לאומי בעין הסערה ברשת: לקוחות מאיימים לעזוב את הבנק

ההחלטה של הבנק לצרף את התנועה "אם תרצו" לפרויקט התרומה שמנהל הבנק הציתה ויכוח פוליטי סוער בפייסבוק ■ לאומי: "הגולשים הם אלו שיכריעו לאן ילכו התרומות"

סערה באתר הפייסבוק של בנק לאומי; הבנק נקלע למחלוקת חריפה בין לקוחות הבנק כאשר רבים מן הלקוחות מצהירים על כוונתם לעזוב את הבנק. הרקע לסערה ברשת הוא החלטת הבנק לצרף את תנועת "אם תרצו", תנועה חוץ פרלמנטרית העוסקת בעידוד ערכי הציונות, לפרויקט התרומה לעמותות שמנהל הבנק תחת הכותרת "2 מיליון סיבות טובות" - מדובר בתחרות בין העמותות שבסופו יוכרזו הזוכים בתרומת הבנק בעלות כוללת של 2 מיליון שקל.

החלטה זו לצרף את תנועת "אם תרצו" מציתה ויכוח סוער ופוליטי בין ימין לשמאל בעמוד הבית של הבנק בפייסבוק. הויכוח גורר אחריו כעס ומרמור בקרב הלקוחות וכאמור, רבים מהם הביעו את כוונתם לסגור את החשבון שלהם בבנק, אם לאומי לא יסיר את התנועה מרשימת העמותות המתמודדות. תגובות נוסח "גם אני אסגור את החשבון אם 'אם תרצו" יישתתפו בתחרות", מתרוצצות ברשת.

"אני מתביישת היום שאני בבנק לאומי! איך אפשר להכניס עמותה כמו 'אם תרצו' לרשימה של עמותות חברתיות. אין לכם בושה! בהזדמנות הראשונה שתהיה לי אעבור לבנק אחר", נכתב בעמוד הבית בפייסבוק.

רוח המרמור והכעס בקרב הלקוחות באה לידי ביטוי בתגובות מעין אלה "אם תרצו שהכסף שלי ישאר בחשבון שלכם, אז כדאי שתסירו את 'אם תרצו' מהתחרות שלכם".

עוד נכתב, "אישור ההשתפות ל'אם תרצו', בתחרות העמותות הוא ציני ומשקף את הנטייה של הבנק"

עוד תגובות, "אני לקוח בנק לאומי ואשקול ברצינות לעבור בנק אם הבנק יממן את 'אם תרצו' ואני מתחלחל מהמחשבה שכספי העמלות שלי ילכו אליו. כמו שלא הגיוני בעיני ש'שלום עכשיו' או כל גוף משאל חוץ פרלמנטרי יקבל תרומה מבנק לאומי, גם זה לא הגיוני".

תסבוכת פוליטית

מנגד, יש מי שדווקא תומך בצירופה של העמותה וכותב "אם בנק לאומי יחזיק מעמד מול לחצי הקיצוניים מהשמאל, ודווקא ישאיר את 'אם תרצו' בתחרות, אני מעביר לבנק לאומי את החשבון בנק שלי...אל תרתעו בנק לאומי! העם מאחוריכם, יותר חשוב שמעט הכסף שיש ילך לדברים החשובים ולא לשטויות המתחסדות של כאילו עזרה לעניים שלא רוצים לעבוד"

עוד דוגמה לתמיכה בבנק "מחר בבוקר אני הולכת להוציא את כל כספי מהבנקים השונים ופותחת חשבון בבנק לאומי!וכמובן אמליץ עליכם בחום!טוב לדעת שיש בנק שתורם לעמותת 'אם תרצו' ולאוהבי המדינה שלנו!"

גם בצד זה של המתרס מאיימים לעזוב אם הבנק יחליט להסיר את העמותה "אני מצהיר שאם בנק לאומי יכנע לסחטנות הפוליטית של קומץ אנשים מהאגף השמאלי ויוריד את התנועה הציונית 'אם תרצו' מרשימת העמותות, אזי אני וחברי נתנתק מהבנק".

בבנק לאומי לא נשארים אדישים

בנק לאומי, בניסיון להנמיך את גובה הלהבות נוכח שטף התגובות, החליט להגיב בעמוד הרשמי, "לקוחות לאומי וגולשים יקרים, אנחנו מקשיבים לדברים שעולים בעמוד הפייסבוק שלנו, הן לביקורת והן לדברי תמיכה. אנחנו מקווים שברור לכולכם שהחלטות שמתקבלות על ידינו נעשות אך ורק תוך היצמדות לתקנון הפעילות של פרויקט 'שני מיליון סיבות טובות', ללא כל שיקול אחר", לשון הודעת לאומי.

עוד הוסיפו בלאומי, "תקנון הפרויקט קובע כי עמותות 'בעלות מטרות פוליטיות' לא יורשו להשתתף בפרויקט. זאת מתוך כוונה מראש, שלא לאפשר לעמותות המזוהות בבירור עם מפלגה", נכתב.

התגובה הרשמית של הבנק: "ההחלטות לגבי השתתפות עמותות בפרויקט נעשות אך ורק בהסתמך על תקנון הפעילות של פרויקט 'שני מיליון סיבות טובות', ולא מכל שיקול אחר.‏ תקנון הפרויקט קובע כי עמותות 'בעלות מטרות פוליטיות' לא יורשו להשתתף בפרויקט, והכוונה בכך היא לא לאפשר לעמותות המזוהות בבירור עם מפלגה מסוימת לאסוף כספים לצורך מימון פעילות מפלגתית.

"התקנון אינו מאפשר לנו לפסול את השתתפותה של עמותה שאינה תומכת במפלגה כלשהי ואף מגדירה את עצמה כפעילה חוץ מפלגתית וחוץ פרלמנטרית. ‏ברור לנו כי חלק מהציבור אינו מסכים עם חלק מפעילויותיה של 'אם תרצו', ועם האופן בו היא מציגה את עמדותיה בציבור. אך זהו בדיוק ייחודו של הפרויקט: לאומי מעמיד לרשות כל העמותות פלטפורמה להציג את עצמן, בוחן אם הן רשומות כדין ומתנהלות באופן תקין, ולאחר מכן מוסר את ההחלטה על מתן התרומה באופן בלעדי בידי הגולשים. אנחנו סומכים על הגולשים שיעזרו לנו להשיג את מטרתו העיקרית של הפרויקט: לתמוך בעמותות קטנות בעלות מטרות חשובות שנוגעות ללבם".

מתנועת "אם תרצו" נמסר בתגובה: "אנו שמחים שישנם גורמים שונים המסייעים לפרסומנו ומצטערים עבורם שכל עשייתם מסתכמת בקטנוניות לשמה. הגשנו את מועמדותנו על פי דרישות התקנון ואנו סמוכים ובטוחים כי מועמדותנו אושרה על רקע עשייתנו הרבה והחשובה. תרומתנו לחיילי המילואים, לתלמידי בתי ספר בצפון ובדרום, לבני מיעוטים המשרתים בצה"ל ובשירות לאומי, ולעולים החדשים, מוערכת על ידי הציבור, דבר שאפשר לראות גם על פי התוצאות עד עתה. אנו מודים לבנק לאומי ומאחלים הצלחה ועשייה פורה לעמותות הנוספות המשתתפות בפרוייקט".