דיווח: מנהיגי אירופה בוחנים הכפלתה של קרן החילוץ

ה"פיננשל טיימס" מדווח: יוקמו שני מנגנוני חילוץ באירופה ■ בנוסף לקרן החילוץ הקיימת בהיקף 440 מיליארד אירו, יוקם מנגנון נוסף בהיקף של 500 מיליארד אירו

דיווח מעודד מכיוון אירופה: קברניטי אירופה שוקלים את הקמתם של שני מנגנוני חילוץ נפרדים שיפעלו במקביל, כדי להתמודד עם משבר החוב הפוקד את היבשת - כך דווח הערב (ג') ה"פיננשל טיימס".

על פי הדיווח, בכירי האיחוד האירופי מעוניינים להשאיר את קרן החילוץ האירופאית הקיימת (EFSF) בהיקף של 440 מיליארד אירו בפעולה מעבר לדד-ליין המקורי (2012), ולהקים מנגנון חילוץ נוסף בהיקף של 500 מיליארד אירו - קרי, שני המנגנונים יפעלו במקביל.

ההצעה המדוברת צפוייה להיות מוצגת בפגישת הפסגה של מנהיגי 27 כלכלות אירופה בסוף השבוע הקרוב, במסגרתה צפויים הפוליטיקאים לדון גם באמנה פיסקאלית חדשה לאיחוד האירופי כולו.

הדיווח מגיע לאחר שמוקדם יותר היום הודיעה סוכנות הדירוג S&P כי היא מכניסה את דירוג האשראי של קרן החילוץ האירופאית (EFSF) למעקב שלילי, עם אפשרות להורדותו תוך 90 יום. הקרן מחזיקה כרגע בדירוג אשראי מושלם ("AAA") בכל שלושת סוכנויות הדירוג - S&P, וכן מודי'ס ופיץ'.

האזהרה בדבר הורדת הדירוג למנגנון החילוץ האירופאי הינה המשך טבעי לאזהרת הסוכנות מאתמול, כי היא עלולה להוריד את דירוג האשראי לכלכלות אירופה - ביניהן לגרמניה וצרפת, המחזיקות בדירוג אשראי מושלם ("AAA").

זאת, כיוון שחלקן של ממשלות גרמניה וצרפת במתן ההלוואות לקרן החילוץ הוא הגדול ביתר בקרב כל כלכלות אירופה - ולפיכך פגיעה בדירוג האשראי של אחת מהשתיים, קל וחומר שתיהן, עלולה לגרור עימה הורדת דירוג לקרן החילוץ כולה.