך יקלו על מעמד הביניים והשכבות החלשות בתחומים אלו.