הסמארטפון כשלט רחוק: כל היישומים שכדאי לכם להכיר

"גלובס" מציג: עולם חדש של שימושים פוטנציאליים חדשים לסמארטפון ■ מאיתור חפצים ועד מעקב אחר טמפרטורת התבשיל - היישומים שהופכים את הטלפון החכם לעוזר אישי

כמעט בלי ששמנו לב הפך הסמארטפון לגאדג'ט האולטימטיבי. מיליוני משתמשים, שמעולם לא גילו עניין מיוחד בצעצועים אלקטרוניים, לומדים לתפעל יישומים שונים ומשונים, שנעים על הטווח שבין שימושיות עסקית - כמו ניתוח מניות ותכנון טיסות - ועד השתטות מוחלטת, כמו מזיגת בירה וירטואלית.

אולם עבור הגרעין הקשה של חובבי הגאדג'טים, הטלפונים החכמים על שלל יישומיהם הם רק פלטפורמה. מנקודת מבטם, הערך המוסף האמיתי הוא היכולת לשלוט באמצעות הטלפון בשלל עזרים פיזיים, שיכולים להתממשק עם עצמים וחיישנים פיזיים בעולם האמיתי ולהרחיב את השימושיות של המכשיר. כמה מלהיטי עונת המתנות של חורף 2011, שרובם עולים פחות מ-100 דולר, חושפים עולם חדש של שימושים פוטנציאליים חדשים לסמארטפון.

קוברה Phone Tag: מערכת אבטחה טלפונית

גרסה מודרנית ועדכנית של מחזיק המפתחות המצפצף, שמשמש פזורי דעת כדי לסמן מפתחות וחפצים שאותם הם חוששים לאבד. Tag הוא מקלט-משדר זעיר עם רכיב בלוטות', שמוצמד לחפץ עליו רוצים לשמור ומתקשר אלחוטית באופן רציף עם טלפונים חכמים המצוידים במערכת הפעלה אנדרואיד או עם מכשירי בלאקברי. כאשר העצם אליו מחובר ה-Tag מתרחק מהטלפון החכם מעבר למרחק שנקבע מראש, משמיע הטלפון צלילי אזהרה ומציג מסר טקסט על המסך.

העסק פועל גם בכיוון השני: אם בעל הטלפון שוכח אותו, או שהוא מכויס או סתם מתרחק ממנו מעבר למרחק מוגדר, מתחיל ה-Tag לצפצף ומתריע על כך שהטלפון נותר מאחור. על העסק מפקח יישום חינמי שאותו מאפשרת החברה להוריד והוא עולה כ-60 דולר לכל Tag. המינוס הוא שצריך לזכור לטעון את ה-Tag לפחות פעם בשבוע, ממש כמו אוזניית בלוטות'.

טנק-בוט: מלחמה על שולחן המנהלים

מי זוכר את התקופה שבה צעצוע מנהלים שולחני היה נדנדת מתכת קטנה או כדורים, שמכים זה את זה מצד לצד. כיום כובש הסמארטפון גם את הנישה הזו ודוגמה טובה הוא הרובוט הזעיר Tankbot של חברת MyDesktop.

המוצר נראה כמו טנק צעצוע פלסטי זעיר, אולם הוא כולל בתוכו לא מעט טכנולוגיה מתוחכמת. במצב הפעלה אוטונומי הוא יכול לנוע מסביב לשולחן בחינניות תוך שהוא מזהה ועוקף עצמים באמצעות חיישן אינפרא-אדום או לנווט במבוכים שנבנים עבורו.

מצב הפעלה מתוחכם יותר מאפשר לשלוט בתנועתו בזמן אמת באמצעות טלפונים חכמים עם מערכת הפעלה של אפל או אנדרואיד, שמצוידים ביישום חינמי של החברה. מצב זה דורש הצמדת מתאם קטן לשקע האוזנייה בטלפון ולאחר מכן יכול המשתמש לשלוט בתנועתו של הרובוט באמצעות הזזת האצבע על המסך ואף "לירות" באמצעות הדלקת אור. הטנק-בוטים מצוידים בארבעה ערוצים אלחוטיים נפרדים, כך שעד ארבעה משתמשים עם טלפונים חכמים יכולים לנהל מלחמת שולחן זה בזה.

במחיר של כ-25 דולר ליחידה זה ללא ספק איום רציני על הפרודוקטיביות במקום העבודה.

IGRILL: מאסטר שף אלחוטי

מהפכת הבישול העצמי, שפוקדת את ישראל בעקבות סדרות טלוויזיה עתירות רייטינג דוגמת מאסטר שף, עשויה לקבל טוויסט מעניין בסיוע הטלפון החכם. הגאדג'ט שקרוי IGRILL, למשל, רותם את הטלפון לאחת המשימות המורכבות ביותר בהכנת אוכל, שהיא שמירה על טמפרטורת צלייה מדויקת.

המערכת כוללת חיישן חום אלחוטי עמיד, שאותו מצמידים לאוכל שבתנור, במחבת או על הגריל. כאשר הטמפרטורה מגיע לסף הרצוי מראש, שתוכנת ליישום הטלפוני, מקבל המשתמש התרעה קולית גם כשהוא נמצא במרחק של עד כ-80 מטרים מהמטבח או הגריל. היישום הוצג כבר בתחילת 2011 ובמהלך השנה שדרגה החברה את המערכת, כך שתאפשר למשתמשים מתוחכמים ולשפים לעתיד לקבל גרף מעקב אחרי התפתחות החום בתוך התבשיל לאורך זמן, ואף לשלוח את הנתונים אוטומטית דרך דואר אלקטרוני. המערכת הותאמה גם לטיפול בדגים, שרגישים יותר לחימום יתר.

צופה מציאות מדומה: שלושה ממדים באייפון

בקצב הצב שבו מאמצת אפל חידושי חומרה, קרוב לוודאי שנראה אייפון עם מסך תלת-ממדי רק לקראת 2015. אבל מי שרוצה להקדים את המאוחר יכול לצפות באמצעות האייפון בתכני תלת-ממד באמצעות גאדג'ט חביב שמכונה "צופה מציאות מדומה". את המכשיר מצמידים למסך האייפון וצופים בו כמו במשקפת. כך אפשר לצפות בקליפים ובסרטים בתלת-ממד ואף לשחק אינטראקטיבית במשחקי 3D, שקיימים במאגר היישומים, כמו "הליכה בקרקעית הים עם זווית צפייה תלת-ממדית של 360 מעלות" תוך שימוש בחיישן התנועה המובנה של האייפון. לחלופין, מצויד המכשיר בשני חורים שמאפשרים להשחיל אצבעות כדי לשלוט פיזית בתפריטי המסך תוך כדי צפייה "במשקפת".

כל העסק עולה בארצות הברית 50 דולר.