משמרות המהפכה באיראן מעלות כוננות; לקראת תקיפה?

עיתון "הטלגרף" הבריטי מדווח כי משמרות המהפכה באירן העלו כוננות מחשש לתקיפה על מתקני הגרעין במדינה

איראן מאיצה את ההכנות לקראת עימות צבאי קרוב - העיתון הבריטי "הטלגרף" מדווח הלילה כי מפקד משמרות המהפכה הורה לכל היחידות הצבאיות באיראן להעלות כוננות ולהוציא לפועל הכנות שונות לקראת תקיפה מערבית אפשרית על מתקני הגרעין במדינה. ההכנות כוללות העברת טילים לטווח ארוך, חומרי נפץ, ארטילריה ויחידות צבא לנקודות מפתח בהגנה על המדינה.

על פי הדיווח בעיתון הבריטי, האייתוללה עלי חמינאי הוציא צו הקורא לכל מנגנוני הביטחון והמודיעין בצבא לפעול בכל האמצעים הנדרשים כדי להגן על המשטר. בתגובה הורה מפקד משמרות המהפכה הגנרל מוחמד עלי ג'עפרי ליחידות הצבאיות תחת פיקודו לפזר את ארסנל טילי השיהאב באתרים סודיים ברחבי המדינה, היכן שיהיו בטוחים מפני מתקפה ומוכנים לשימוש. חיל האוויר האיראני הקים מספר "יחידות לתגובה מיידית" שהחלו באימונים אינטנסיביים, על מנת שיהיו מוכנים להגיב במקרה של מתקפה אווירית של ישראל או של ארה"ב.

הפקודה ניתנה בתגובה לעלייה בלחץ הבינלאומי על תוכנית הגרעין במדינה. ההכנות לעימות צבאי החלו לצבור תאוצה לאחר פרסום דוח סבא"א בשבוע שעבר בווינה, לפיו אירן חותרת באופן פעיל לייצר נשק גרעיני. ההנהגה באירן חוששת כי המדינה כבר מצויה תחת מתקפה מתואמת של סוכנויות ביטחון וביון מערביים, שמטרתה לפגוע ברכיבים מהותיים בתשתית הגרעין באיראן.

הפיצוצים האחרונים באירן נוספו לתחושת הפרנויה הגוברת במדינה, כאשר המשטר חושש שיהיה מטרה למתקפת-פתע צבאית על ידי ישראל או ארה"ב. פרויקט הטילים בליסטיים ספג מכה משמעותית ב-12 בנובמבר, אחרי פיצוץ במתקן הניסוי המרכזי לטילים במדינה, כ-50 ק"מ מהבירה טהרן. לפחות 17 בני אדם נהרגו באירוע, בהם קצין בדרגת תת-אלוף, חסן טהרני-מוקדם, העומד בראש יחידה שתפקידה לפתח טילים. בשבוע שעבר פיצוץ מסתורי נוסף גרם, על פי דיווחים שונים, לנזק משמעותי במתקן להמרת אורניום באיספהאן.

לראשונה מאז הדיווחים על מטוס ללא טייס אמריקני שהופל באיראן, מאשרים גורמים ביטחוניים בארצות הברית כי כלי הטיס המתקדם אכן נפל לידיים אירניות, ומאשרים כי מדובר באחד הכלים המתוחכמים והסודיים ביותר של צבא ארצות הברית.

גורמים בצבא ארה"ב סיפרו לרשת "פוקס" כי איראן מחזיקה כעת את המטוס ללא טייס מסוג RQ-170. לטענתם מדובר במטוס חשאי, שתמונותיו מעולם לא הופצו או אושרו לשידור על ידי חיל האוויר האמריקני. עם זאת, לא התקבל כל אישור לכך המטוס אכן הופל על ידי הכוחות האיראנים, כפי שדווח ברשתות הטלוויזה במדינה. עוד דווח כי מטוס הריגול שנפל זהה למטוס שסייע במתקפה האמריקנית, שבסופה נלכד ונורה למוות אוסמה בן לאדן.